Gå till innehåll

Drivrutins-problem med usbenhet


Gå till lösning Löst av Lasse M,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej

Jag får felet

"Det går inte att initiera drivrutinen för den här enheten. (Kod 37)"

när jag ansluter min kamera modell Nikon D5200 via usb

Jag installerar om drivrutinen på nytt o då fungerar det

Jag måste göra detta varje gång jag ansluter kameran.

När jag stänger av kameran så försvinner enheten från enhetshanteraren

Varför?

Redigerad av Lasse M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att enheten försvinner från Enhetshanteraren när du tar bort den eller stänger av den är inget konstigt. Enhetshanteraren håller reda på anslutna enheter inget annat.

 

Ansluter du kameran tull samma USB-port varje gång? Det är nämligen så att drivrutinerna för usb-enheter måste installeras för varje usb-port.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer det med programvara till kameran, ViewNX eller dyl. ? Om du har programvaran installerad, då bör du kunna uppdatera
drivrutinerna till kameran därifrån. Det kan vara en ide att avinstallera och installera om allt, men att först uppdatera drivrutinerna till datorns Chipset.

Den enkla vägen är att plocka ut SD-kortet om du har en läsare för det, men om du använder Windows Xp kan det vara ett problem med minneskort

över 1-2 GB, och kan då behöva att uppdatera Firmware för minneskortsläsaren.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ansluter till samma port

Win7 använder en standard drivrutin automatiskt när jag ansluter kameran.

Det följer inte med någon speciell. Har kollat på Nikons hemsida, och där finns inga drivrutiner vad jag kan se

Programvaran som följer med är endast till för överföring och bildbehandling

har kollat cd:n o hittar inga drivrutiner på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har en skiva med Nikon Software suite, där finns en hel drös med drivrutiner och du behöver installera programvaran för att
komma in på Nikons nedladdningssida.

Åtgärda felkod 37, avinstallera drivrutinen i enhetshanteraren och starta om, datorn ska sköta resten automatiskt.
Men det är bra hursomhelst att uppdatera drivrutinen för chipset. Använder inte Nikons programvara, tar ut SD-kortet istället.

 

Edit :

Om du tar bilder i RAW formatet, kan det vara ett problem med vissa bildbehandlingsprogram som inte kan läsa av det formatet.
Nikons bildbehandlingsprogram,,,  Irfanview och Photoshop klarar av det med plugins, finns nog fler program.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den programvaran jag fick till kameran är viewNX2, o på den cd:n finns inga drivrutiner.

Det jag gör som jag nämnde tidigare är att installera om microsofts drivrutin varje gång jag ska tömma kameran.

Det är enklare än att montera ut minneskortet varje gång.

Jag tror att usb-drivrutinerna krockar på nåt sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det måste finnas Nikons drivrutiner på skivan, Windows drivrutiner kanske täcker USB porten och SD-kortet men inte kameran som sådan.
USB-prylar som skrivare, mobiltelefoner mm. behöver använda sig av tillverkarens drivrutiner.

Om du har ViewNX2 installerat ?,  kan leta efter någon av dessa.
Nikon Driver Installer-Setup, NikonDx.sys, SetupDrv2K.dll, NikonDx.inf, install.inf, PTP-Driver.

Minneskortet brukar finnas under en lucka på grepp-gaveln, betydligt enklare och mycket snabbare att ta ut kortet än att fibbla med en kabel och
installera om drivrutinen. Det tar 2-3 sekunder att ta ut kortet.

Det brukar följa med en manual i A5 format på drygt 100 sidor, kika i den annars.

 

lucka.jpg

 

kort.jpg

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Har kollat på Nikons support och där står det att win7 har en verifierad o godkänd drivrutin till denna kamera, därför skickas det inte med någon på cd:n.

Där fanns dock en reservation i att ansluta kameran via en USB-hub, som jag hade gjort.

Jag har nu anslutit kabeln direkt i datorn och det verkar fungera bra

Tack för engagemang o all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är olika RAW format för Nikon, Canon, mfl. och det är samma sak med plugins för bildredigering.

Ibland kan det hända att man får radera Exif-data ifrån bilderna om man vill kunna öppna tex. en Canon-bild med Nikon Codec.

Lite bökigt..  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...