Gå till innehåll

Grafikkortsproblem


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Tjena

 

Satt och spelade när plötsligt spelet hängde sig varav jag då vart tvungen att stänga av datorn med powerknappen. När jag sen startat upp datorn igen så flimrade skärmen och det var gröna streck överallt (riktigt plågsamt för ögonen) samt att det var nerställt till lägsta upplösningen. På enhetshanteraren står det på grafikkortet som följer "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats Kod 43"

 

Kör Vista Ultimate 64-bit och grafikkortet är kanske 5 år gammalt och är ett Geforce 8800 GTS 512.

 

Låter som det har pajat va?

Redigerad av Veritech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa, den har bara varit avstängd i kanske 40 min

 

Behöver du inte, har du fått gröna streck, är G-kortet kass.

Det är GPU,n som släpper lödningarna från styrkortet. Klassiskt fel.

 

Ganska bra livsläng på ett 8800 som torde närma sig 9 år. Ajöss å godbye.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nån som vet ifall det finns hyggliga grafikkort för tusenlappen eller strax under? Jag behöver ju inget monsterkort bara jag kan lira lite på lägre upplösningar så. Kollade runt lite på inet.se och det fanns ju en del kort för de priset, nått av dem måste väl vara nått att ha? Och som passar så klart.

Redigerad av Veritech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar detta t.ex? https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-650-1gb-physx-cuda/767532?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#!tab:extra

 

Mitt moderkort är ett asus p5kc, och så som jag förstår efter att ha tittat i manualen så ska det vara kompatibelt. Men sånt här är inte min starka sida precis. Fast detta g-kort kanske bara är skräp? Har ju tyvärr inte råd att skaffa mycket dyrare, kanske aningen dyrare bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enligt: http://www.asus.com/Motherboards/P5KC/#specifications

så har du: "2 x PCIe x16 (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode)" grafikkortet använder "PCI Express 3.0 x16"

Gissar att din blås PCIe är en 2.0 och eftersom pci express 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0 samt 1.1 passar det (Y) (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express )

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar detta t.ex? https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-650-1gb-physx-cuda/767532?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#!tab:extra

 

Mitt moderkort är ett asus p5kc, och så som jag förstår efter att ha tittat i manualen så ska det vara kompatibelt. Men sånt här är inte min starka sida precis. Fast detta g-kort kanske bara är skräp? Har ju tyvärr inte råd att skaffa mycket dyrare, kanske aningen dyrare bara.

 

Alla G-kort (PCI-E)  som finns på marknaden passar din dator.

Och hur snabba är dom? Det är samma princip som med CPU'er, ju mer de kostar, ju högre fart

denna regel hänger alltid ihop, finns inga "fynd" eller genvägar.

 

Fråga dej istället vilket spel du kör, så blir det lättare att välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka spel jag spelar? Jag har väl mest spelat Mass Effect spelen under de senaste året + lite Dragon Age samt Telltales The Walking Dead. Hade väl precis installerat Bioshock Infinite och planerat att köra igenom det. I närmaste framtiden är väl Alien Isolation det som är av mest intresse.

 

Hittade ett annat grafikkort också http://www.dustinhome.se/product/5010651176/gigabyte-geforce-gtx-660-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5301 Kanske lite för dyrt men är det klart bättre än de andra så kanske det är värt att käka nudlar ett par veckor  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinstallerat Bioshock Infinite och planerat att köra igenom det. I närmaste framtiden är väl Alien Isolation 

 

Dessa spel kräver minimum ett 700 kronors kort.

men skall helst köras på ett 560 kort, som är jämställt med ditt gamla 8800/9800

 

Dustins pris är bra för ett 660.

post-6485-0-90052000-1395044526.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, då blir det nog 660 GTX kortet från dustinhome.se jag köper då. Tack för hjälpen! Ni hör av mig igen ifall nått krånglar :P

 

Vilken tur, såg nu att det kostar lika mycket på inet.se, eller ja något mer då men inet.se var fraktfritt så totalsumman vart detsamma. Dessutom är inet snabbare med sina leveranser :)

Redigerad av Veritech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...