Nicklas Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Om du precis som jag var beredd att bojkotta Windows 10 för att du retar ihjäl dig på att Utforskaren inte kommer ihåg var du vill ha den på skärmen utan flyttar sig lite ner/höger varje gång du öppnar den så avinstallera inte Windows 10 riktigt än! Här finns en liten fix avsedd för Windows 7 men som fungerar för Windows 10 också. ShellFolderFix För att det skulle funka för mig var jag tvungen att ladda ner EXE-filen som var avsedd för 64bitar (jag kör alltså 64bit Windows), det funkade inte med Setup-filen. Det tipsade en vänlig själ om här. Remember window position? Där finns även lite tips om lämpliga inställningar iprogrammet. Hoppas dock Microsoft fixar detta så man slipper använda fulfixar. Även nya webbläsaren Edge verkar lida av minnesförlust och öppnar sig lite var den känner för om man inte kör den i maximerat läge. Jag har inte lyckats få denna fixen att råda bot på det, men har inte lagt mycket tid på det heller då jag inte avser använda Edge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Konstigt.. Jag har inte de problemen i min x64 pro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Vilket problem syftar du då på. Grundproblemet att Utforskaren flyttar sig eller installationen av ShellFolderFix? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Problemet att den flyttar sig..min utforskaren, eller vilket annat fönster som helst ligger där jag placerar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
osvanberg Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Mitt "hoppar oxå runt", ska testa fixen idag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 (edited) Inga problem här, x64 W10 pro Clean install Edited August 9, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Jag kör engelsk Pro x64 clean install. Har ni kanske bara missförstått hur problemet yttrar sig? Har läst många inlägg på forum där folk gjort det. Annars får jag gratulera att ni slipper eländet, störigt värre är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Jag har svensk PRO uppgradering..fast disken ordnad efteråt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 (edited) Inte ens alla programfönster öppnas där dom skall. Både Firefox och Thunderbird får en förskjutning ett antal pixlar in från vänsterkanten, där jag föredrar att ha dem. I Firefox fick jag lösa det med Window Master. Det här måste vara det sämsta MS har släppt. Inte ens Vista var så buggigt vid RTM. Övervakningen/snokandet skall vi inte tala om... jag mår ta mig faen illa. Vilken Stasi-överste som helst, hade kissat på sig av upphetsning. Edited August 15, 2015 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Inte ens alla programfönster öppnas där dom skall. Både Firefox och Thunderbird får en förskjutning ett antal pixlar in från vänsterkanten, där jag föredrar att ha dem. I Firefox fick jag lösa det med Window Master. Ja minsann det stämmer, Firefox strular här också men inte riktigt på samma sätt som Utforskaren. I Firefox ligger fönstret åtminstone kvar på samma ställe bara att det inte kan ligga längst ut mot vänsterkanten. Har missat det då jag kör det i fullskärmsläge på min HTPC. På min arbetsdator som jag inte uppgraderat så har jag också det längs med vänsterkanten så hade nog retat mig på det också där. Ännu en anledning att avvakta med uppgraderingen då. Har inte så många program på HTPC'n men de övriga jag testat har funkat som de ska gällande positioneringen. T.o.m. Spotify vilket förvånar mig för sämre designat program får man leta länge efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosse2 Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ja minsann det stämmer, Firefox strular här också men inte riktigt på samma sätt som Utforskaren. I Firefox ligger fönstret åtminstone kvar på samma ställe bara att det inte kan ligga längst ut mot vänsterkanten. Har missat det då jag kör det i fullskärmsläge på min HTPC. På min arbetsdator som jag inte uppgraderat så har jag också det längs med vänsterkanten så hade nog retat mig på det också där. Ännu en anledning att avvakta med uppgraderingen då. Har inte så många program på HTPC'n men de övriga jag testat har funkat som de ska gällande positioneringen. T.o.m. Spotify vilket förvånar mig för sämre designat program får man leta länge efter. Glöm inte att MS bygger troligtvis inte ett nytt op för att utomstående webbläsare ska funka i så tidigt läge, naturligtvis ser dom till att egna produkter funkar innan dom lägger krut på utomstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Glöm inte att MS bygger troligtvis inte ett nytt op för att utomstående webbläsare ska funka i så tidigt läge, naturligtvis ser dom till att egna produkter funkar innan dom lägger krut på utomstående. Du menar på allvar att göra så Firefox inte startar längst ut till vänster på skärmen är deras stora plan att hålla Mozilla i schack medans de fixar sin Edge så den kan erövra browsermarknaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosse2 Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Mozilla m.m är inte en microsoft produkt varför det åligger dom att anpassa sina webläsare m.m till w10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 Är det någon som haft problemet att Utforskaren flyttar på sig och kör bygge 10525 eller nyare som kan kolla om problemet är fixat? I tråden jag länkar till i första inlägget är det nämligen någon som påstår att det skulle vara fixat i 10525. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts