Gå till innehåll

En usb-enhet känns inte igen


bmalm
Gå till lösning Löst av bmalm,

Recommended Posts

Jag har massor av USB-ingångar, men om jag använder mer än EN, kan jag inte ansluta min skrivare utan att få följande fel: En usb-enhet känns inte igen.

Jag har försökt uppdatera mina USB-drivrutiner, men de är alla redan sista versionen.

Alla USB-ingångar fungerar när jag bara använder en i taget.

 

Vad ska jag göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator? Det kan vara så att strömförsörjningen inte räcker till. Det kan avhjälpas med ett kraftigare nätagg.

Det kan också vara en dålig drivrutin till chipset. Även BIOS kan behöva uppdateras.

Kolla tillverkarens hemsida efter uppdaterade drivrutiner och ev en nyare BIOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator? Det kan vara så att strömförsörjningen inte räcker till. Det kan avhjälpas med ett kraftigare nätagg.

Det kan också vara en dålig drivrutin till chipset. Även BIOS kan behöva uppdateras.

Kolla tillverkarens hemsida efter uppdaterade drivrutiner och ev en nyare BIOS

 

Ja det är en stationär dator med massor av kraft. Jag får samma svar om jag försöker koppla in t,ex, min GPS eller något annat, om det finns något annat anslutet.

 

Hur kan jag uppdatera mitt BIOS? Jag satte ihop datorn i höstas och den fungerade bra från början, det är nyligen som den börjat krångla utan att jag hade gjort någonting...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det moderkortet i din signatur?

Det är ett gammalt moderkort som inte har drivrutiner för senare Windows-versioner än Windows 7.

 

BIOS: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3449#bios

Ska ju stå i manualen hur du installerar BIOS: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3449#manual

 

Vad är det för nätaggregat och grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är mitt moderkort och nätaggregatet är Corsair CX500M och grafik AMD Radeon HD 5450.

Du säger alltså att jag måste uppgradera mitt BIOS?

Jag ska prata med den som hjälpte mig bygga ihop datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet vad du har för BIOS-version i datorn vet jag inte om du har den senaste, samt att det var Manneman som tyckte det var bäst att göra det.

 

Det är visserligen ett bra nätaggregat på 500 W, och grafikkortet specar 400 W, men det är ju tänkbart att det har åldrats och inte längre orkar med riktigt bra.

 

Om det började nyligen kan du pröva med en systemåterställning till en dag när det fungerade för att utesluta programrelaterade fel, t ex dålig drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort ska funka.. jag har lika och det är inga problem med Windows 10 och det kortet.

Om du gör som jag skrev i mitt inlägg har du bara en usb i datorn.. fast det kanske är 5 i hubben

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-hubbar/usb-3-0-hubb-4-vags-p69048

den är helt ok.. behöver du fler usb-uttag så vet jag att det finns upp till 12 portar.. om det är bra däremot vet jag inte, men du har fortfarande bara en i datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hurra! Datorn fungerar bra nu!

Jag har inte gjort något annat än öppna den för att se vilken version av moderkort jag hade och det var rev 2.0. Jag upptäckte att jag hade två USB3-ingångar till på mitt PCi-kort, som jag inte hade använt. När jag nu använder även dessa fungerar plötsligt alla ingångar korrekt! Jag kollade även moderkortstillverkarens hemsida och laddade ner en drivrutin, vilken visade sig redan finnas i datorn. Efter detta har jag försökt få fram felet igen utan att lyckas... Kanske var någon kontakt inte riktigt fastsatt eller så...

 

Tack alla som gett mig goda råd!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...