Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Ängegärd

Thunderbird backup e-postkonton

Recommended Posts

HEjSann & hallå!!!

Önskar/hjälp tips på tillägg till Thunderbird för backup av e-postkonton. Är ute efter någon som tar backup på inställningar osv. Någon???

TACKsam för hjälp!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan själv göra en kopia av Thunderbirds profilmapp som bör finnas här:

C:\Användare\"anv.konto"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

Mappen AppData är dold så du kan behöva slå på visning av sådana mappar först.
Mer detaljerad beskrivning på engelska: https://support.mozilla.org/sv/kb/profiles-where-thunderbird-stores-user-data?redirectlocale=en-US&redirectslug=profiles-tb#w_backing-up-a-profile

Programmet MozBackup gör det men det underhålls inte längre och programmeraren rekommenderar att man inte längre använder det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      Mozilla Thunderbird

Portabel version (PortableApps.com)
    • Av bonusvita
      Jag har en extra hårddisk, som jag brukar använda för backuper. Det är egentligen en intern disk utan snyggt ytterskal.
      Men nu senast när jag tänkte göra ytterligare backuper, så fipplade jag omkring och råkade tappa hårddisken i golvet. Ett fall på knappt en meter i ett trägolv. Och efter det så startar inte disken överhuvudtaget. Jag hör att den går igång, den börjar snurra, men den verkar inte få kontakt.
      Och jag har grejer på den disken som inte finns någon annanstans. Jag inser väl att slaget är förlorat och att dessa filerna är räddningslöst förlorade, men jag hoppas in i det sista. Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken, hur gör man då?
    • Av Sir_N
      Jag brukar annonsera om föreningsaktiviteter på föreningens webbsida och dessutom skicka ut mejl till medlemmarn i vissa fall.

Då brukar jag bara kopiera text och bild(er) på webbsidan och klistra in dem i ett nytt mejl i Thunderbird. Det har funkat i flera år, när jag i går gjorde samma sak, så blev endast ren text (plain text).

Jag har kollat igenom inställningarna och ser inget avvikande. Under kontoinställningar är det valt HTML, jag har inte angett någon mottgare när jag klistrar in, så det är inte "mottagaren accepterar inte html" som stökar till det.

Känns som om någon av de senaste uppdateringarna är orsaken, jag har inte ändrat något i mejlprogrammet på sistone.

Någon som märkt något liknande eller har ett förslag på lösning?

/Sören
    • Av rainerg
      Har tidigare kört gost på xp som har tagit hela hårddisken och har varit lätt att återställa

Finns det något liknande backupprogram för win 10 Har testat EaseUS Todo Backup Home på win 7 som verka ok
      Någon som har erfarenhet av detta program eller har ett annat bättre eller lika bra?
    • Av Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!
      Har fått problem med Tillägget "Thunderbird Conversations" till Thunderbird. Den gemensama inkorgen visar inte längre alla e-post konton som finns upplagda i Thunderbird.

Har provat att avinstallera Thunderbird Conversations utan framgång. Har oxå provat att avinstallera Thunderbird och Thunderbird Conversations utan framgång.

Installerade tillägg för utom Thunderbird Conversations
      Adblock Plus
      Contact Tabs
      Firesizer
      gContactSync
      ThunderCal

Tacksam för hjälp/idéer på vad som kan vara tok!
    • Av Sir_N
      Hej!

En bekant fick problem med att det plötsligt inte  gick att hämta mail (IMAP) med Thunderbird, det föregicks av meddelande om misstänkt olovlig inloggning på kontot. Det har hela tiden gått bra att logga in via webbmail.

Nu har jag inte sett vad som hänt hela tiden, men ett av meddelandena är enligt bif "Säkerhetsundantag".

Sedan kom "Meddelande från kontot". Vi har provat olika alternativ som föreslås på länken i bilden: http://support.google.com/mail/accounts/bin/answer.py?answer=78754 Men inget har hjälpt.

Nu plötsligt kommer meddelande enligt "Ett fel inträffade". (E-postadressen xxxx@kotten.ac är min bekants andra e-postadress och även e-postadress för återställning hos google.)

Hon har bytt lösenord på sitt googlekonto, webbmail fungerar fortfarande ok.

Jag har avinstallerat Thunderbird, raderat kvarvarande T-bird-mappar och filer samt gjort en nyinstallation av T-bird.

Jag har själv ett gäng gmail-adresser, men aldrig haft några sådan problem.

Tacksam om du har en hint om vad som kan göras!

Sir_N