Gå till innehåll

Ny dator & nytt OS, hjälp att konfigurera!


.RIHTT

Recommended Posts

Hejsan på er.
 
Ny Dell är på väg (brådskande) och det kommer bli jag som får migrera över en xpdator till nya 64bit  Win 8.1
och då behöver jag just dina tips och hjälp!

 
Datorn
 

Bas XPS 8700-standardbas Microsoft operativsystem Windows 8.1 64 bit ENG,SWE,DK,NOR,ESP Minne 12 GB dubbla kanaler DDR3 1600 MHz - 4 DIMM-moduler Tangentbord Dell KB213 USB-multimedietangentbord – nordiskt Bildskärm Dell S2340L European 58cm (23") LED Monitor Full HD (1920x1080) VGA,HDMI Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 750Ti 2GB DDR5 Drivrutin SRV Software 7260 Hårddisk 2 TB – SATA II, 7 200 v/min Ctl 1st XPS 8700, Black EPA Chassis Mus Lasermus från Dell Optiska enheter 16x DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD) Sound Integrated sound card Högtalare Inga högtalare (högtalare krävs för att du ska kunna lyssna på ljudmaterial från ditt system) Trådlös anslutning Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth 4.0 Kablar 250V nätsladd – europeisk Leveransdokument Frakthandlingar på engelska, danska, finska, norska, svenska och spanska Gedis Bundle Reference CDX8733 Supporttjänster 1 års maskinvarusupport hämta/lämna Musmatta Installationsbeskrivning (Eng, Sve, Dan, Nor, Spn)(7/8/8.1) Leveransdokument Detaljhandelsmarkör niet inbegrepen Orderinformation beställning av xps 8700 Processor 4th Generation Intel® Core™ i7-4790 processor (8M Cache, up to 4.0 GHz)

 

 

Frågor & mina tankar!

 

1-kompabilitetsproblem
vågar knappt efterforska om det, men är hela win8.1 uppbyggt av arkitekturen med appar !?
eller hur ska man installera program,grundläggande drivrutiner mm?
(Datorn kommer levereras med installationsresurser i forma av DVD skrivor & antagligen dells nedladdningsbara programvaror..)

 

exempel på program/tjänster/som gärna ska följa med

 

Thunderbird
Officesvit (dokumenten)
Firefox    (bokmärken)
Nikon picture manager
SPCS Admin

Brotherskrivare..(2st )


 
 
2-Jag vill gärna sätta upp en ganska säker-stabil lösning från början.
Diskuterar gärna vad ni tror är absolut bäst i alla nivåer...

 

ex

 

Brandvägg, windows inbyggda finns bättre?
Antivirusprogram?
Konton/användarrättigheter

VPN / pålitlig klient ?
Webbläsare, sandlådad, anonym

 

Gadgets = är borttaget pga säkerhetskäl läste jag nyss,men finns appar då som motsvarar vad jag vill?
typ något som flyter på skrivbordet med status-övervakning av nätverkstrafiken, Prestanda-drift osv
eller är det lika bra glömma 3e parts-skit av nämnda skäl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej inte appar hela bunten

Nikons Software manager borde du kunna använda dig av om du har tillgång till en skiva. ?

Libre office fungerar bra  och är gratulis. ( finns att hämta på nätet )

Annars ser det ut att behövas drivrutiner som måste installeras. ( skrivare )

Använd gärna MS security essentials  (defender ) ( men surfa inte in på skumma sidor )

dell brukar ha mycket bra support ( och det brukar leveras skivor ) om inte olika forum kan hjälpa

 

Kör du med nikons mjukvara och brother brukar libre office fungera

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Thunderbird och Firefox gör du backup på mejl, bokmärken, inställningar mm i gamla datorn, t ex genom att använda MozBackup och då får du ut en fil som du kan flytta till nya datorn. I nya datorn installerar du Thunderbird och Firefox, därefter använder du MozBackup för att återställa allt från den gamla datorn med hjälp av filen du flyttade över.

Ovanstående backupfiler liksom alla dokument mm kan du flytta över med ett USB-minne, CD-skiva, extern hårddisk, lokalt nätverk mm.

Om du klarar dig med den inbyggda brandväggen och inbyggda antivirusprogrammet (Defender) beror på hur datorn används, dvs hur stora risker den utsätts för.

Säkerhetsmässigt är det ju en fördel att vara inloggad på standardkonton utan admin-rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPCS Admin: Glöm inte att ta Systemsäkerhets-kopia så att du får med alla mallar och sådant som inte följer med vanliga backupen. Det blir 2 backupfiler inklusive vanliga backupfilen som måste skapas. När du installerar så väljer du  "Återkopiera från säkerhetskopia".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej! Jag har kommit jättelångt haha

-startkonfigurationen-

Ditt konto.

