Gå till innehåll

Office Outlook 2003 med Bredbandsbolaget


Recommended Posts

Jag har Office Outlook 2003 kopplat till mitt konto hos Bredbandsbolaget. Det har under lång tid fungerat bra men nu har problemen börjat. Jag kan inte skicka mejl till vissa adresser. Hotmeil är det stopp till men även några svenska adresser är det stopp till. Det kommer tillbaka där det bland annat står "Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list." Men om jag loggar in hos bredbandsbolaget och använder deras webmeil så fungerar det.

Så vad är det som har blivit fel?

 

Jag får felkod 550 SC-002 som säger,

E-post avvisas av Outlook av principskäl. IP-adressen till e-postservern som ansluter till Outlook verkar utnyttja namnområden på ett otillåtet sätt. Kontakta din e-post- eller Internetleverantör för att få hjälp om du inte själv är e-post- eller nätverksadministratör.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på dina länkar och tycker det ser ut som om felet skulle kunna vara Bredbandsbolaget. Men då borde ju rimligen fler än jag ha problem. Finns här någon annan som använder Office Outlook med Bredbandsbolaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Microsoft och Bredbandsbolaget anser att det är den andres fel. Jag vet inte. Jag kan skicka till vissa men inte till andra. Jag kan däremot ta emot från de som jag inte kan skicka till. Loggar jag in på Bredbandsbolagets webmeil kan jag skicka till alla. Men det är ju inte riktigt det jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.smtp-error-codes.info/bounce/hotmail/bounce_550_SC-002.php

 

Använder du SSL på port 465 för SMTP?

 

Utgående e-postserver: smtp.bredband.net
Port som ska användas: 25 (port 465 om du använder SSL)
Stödjer autentisering (samma användarnamn och lösenord som för inkommande e-post ska användas)

 

Skulle kunna vara en "Lösning" om du är autentiserad mot servern så bör du ju antas inte vara en spammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar du väldigt mycket mail så att din adress kan ha blivit spärrad för att mailservrarna tror att du är spammare. Kan även vara så att där är andra som spammar från BBB så alla alla som skickat mail från BBB blir stoppade till vissa mailservrar under en viss tid. Har själv råkat ut för det sistnämnda men inte när jag skickat email från BBB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

si3rra länken du skickar beskriver ju precis vad det är frågan om. "Contact your SMTP server administrator" är inte det just Bredbandsbolaget och de anser att det inte är deras fel. Om jag kan skicka E-post från mitt konto hos dem så anser de att deras ansvar inte sträcker sig längre. Men om det nu är BBB som spärrar borde det rimligen inte vara många som får problem. Jag kan ju inte vara den ende som använder Office Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag tar upp det här igen.

Jag kan fortfarande inte skicka mejl till Hotmail eller Telenor. Jag startar ju Outlook samtidigt med Windows och kör det hela tiden, men nu har jag börjat få felmeddelande hela tiden.

Uppgiften pop.bredband.net - Tar emot rapporterade felet (0x800CCC0F): Anslutningen till servern kopplades från. Kontakta serveradministratören eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår.

 

Jag tycker det här är märkligt. Det kan ju inte bara vara jag som har felet.

 

Jag har nu prövat att skicka meil med Windows Live Meil,men det går inte heller. Meil till Hotmail och Telenor stoppas där också.

Vad kan vara fel?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns här någon som har Bredbandsbolaget och använder Office Outlook 2003 som e-postklient?

Fungerar det?

 

Jag har Bredbandsbolaget och har använt Office Outlook som e-postklient i flera år. Troligen redan från 2005. Men nu har det blivit problem. Vissa mail går inte iväg och jag får hela tiden upp felmeddelanden. Se längre ner. Bredbandsbolaget menar att felet inte är deras. Finns det någon lösning?

 

This is the mail system at host smtprelay-h13.telenor.se which is relaying messages sent by customers to Telenor Sverige AB and its subsidiaries Bredbandsbolaget and Glocalnet.

 

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below.

 

 

<Davidsson-@hotmail.com>: host mx2.hotmail.com[65.55.92.136] said: 550 SC-002

    (SNT0-MC1-F55) Unfortunately, messages from 62.127.194.6 weren't sent.

    Please contact your Internet service provider since part of their network

    is on our block list. You can also refer your provider to

    http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL

    FROM command)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

host mx2.hotmail.com[65.55.92.136] said: 550 SC-002 (alltså mx2 som antagligen är Hotmail.com's dns avvisar meddelandet för att:

E-post avvisas av Outlook av principskäl. IP-adressen till e-postservern som ansluter till Outlook verkar utnyttja namnområden på ett otillåtet sätt. Kontakta din e-post- eller Internetleverantör för att få hjälp om du inte själv är e-post- eller nätverksadministratör.

måste nog vara något bredbandsbolaget måste ta tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skicka mail via webmailen så de tycker inte det är deras problem. Skall ta upp det med dem en gång till. Jag har även mailat Microsoft om saken. Svar kom idag. Jag skall ringa dem upp dem på ett speciellt nummer och ange ett ärendenummer. Hoppas bara att de inte vill ha betalt. Jag tog även upp det där med licenser så även där fick jag ett telefonnummer och ett ärendenummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skickat denna fråga och en licensfråga till Microsoft kundtjänst. Jag har fått svar på bägge att jag skall ringa upp två olika telefonnummer och ange en speciell sifferkod.

Jag tänkte vänta till måndag.

 

Men om nu Hotmail blockerar vissa mail borde ju det vara många som har samma problem. Det kan inte bara vara jag som använder Office Outlook 2003 som e-postklient. Jag tänkte om någon annan här på Forumet använde samma sätt som jag för sin e-post har denne då samma problem som jag?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med Microsoft kundtjänst. Ingen lösning de svarar att det är Bredbandsbolagets fel. Microsoft gör inget och de tyckte ju det var lite konstigt att deras egen e-post, Hotmail via Windows Live Mail blockerar mail till just Hotmail. Men om de nu är som så att de blockerar mail från BBB så skulle naturligtvis även dessa blockeras. Ännu konstigare är ju att jag inte kan skicka mail till Telenor kunder heller!

Kan jag ha fått in något i min dator som är skurken? Det det vara ide att installera om hela datorn från grunden?

 

Tar här även upp licensfrågan vilket tycks vara ett rent snurrig fråga. Microsoft kundtjänst svara att jag måste köpa en Fullversion av Windows 8.1. OEM versionen är bunden till den dator som den installeras på första gången. Men jag chattade ju med Microsoft tidigare och då fick jag svaret att det räcker gott med en OEM variant. Rena rama snurren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft framförde tanken att det kunde vara något fel i min dator men nu har jag installerat om allt från grunden och felet kvarstår. Jag får byta mailklient. Har ni något bra förslag på en annan klient? Tänk på att problemen även finns med Windows Live Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast eftersom felet är att Hotmails MX avvisar meddelanden från just smtprelay-h13.telenor.se, alltså är Telenors SMTPrelay "svartlistad" hos Hotmail och mail därifrån släpps inte igenom så gör det ju knappast någon skillnad om du installerar om datorn, problemet ligger ju hos operatörerna. Kolla istället med bredbandsbolaget om dem har en annan SMTP du kan använda eller en SMTP som kräver autentisering som förhoppningsvis är betrodd.

Du kan ju prova detta formulär och se om det ger dig något svar:

https://support.msn.com/eform.aspx?productKey=edfsmsbl2&ct=eformts&scrx=1

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Kan ni tänka er.

Pratade med Bredbandsbolaget igår och fick då besked om att det är problem med att skicka mejl till Hotmail. Det var ett stort problem för dem med många drabbade kunder och de arbetar för att lösa saken. Men personen på teknisk support sa sig inte veta så mycket mer för det var ett ärende som behandlades en bra bit ovanför hans nivå. Men de skulle skicka mig ett mejl när saken är löst.

Jaha, vad säger man nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...