Gå till innehåll

Mer RAM mindre Swap


CGD

Recommended Posts

Finns det något trick så att jag får Windows 8.1 att ta mer från RAM och lägga upp mindre på Swap?

Växlingsfilen är på över 1 GB och det finns mer än 10 GB RAM kvar.

Jag kan inte stänga av växlingsfilen eftersom den ibland behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något trick så att jag får Windows 8.1 att ta mer från RAM och lägga upp mindre på Swap?

Växlingsfilen är på över 1 GB och det finns mer än 10 GB RAM kvar.

Jag kan inte stänga av växlingsfilen eftersom den ibland behövs.

 

1GB swap är inte mycket, ofta vanligt med 10-20GB swap.

 

Alla win-versioner genom åren har visat sig att det måste ta stöd av swappen/pagefile, låser/ändrar man denna så uppträder ofta en skylt "det konventionella minnet är slut", eller en bluescreen som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I prestandainställningarna kan den som så önskar, själv bestämma maximal storlek på växlingsfilen, men efter år av experimenterande med växlingsfilen har jag konstaterat att windows 8 själv optimerar användningen av pagefile på ett enastående sätt.

I Windows XP fick jag ett klart snabbare system genom att helt enkelt stänga av växlingfilen, men det gäller inte längre. Fr.o.m. W8 låter jag systemet "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet", för bästa prestanda.

 

Btw... "swap" är en linux-partition och har inget med windows att göra.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I prestandainställningarna kan den som så önskar, själv bestämma maximal storlek på växlingsfilen, men efter år av experimenterande med växlingsfilen har jag konstaterat att windows 8 själv optimerar användningen av pagefile på ett enastående sätt.

I Windows XP fick jag ett klart snabbare system genom att helt enkelt stänga av växlingfilen, men det gäller inte längre. Fr.o.m. W8 låter jag systemet "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet", för bästa prestanda.

 

Håller med till 100%! Mixtra så lite som möjligt med systeminställningar ger minst problem över tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Men snälla Marion varför svarar du?

Du kan ju inget, har inget svar på det jag frågar. Du kanske kunde fråga någon av dina anställde killar om de vet.

 

Pfuu ! Ni killar tror ni vet allting. :angry:

Windows klarar bäst detta själv.

växlingsfilen skall justeras efter behovet

 

lycka till =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...