Gå till innehåll

Recommended Posts

Har råkat ut för ett märkligt problem. Det började med att synkroniseringen av kalender, påminnelser, anteckningar och kontakter mellan Outlook (Microsoft Office Standard 2010) i datorn (Dell Precision, Windows 7) och iPhone 6+ samt iPad Air slutade fungera. Jag anslöt då till iCloud och fick en fungerande synkronisering. Sedan fungerade det inte. Har nu möjligen spårat problemet till Outlooks hantering av datafilen.

 

Det är nämligen så att iCloudkalendern på nätet och kalendrarna i iPhone och iPad fungerar som de skall relativt varandra. Däremot får de inte del av uppdateringar som jag skriver in i Outlookkalendern på datorn. 

 

Man skall inte ha iCloud som standarddatafil och om man har det skall man enligt Apples supportsidor byta till en annan fil. Nu har emellertid någonting märkligt inträffat.

 

Outlookfilen är markerad med en bock som standdarddatafil. Det är också i den som all information verkar finnas lagrad. En iCloudfil verkar emellertid av flera skäl ändå fungera som standarddatafil:

1. Den filen står överst i listan.

2. Den kan inte anges som standarddatafilen - tydligen därför att den redan är det. Knappen för att ange en fil som standarddatafil bleknar när den aktuella filen markeras.

3. Den Outlookfil som är förbockad som standarddatafil kan anges som standarddatafil. Det ändrar dock inte på någonting.

4. All kalenderinformation finns i en kalender som heter "Kalender - iCloud".

5. Alla kontakter finns i en mapp som heter "Kontakter - iCloud". 

 

Som sagt går det inte att ändra på det förhållandet att en iClouddatafil i praktiken fungerar som standarddatafil, fastän informationen verkar lagras i rätt fil. Om jag tar bort filen skapas det bara en ny. Kanske skall det rentav vara så här och det är något annat som är fel? Men jag har ännu inte lyckats få synkroniseringen att fungera.

 

TIll saken hör kanske att det finns en annan Outlookidentitet på datorn som är kopplad till exchange och således uppdateras från Internet när den öppnas. Det finns också en gammal Outlookidentitet som inte längre används. 

 

Några idéer om hur jag kan söka vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...