Gå till innehåll

Registerstädning


einblo

Recommended Posts

Vågar man lita på sk. städprogram som lovar underverk med registret? Det finns ju en uppsjö av sk. städprogram. Prövade "Windows Registry Repair Pro" som hittade 260 problem. Registry Mechanic hittade 144 problem. En i övrigt nyligen formaterad och ominstallaerad XP-Home. Av antalet funna problem så är det under att datorn överhuvudtaget fungerar.

Vågar inte "reparera" utan avslutade programen.

???

//Eie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du får inte lita för mycket på registerfixarprogram utan du bör gå igenomev fel som kommer upp.

Ccleaner är ett av programmen som jag litar på, och som får fixa/reparera registret åt mig.

Att det blir många fel i en helt nyinstallerad hårddisk beror oftast på lämnade installationsfiler, MRU (most recent used) länkar, genvägar som inte existerar drivrutiner som inte används etc. Egentligen är det inga fel, utan det blir en liten utrensning av använd data bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Precis som Venoms säger så är det bara en massa data som rensas bort, men man behöver väl som med allt annat sätta sig in i vad som händer. Har provat Registry Mechanic och det gjorde vad det skulle, men har det inte kvar nu. Jag har själv aldrig provat CCleaner utan använder jv16 Power Tools och då version 1.4 som finns att hämta på http://www.jv16.org/  Det programmet har jag använt till att rensa i registret med, jag tror det är 3 år nu och det har aldrig blitt nåt strul med mina 2 datorer och jag brukar ta bort allt som är grönmarkerat. En fördel med jv16 Power Tools är ju att installerar man exempelvis ett sånt program som Incredimail och sedan tar bort det så finns det åtskilligt kvar i registret, då söker man bara på namnet efter en vanlig rensning och plockar bort allt som hittats, enklare kan det inte bli, med sökfunktionen tycker jag programmet är komplett. Backupp finns ju alltid att tillgå. Jag rekommenderar det varmt. EasyCleaner av Toni Helenius  är också ett beprövat och bra program som jag använder ihop med jv16 Power Tools Vilken version skall man ladda ner av CCleaner Den frågan ställer jag till dej Venoms eftersom det finns en version med nåt från Yahoo i och jag har sett att det finns 3 versioner att hämta.

hörs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man kört CCleaner innan.

Plus att datorn funkar riktigt bra.  :D

8)

Hej

CCleaner räcker för de flesta för det är ju helheten som gör det.....

Allt temporärt "junk" är ju mycket värre och en dator med flera konton och stora diskar

släpar ju på GB med "sopor".  ;D

Sedan har ju samtliga av de här backupmöjligheter av registret innan man städar......

Skulle det gå fel ändå så har man Systemåterställning via cmd om det skulle krisa riktigt

Som "lat" så är CCleaner perfekt.

Bara man inte kör Diskcleaner skämtet som är inbyggt i XP...  8)

;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör en cleanup efteråt hittas ännu mer.

http://safety.live.com/site/en-US/default.htm

Ja vet inte om det är särskilt bra, men datorn har överlevt.

:D

Hej

Visst överlever den, utmaningen är att MS inte rör någon 3:e partsjunk.

Dvs städningen blir minst sagt slarvig   8)

Om du kollar på Flik 2 i CCleaner ser du hur "junket" då städas.......

Men är man en sanntrogen MSare vilket få är så städas det någotsånär.

Sedan är MS hysteriskt rädd att städa bort gamla installationssopor som

ligger och skräpar i tempkatalogerna........ :P

Man är väl rädd att en användare inte hittar tillbaka till stället där man laddade ner något.....

En till finess med CCleaner är att även index.dat städas ur.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon nämner systemåterställningen i windows som inte alltid funkar, men det gör BackOnTrack

från SystemOK och det även om inte windows funkar, systemåterställningen i windows återställer ju inte allt, fel kan finnas kvar. BackOnTrack återställer allt till som det var, när allt funkade. Mappen "Mina Dokumment" rörs inte. Det här med "index.dat" är också intressant, till det har jag använt i flera år Smart Protector som även gör en del annat när datorn stängs av.Adresserna är här:

http://systemok.se/index.php?id=402&L=3

http://www.smartprotector.com/eraser/index.htm?id=idat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...