Gå till innehåll

Fix så Utforskaren kommer ihåg sin plats


Nicklas

Recommended Posts

Om du precis som jag var beredd att bojkotta Windows 10 för att du retar ihjäl dig på att Utforskaren inte kommer ihåg var du vill ha den på skärmen utan flyttar sig lite ner/höger varje gång du öppnar den så avinstallera inte Windows 10 riktigt än! 

 

Här finns en liten fix avsedd för Windows 7 men som fungerar för Windows 10 också. 

 

ShellFolderFix

 

För att det skulle funka för mig var jag tvungen att ladda ner EXE-filen som var avsedd för 64bitar (jag kör alltså 64bit Windows), det funkade inte med Setup-filen. Det tipsade en vänlig själ om här. 

 

Remember window position?

 

Där finns även lite tips om lämpliga inställningar iprogrammet. 

 

Hoppas dock Microsoft fixar detta så man slipper använda fulfixar. 

 

Även nya webbläsaren Edge verkar lida av minnesförlust och öppnar sig lite var den känner för om man inte kör den i maximerat läge. Jag har inte lyckats få denna fixen att råda bot på det, men har inte lagt mycket tid på det heller då jag inte avser använda Edge. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör engelsk Pro x64 clean install. 

Har ni kanske bara missförstått hur problemet yttrar sig? Har läst många inlägg på forum där folk gjort det. Annars får jag gratulera att ni slipper eländet, störigt värre är det. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens alla programfönster öppnas där dom skall. Både Firefox och Thunderbird får en förskjutning ett antal pixlar in från vänsterkanten, där jag föredrar att ha dem. I Firefox fick jag lösa det med Window Master.

 

Det här måste vara det sämsta MS har släppt. Inte ens Vista var så buggigt vid RTM.

Övervakningen/snokandet skall vi inte tala om... jag mår ta mig faen illa. Vilken Stasi-överste som helst, hade kissat på sig av upphetsning.  :(

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens alla programfönster öppnas där dom skall. Både Firefox och Thunderbird får en förskjutning ett antal pixlar in från vänsterkanten, där jag föredrar att ha dem. I Firefox fick jag lösa det med Window Master.

Ja minsann det stämmer, Firefox strular här också men inte riktigt på samma sätt som Utforskaren. I Firefox ligger fönstret åtminstone kvar på samma ställe bara att det inte kan ligga längst ut mot vänsterkanten. Har missat det då jag kör det i fullskärmsläge på min HTPC. På min arbetsdator som jag inte uppgraderat så har jag också det längs med vänsterkanten så hade nog retat mig på det också där. Ännu en anledning att avvakta med uppgraderingen då. 

 

Har inte så många program på HTPC'n men de övriga jag testat har funkat som de ska gällande positioneringen. T.o.m. Spotify vilket förvånar mig för sämre designat program får man leta länge efter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja minsann det stämmer, Firefox strular här också men inte riktigt på samma sätt som Utforskaren. I Firefox ligger fönstret åtminstone kvar på samma ställe bara att det inte kan ligga längst ut mot vänsterkanten. Har missat det då jag kör det i fullskärmsläge på min HTPC. På min arbetsdator som jag inte uppgraderat så har jag också det längs med vänsterkanten så hade nog retat mig på det också där. Ännu en anledning att avvakta med uppgraderingen då. 

 

Har inte så många program på HTPC'n men de övriga jag testat har funkat som de ska gällande positioneringen. T.o.m. Spotify vilket förvånar mig för sämre designat program får man leta länge efter. 

Glöm inte att MS bygger troligtvis inte ett nytt op för att utomstående webbläsare ska funka i så tidigt läge, naturligtvis ser dom till att egna produkter funkar innan dom lägger krut på utomstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att MS bygger troligtvis inte ett nytt op för att utomstående webbläsare ska funka i så tidigt läge, naturligtvis ser dom till att egna produkter funkar innan dom lägger krut på utomstående.

Du menar på allvar att göra så Firefox inte startar längst ut till vänster på skärmen är deras stora plan att hålla Mozilla i schack medans de fixar sin Edge så den kan erövra browsermarknaden?  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Är det någon som haft problemet att Utforskaren flyttar på sig och kör bygge 10525 eller nyare som kan kolla om problemet är fixat? I tråden jag länkar till i första inlägget är det nämligen någon som påstår att det skulle vara fixat i 10525. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...