Gå till innehåll

Hjälp! KB2267602 installeras ej.


VladAr

Recommended Posts

Dator Surface Pro 3, Win 10, Intel® Core i5-4300U CPU @ 1.90GHz, 3.91 GB RAM, OS: Windows7 64bit.
Hej forumet!
Behöver råd hur lösa problemet med senaste Definition Update for Windows Defender - KB2267602 (Definition 1.213.5616.0) som laddar ner utan att installeras.
Igår (8/2) höll installationen på i en timme utan att installationen avslyttades. Fick ett meddelande utan kod att installationen kan ej avslutas. Jag avbröt processen vid förbrukade 32MB. Är utomlands och betalar mobiltinternet dyrt hos lokal operatör. Installationen startar igång, utan min medverkan, vid varje ny start av internet utan att  nedladdningen i % visas i Windows Update. Att installationen har påbörjats ser jag i operatörens ikon (med startknappen, förbrukningsrapportsidan o.s.v.) när kB:n "slukas" i rasande fart.
Kan, alltså, inte sköta mejl- och bankärenden utan att samtidigt betala för an massa extra MB för ingeting. (Om Microsoft var skydiga att ersätta mina kostnader för uppdateringsproblem orsakat av dem skulle de nog fixat det redan 2013!)
Har googlat problemet och hittat förslag från januari 2014 (!) på lösningar för Windows 8.1 på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/windows-update-error-80070005-kb2267602/6cf718ae-c1ff-49fb-87c6-5ac46f140ff2?auth=1men inget för Win 10. Bedrövligt. Microsoft kan slänga sig i väggen.
Tacksam för snabb hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det går att hitta en nerladdningsfil för uppdateringen som du laddar ner manuellt och sen installerar. Liknande procedur har räddat mig några ggr när WU har strulat. Alternativt stäng ner automatisk uppdatering och avvakta gratis nerladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur din internetanslutning ser ut kan du kanske ställa in att det är en anslutning med datapriser (metered connection) och då hämtas inget från Windows Update och även en del annat sparas det in på:

http://www.tenforums.com/tutorials/3162-wireless-network-metered-connection-set-windows-10-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det går att hitta en nerladdningsfil för uppdateringen som du laddar ner manuellt och sen installerar. Liknande procedur har räddat mig några ggr när WU har strulat. Alternativt stäng ner automatisk uppdatering och avvakta gratis nerladdning.

Tack för snabbt svaret! Ska göra det omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det går att hitta en nerladdningsfil för uppdateringen som du laddar ner manuellt och sen installerar. Liknande procedur har räddat mig några ggr när WU har strulat. Alternativt stäng ner automatisk uppdatering och avvakta gratis nerladdning.

Hittade inget nerladdningsfil för uppdateringen som att ladda ner manuellt  på https://www.microsoft.com/sv-se/download/default.aspx. Endast irrelevant information.

Var (webbadressen, tack), precis, hittade du den filen?

Alternativet stäng ner automatisk uppdatering blir hos mig "Choose how updates are installed: Automatic (recommended) eller "Notify to schedule restart - You'll be asked to schedule a restart to finish installing updates. Updates won't download over a metered connection (where charges may apply)." Valde senaste men snabb förbrukning av MB fortsatte. Har ej blivit "asked to schedule a restart to finish installing updates".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur din internetanslutning ser ut kan du kanske ställa in att det är en anslutning med datapriser (metered connection) och då hämtas inget från Windows Update och även en del annat sparas det in på:

http://www.tenforums.com/tutorials/3162-wireless-network-metered-connection-set-windows-10-a.html

Cecilia, har en anslutning med datapriser (metered connection). Kolla mitt senaste svar till Fredde också, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta defender och uppdatera inifrån programmet.

Tack för svaret!

Ursäkta sent svar. Efter att jag nyss fått meddelandet "Virus and spyware definitions couldn´t be updated" igen klickade jag även på "Support information". Då visade det sig felkoden 0x8004004 (de kunde visat den innan tycker jag).

 Efter irrandet på nätet efter info om hur / vad göra med felkoden 0x8004004 och innan en omstart av datorn konstaterade jag att följande är OK: 1. Internet connection is working properly, 2. PC date/time.

Men när jag skulle: "See if Windows Updates isn't already installing any update" upptäckte jag följande:

WD_PC status: protected.

Scan i WD är OK.

WD Update: Virus and spyware definitions: Up to date. Definitions created on: 2016-02-09 at 21:36, Definitions last updated on: 2016-02-10 at 10:16.

Your virus and spyware definitions are automaticaly updated to help protect your PC.

Tackar för det men updateringen visas inte i UPDATE HISTORY: System Hardware Update - ‎2016-‎01-‎19, Successfully installed on 2016-01-29 är den senaste som visas.

Frågor till alla som kan veta: 1. Hur länge dröjer det innan jag får se uppdateringen i UPDATE HISTORY?

2. Varför förbrukar den fortfarande, trots "lyckad" uppdatering, mina dyra MB:s i rasande fart när kopplad till internet?

Tackar alla för tidigare givna råd. Återkommer med stängningen av tråden efter att ha sett KB2267602 registrerad i min UPDATE HISTORY.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några defender uppdateringar som har visats i UPDATE HISTORY. Antagligen för att de är för frekventa och skulle dränka loggen.

 

 

Jag har heller aldrig sett dessa defender uppdateringar i Update History, men däremot ser jag dessa i Tillförlitlighetshistoriken, där kommer dessa.

 

Tack för svaret!

Samma problem, beskrivet i början av tråden, har dykt upp igen.

Hittade inte "Tillförlitlighetshistoriken". Var hittar man den?

 

Fråga till moderatorn: Nedanstående har hindrat mig att posta mina svar. Varför?

"Du saknar behörighet för att komma åt detta

[#20310]

Your secure key, used to verify you are posting the topic, did not match the one submitted. Please go back, reload the form, and try again."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga till moderatorn: Nedanstående har hindrat mig att posta mina svar. Varför?

"Du saknar behörighet för att komma åt detta

[#20310]

Your secure key, used to verify you are posting the topic, did not match the one submitted. Please go back, reload the form, and try again."

 

 

Kan inte se någon anledning. Har nog bara varit tillfälligt.

 

Jag har däremot varit inne och rensat undan några upprepade svar från dig i tråden. Men det bör inte ha med saken att göra.

 

// Mod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på kontrollpanen / System & säkerhet / Säkerhet & Underhåll / Underhåll, se Visa tillförhetshistorik.

Bifogar info om Tillförlitlighetshistoriken.

Tacksam för problemtolkning, synpunkter och ev. lösningar på problemen. 

Reliability history för KB2267602.rtf

reliability history.XML

VIEW YOUR UPDATE HISTORY.rtf

post-11079-0-69194400-1455544481_thumb.p

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se någon anledning. Har nog bara varit tillfälligt.

 

Jag har däremot varit inne och rensat undan några upprepade svar från dig i tråden. Men det bör inte ha med saken att göra.

 

// Mod

Det har hänt mig vid minst två tillfällen. Tvingades lämna sidan och försöka på nytt, därför dubbla svar från mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...