Gå till innehåll

En fundering om installation.


Recommended Posts

Kör Win 7 och Win 8 i dualboot på varsin SSD-disk.
System Reserved-filerna ligger på Win 7-disken.

Nu till min fråga:
Kan jag installera om Win 7 och ha Win 8 också kvar utan att behöva installera om Win 8?
Låter System Reserved-filerna ligga kvar på Win 7-disken.
 

(Hoppas att det är rätt forumdel jag postat i.) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig testat med just Win 7 och Win 8, men min tidigare erfarenhet av dualboot är att om man installerar om det äldre OS'et efter det nyare så skriver det över bootloadern så att man tappar dualbootfunktionaliteten. Det bör alltså inte förstöra din Win8 installation men tar bort möjligheten att boota till den. Detta borde du i så fall kunna lösa genom att redigera/installera en bootloader som känner till båda OS'en efteråt.

När jag hade flera olika OS på olika diskar i samma burk så tyckte jag det var tryggare att installera dem helt separat genom att bara ha en hårddisk i medans OS'et installeras. Då får varje hårddisk sin egen bootloader opåverkad av varandra och jag valde istället vilken hårddisk jag skulle boota från genom BIOS'ens bootmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Win 7 och Win 8 i dualboot på varsin SSD-disk.

System Reserved-filerna ligger på Win 7-disken.

Nu till min fråga:

Kan jag installera om Win 7 och ha Win 8 också kvar utan att behöva installera om Win 8?

Låter System Reserved-filerna ligga kvar på Win 7-disken.

 

(Hoppas att det är rätt forumdel jag postat i.) ;)

 

Jodå, det brukar gå, men du tappar troligtvis dualboten, Men "easybcd" det fixar det lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till jarru: Japp, blåsa rent Win 7-delen i disken, för att lägga i en fräsh.

 

Till Niklas: Har haft EasyBCD förrut när jag dualbootade XP och Win 7, men nu när Win 8 har en egen enkel version av det så tänkte jag ha det kvar och slippa EasyBCD.

Har testat med att ha som du skriver OS på varsin disk men tycker det är smidigare att ha dualboot på det sätt jag har nu. (Fråga mig inte varför, jag bara tycker det... :rolleyes: )

Vad det gäller att redigera/installera en bootloader så bör det väl vara 8:ans disk man ska och köra med???

Ska man då klicka på "Reparea Datorn" eller köra i "Felsökning" vid uppstarten av skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till jarru: Japp, blåsa rent Win 7-delen i disken, för att lägga i en fräsh.

 

Till Niklas: Har haft EasyBCD förrut när jag dualbootade XP och Win 7, men nu när Win 8 har en egen enkel version av det så tänkte jag

 

 

ha det kvar och slippa EasyBCD.

 

 

Det var inte Niklas som nämnde "easybcd" - utan jag.

Men varför pratar du om att "slippa" den (?) den lagar dualboten, och vad har du för problem med det?

 

Gillar du inte det smidig dualbot, så kan du istället gå in BIOS varje gång och switscha om diskarna till first/second bot.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "brukar" inte bli bra av reparation,, om du är helt säker på att tex. W8 är ok,, easy bcd löser bootproblem ( inte alla ),

men var har problemet uppstått ?

 

Annars har Nick och Marion bra tips på hästar.. ;)

 

Edit : har problem med radbrytning

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tips vart det nu :), men nu gäller vad som är bäst...

 

Det var inte Niklas som nämnde "easybcd" - utan jag.

Men varför pratar du om att "slippa" den (?) den lagar dualboten, och vad har du för problem med det?

 

Gillar du inte det smidig dualbot, så kan du istället gå in BIOS varje gång och switscha om diskarna till first/second bot.

Såg tyvärr inte ditt inlägg förräns nu på morgonen.

Jag tycker att Windows dualbootfunktion är smidig och ville ha den kvar, därför ville jag inte blanda in EasyBCD.

 

Är väl knappast smidigt att gå in i Bios varje gång man startar upp...........

 

Det "brukar" inte bli bra av reparation,, om du är helt säker på att tex. W8 är ok,, easy bcd löser bootproblem ( inte alla ),

men var har problemet uppstått ?

 

Annars har Nick och Marion bra tips på hästar.. ;)

 

Edit : har problem med radbrytning

Win 8 är helt OK.

Win 7 har fått spunk och beter sig lite konstigt då och då, därför vill jag blåsa in en ny Win 7a.

 

klona System reserved-filerna till andra SSD disken där du har Windows 8 gör en diskpartitionering på 500 MB innan  för detta

Har jag inte tänkt på, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Är väl knappast smidigt att gå in i Bios varje gång man startar upp...........

 

 

Absolut inte, men eftersom du inte ville ha dualboot, så fick du det enda och sista alternativet.  -_-

Men nu säger du att win7'an-installen är kass?! Om du väljer att lägga om den, så känner installationen av

att du har ett ytterligare ett operativ, och på så sätt kommer laga din dualboot per automatik. Om du väljer alternativet förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, men eftersom du inte ville ha dualboot, så fick du det enda och sista alternativet.  -_-

Men nu säger du att win7'an-installen är kass?! Om du väljer att lägga om den, så känner installationen av

att du har ett ytterligare ett operativ, och på så sätt kommer laga din dualboot per automatik. Om du väljer alternativet förståss.

Kanske blev en feltolkning eller om jag uttryckte mig lite slarvigt, är Win 7 som är kaputt, (nja, inte helt går att använda men ej helt OK).

 

Då får jag tacka för svaren, ska testa i helgen att blåsa in en ny Win 7:a och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl knappast smidigt att gå in i Bios varje gång man startar upp...........

Man behöver inte hoppa in i BIOS för att byta. I BIOS har man valt att boota från den disk (det OS) man använder oftast. De gånger man vill boota till något annat OS så trycker man en av funktionstangenterna (kan nog vara olika beroende på moderkort) under uppstarten för att få fram en bootmeny där man kan välja att boota från en av de andra diskarna bara för den gången.

 

Har testat med att ha som du skriver OS på varsin disk men tycker det är smidigare att ha dualboot på det sätt jag har nu. (Fråga mig inte varför, jag bara tycker det... :rolleyes: )

Det är absolut en smaksak. Smidigare var kanske inte rätt ord, det är ungefär lite enkelt. Tryggare eller mer flexibelt var nog mer vad jag menade då man inte är beroende av en viss disk där bootloadern ligger på eftersom man har en individuell bootloader på varje disk. Skulle en av diskarna krasha eller man av någon anledning vill ta bort den så funkar fortfarande de andra diskarna lika bra att boota från. Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...