Ska jag ange admin,lösen här och göra användarkonton i ett senare skede? Eller är det här man ska tänka till och skriva användaren (brukaren ) för att Outlook och skydrive mn blir rätt..? Jag misstänker alltså att detta konto som efterfågas är till för synkning,appar, mm

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså...

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip-change-to-a-local-account-in-windows-81/


Har plöjt igenom massor av sidor,guider, googlat men inga enkla konkreta svar finns!!!


Jag är alltså i start-konfigurationen där man anpassar standard-inställningarna och hamnar på att ange sitt Microsoft konto 
(vilket jag inte direkt har sedan innan...)  man får ange namn, lösenord och ledtråd.

Men ingen kan säga vad det är för konto! Det tyder på att detta är det sk riktiga admin-kontot i windows som installeras med, andra säger att det är
typiskt användare(brukarens) konto men oavsett vilket är det väl detta man sedan använder för att logga in på Skydrive, Live, mfl tjänster?
och inte minst när appar ska användas-köpas?

ska jag bara ange admin eller ska jag ange brukarens namn (typ mitt namn)
Eller kan jag i ett senare skede ange användar-konton med begränsade rättigheter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skaffa ett hotmail/ outlook konto först, det kan underlätta. ;)
Är ni flera användare på samma burk ? Annars är du som "admin" när du loggar in.

Gå igenom din länk, så borde det fungera. "Go figure efter länkens beskrivning"

Du kan senare skapa nya konton.

 

Sakta i backarna bara och en sak i sänder,,  någon annan kan kanske ge dig bättre råd ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså...

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip-change-to-a-local-account-in-windows-81/

Har plöjt igenom massor av sidor,guider, googlat men inga enkla konkreta svar finns!!!

Jag är alltså i start-konfigurationen där man anpassar standard-inställningarna och hamnar på att ange sitt Microsoft konto 

(vilket jag inte direkt har sedan innan...)  man får ange namn, lösenord och ledtråd.

Men ingen kan säga vad det är för konto! Det tyder på att detta är det sk riktiga admin-kontot i windows som installeras med, andra säger att det är

typiskt användare(brukarens) konto men oavsett vilket är det väl detta man sedan använder för att logga in på Skydrive, Live, mfl tjänster?

och inte minst när appar ska användas-köpas?

ska jag bara ange admin eller ska jag ange brukarens namn (typ mitt namn)

Eller kan jag i ett senare skede ange användar-konton med begränsade rättigheter...

 

 

Det konto du anger här är ett administratörskonto. Antingen skapar du ett som heter som användaren och låter den vara admin på sin egen dator eller så skapar du ett separat konto senare som du gör till "User" och som brukaren ska använda.

 

Personligen hade jag gjort som det första alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för all denna respons hörrni, och support.

 

1- Jag skapade i installationsprocessen helt enkelt  "Namn" som konto eftersom
administratör var upptaget !  Men jag kan inte någonstans navigera och hitta nyttig information
v a d  för konto jag i nuläget är inne på ! (om det är admin eller inte, justera rättigheter etc..bara massa gulliga bilder och sånt går att ställa in)

 

2-   Allting är nu endast  C:/    disk på 1,75 TB.

Finns det fördelar att partionera osv, typ en lagringsvolym separat (för filer,karantän ) ?
Det här med skriv-cache & andra fördelar.  Oavsett är det ju samma fysiska disk och läshuvud/controler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1. Som gsb skrev så är det konto man skapar under installationsprocessen ett administratörskonto. Det är nödvändigt att det finns ett administratörskonto från början eftersom det bara är administratörskonton som kan installera Windows-uppdateringar, skapa fler konton mm.

2. Många väljer att ha en separat partition för egna filer. Det gör det lätt att ominstallera Windows utan att de filerna rörs.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Som gsb skrev så är det konto man skapar under installationsprocessen ett administratörskonto. Det är nödvändigt att det finns ett administratörskonto från början eftersom det bara är administratörskonton som kan installera Windows-uppdateringar, skapa fler konton mm.

2. Många väljer att ha en separat partition för egna filer. Det gör det lätt att ominstallera Windows utan att de filerna rörs.

 

1-  Jo, men det komiska är att provade då först att helt enkelt skriva

administratör

lösenord

osv men när man skulle gå vidare så stod det att det var upptaget (!)  Så jag fick istället skriva ner vad användaren ska heta osv/brukaren.  La till ett adminkonto efteråt och ändrade befogenheterna , puUh äntligen kände man igen sig när

kontrollpanelen finns  :rolleyes:

 

kör man win+r   net user på win 8.1 antar jag att en administrator finns per default..? 

2- så jag väljer då  C:/ OS   

under  krympningsfunktionen i Diskhantering  ? 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det finns ett inbyggt administratörskonto som normalt är dolt eftersom säkerheten i det är lägre.

2. Vet inte hur den funktionen ser ut i Windows 8.1, men om du vill ha två partitioner får du krympa C: så att det blir plats för en till partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hilfe !

har krympt C:/  nu med hälften ungefär  (rekommenderade inställningar)
och så här ser det ut nu:

 

1zo95rr.jpg


Ska jag högerklicka på icke-allokerade 919 GB och skapa ny volym där?
-och isåfall med vilka inställningar & premisser?
 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att krympa C: mer?

Den är väldigt mycket större än vad Windows och program behöver.

 

 

Ska jag högerklicka på icke-allokerade 919 GB och skapa ny volym där?
-och isåfall med vilka inställningar & premisser?

Ja, välj vilken enhetsbeteckning du vill ha, en bokstav som är lätt att komma ihåg vad det står för, t ex L för Lagring, M för Mitt.

 

Den ska formateras med NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att krympa C: mer?

Den är väldigt mycket större än vad Windows och program behöver.

 

Ja, välj vilken enhetsbeteckning du vill ha, en bokstav som är lätt att komma ihåg vad det står för, t ex L för Lagring, M för Mitt.

 

Den ska formateras med NTFS.

 

 

Jag skulle valt att ha C: endast 250 GB, då har du rejält med utrymme för OS och applikationer.

 

Nej!

Alla fält är grå, så det verkar inte gå krympa mer.... 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går antagligen att krympa C: med program från andra tillverkare, men du får själv avgöra om du vill ge dig på det. Var beredd på ominstallation i så fall för all partitionshantering innebär vissa risker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej inte appar hela bunten

Nikons Software manager borde du kunna använda dig av om du har tillgång till en skiva. ?

Libre office fungerar bra  och är gratulis. ( finns att hämta på nätet )

Annars ser det ut att behövas drivrutiner som måste installeras. ( skrivare )

Använd gärna MS security essentials  (defender ) ( men surfa inte in på skumma sidor )

dell brukar ha mycket bra support ( och det brukar leveras skivor ) om inte olika forum kan hjälpa

 

Kör du med nikons mjukvara och brother brukar libre office fungera

 

Verkar ju inte så:

https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/18698/~/windows-8.1-compatibility-announcement

We do not intend to provide compatibility with the following applications:

  • Capture NX Ver. 1.x
  • Camera Control Pro Ver. 1.x
  • Nikon Capture series
  • ViewNX Ver. 1.x
  • Nikon Transfer Ver. 1.x
  • PictureProject...

 

 

!!!   Fyfan redan trött på Win 8.1

 

 

1 jag satt nyss och slösade 10-20 minuter på att läsa igenom från officiella källor och säkra sidor VAD för programvara man ska ha, helst med så lite footprint som möjligt & inga bloats.

enligt https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/18916

2 laddade jag ner  ViewNX2  för 64bit   windows.

  i Hämtade filer ligger den som  "rar" enligt symbolen men egenskaper säger ".exe" program

 3 genomsökte den,

4 försökte köra den. Händer ingenting.

5 Går inte packa upp.

6 Går inte ta bort heller.

7 ctrl  - alt - del       och aktivitetshanteraren = händer ingenting.

8 efter flera minuter nu poppar det upp

 

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\RarSFX1\ViewNS 2 Installer.exe

"Angiven tjänst kan för nuvarande inte ta emot kontrollmeddelanden "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

!!!   Fyfan redan trött på Win 8.1

Fast knappast Windows fel om Nikon gjort ett dåligt program, om ditt WinRar inte fungerar som det ska eller om nedladdningen är korrupt.

sen är det ju varken Windows eller Microsofts fel om nu NIKON väljer att inte vidareutvecklar äldre programvaror för kompabiltet.

Har hämtat filen här på min Windows 8.1 x64 och kan utan problem köra installationen.

Har du sedan WinRar installerat går det utmärkt att bara högerklicka på filen och välja att extrahera den och sedan köra nx2 installer direkt från mappen

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nikons programvara är det inget fel på, däremot är bloatat till en viss del, anledningen till det är att om man överför bilder via kabel ifrån kameran till datorn, är det att programmet sätter sig in i autostartsektionen. Brukar inte använda mig av olika tillverkares programvara. Plockar ut minneskortet istället. Kolla in Irfanview och 7-zip. skickar detta ifrån mobilen, texten kanske inte ligger rätt till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...