Gå till innehåll

Säkerhetskopiering i Win 11


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

I Win 11 hittar man  Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Säkerhetskopiera och återtställ (Windows 7). Det ger mig anledning att fundera över varför man inte sedan Win 7  hunnit överarbeta det området så att t.o.m. jag kan begripa sammanhanget. 

Eniigt ledtexten för FILHISTORIK "kopieras filer från: Bibliotek, Skrivbord, Kontakter och Favoriter ."  Finns det något sätt/plats där man själv kan bestämma  vad man vill ha kopierat och säkrat, undrar

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Hans Peter sade:

 

Eniigt ledtexten för FILHISTORIK "kopieras filer från: Bibliotek, Skrivbord, Kontakter och Favoriter ."  Finns det något sätt/plats där man själv kan bestämma  vad man vill ha kopierat och säkrat, undrar

/hans peter

 

Ja, det gör det!
Använd ett dedikerat program för backup/säkerhetskopiering. 
Cobian är ett lite och väldigt kompetent program som dessutom är kostnadsfritt!

Hämta Cobian här:

https://www.cobiansoft.com/index.html
 

Förutom Cobian finns det en uppsjö av andra program. Jag tycker Cobian räcker för mig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera gratis Macrium Reflect efter att ha tröttnat på Microsofts. Jag har använt Cobian Backup tidigare men Macrium är enklare tycker jag men jag vet ju inte hur den nyare Cobian Reflector fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, X-Men, för snabbt svar. Min fråga gällde dock Filhistorik i Windows. Själv har jag i många år använt AOMEI med dagliga incrementella backuper med gott resultat. Ända tills de för ett tag sen gjorde om det så att möjlgheten att återskapa enskilda filer ingick bara i en betalversion. Men jag har kvar en tidigare version. 😀

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tog nog upp alternativ till Microsofts program för att vi tycker att de fungerar dåligt och till exempel är det svårt att vara säker på vad som kopieras.

Se här om att välja vad som ska kopieras i Windows 11 Filhistorik: https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/inkludera-egna-mappar-i-filhistorik-windows-11/b86ce958-ebbe-46aa-ac50-368b701e2bcd

Så här skriver Microsoft att de har tänkt sig att man ska säkerhetskopiera i Windows 11: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/om-windows-säkerhetskopiering-i-windows-11-2ed5c7af-055e-44e8-839e-20124b641795
Det är alltså inte Filhistorik eller gamla Säkerhetskopiera utan man ska använda OneDrive för säkerhetskopiering, vilket ju fungerar rätt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, det var ju givande. Anledningen till varför jag undrade överhuvudtaget är att jag försöker lära en relatv nybörjare vikten av säkerhetskopiering. Och då tyckte jag att det låg närmast till hands att visa vad Windows kunde erbjuda. Även om jag har varit skeptisk hela tiden. Men man kunde ju inte veta om MS hade hittst på något nytt. Och det har man ju inte. (Bara en sån enkel sak som hur man väljer eget som man vill säkra.)

Håller helt med om den allra första meningen i ditt  inlägg. Ditt andra förslag har jag redan glömt 😀. Det första skall jag studera närmnare.

Tack!

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag använder numera gratis Macrium Reflect efter att ha tröttnat på Microsofts. Jag har använt Cobian Backup tidigare men Macrium är enklare tycker jag men jag vet ju inte hur den nyare Cobian Reflector fungerar.

Cobian Reflector fungerar i princip som de tidigare versionerna. Den huvudsakliga skillnaden är att den som tog fram Cobian slutade att uppdatera mjukvaran. Nu har någon annan tagit över och uppdaterat mjukvaran så den är officiellt kompatibel med Windows 11.

Det jag gillar med Cobian är att man kan skapa olika "jobb". Hur Macrium Reflect fungerar vet jag inte då jag inte testat den. Men jag är övertygad om att oavsett vilket program man väljer blir man säkert nöjd. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
20 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag använder numera gratis Macrium Reflect efter att ha tröttnat på Microsofts. Jag har använt Cobian Backup tidigare men Macrium är enklare tycker jag men jag vet ju inte hur den nyare Cobian Reflector fungerar.

 

Tyvärr finns det numera ingen freeware-version av Macrium Reflect längre, såvida man inte letar på lite mera obskyra sidor.

Lite synd tycker jag som alltid använt det.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Turbopump sade:

Tyvärr finns det numera ingen freeware-version av Macrium Reflect längre, såvida man inte letar på lite mera obskyra sidor.

Lite synd tycker jag som alltid använt det.

Lite underligt då den går att hämta hos Macrium:

https://www.macrium.com/its-finally-here-macrium-reflect-v6-free-2e3236d3ac0b

Korrigering!

När jag klickar på länken för att hämta gratisversionen hamnar jag på en annan sida där den faktiskt kostar pengar!
Företaget borde skämmas!

Redigerad av X-Men
Lagt till en rättelse
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-03-22 at 22:02, Mikael63 sade:

Ja, samma här. Ett utmärkt program. Nu använder jag endast Robocopy och triggar en backup manuellt

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administration/windows-commands/robocopy

Jag har aldrig tidigare hört talas om Robocopy för kommandotolken. Sedan DOS-tiden (5 och 6) har jag kört Copy, XCopy med flera. Men Robocopy har jag aldrig tidigare hört talas om.

Idag har jag testat att kopiera mappen Windows med hela dess innehåll till en annan disk, bara för att testa.
Blev mäkta imponerad hur smärtfritt det var att kopiera allt! Inte ett enda felmeddelande eller stopp samt allt blev kopierat. Traditionella kopieringsfunktionen i Windows vägrar att kopiera vissa filer.

Tack Mikael63 för det fantastiska tipset om Robocopy! 👍 👍 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag vill för min del gärna avsluta den här diskussionen med att rekommendera AOMEI Backupper

 https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.htm 

som jag använder och har använt länge. (Dessvärre är dock funktionen som medger restore av enskilda filer numera bara åtkomlig i betalversionen AOMEI Backupper Professional).

/hans peter

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hans Peter sade:

Jag vill för min del gärna avsluta den här diskussionen med att rekommendera AOMEI Backupper

 https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.htm 

som jag använder och har använt länge. (Dessvärre är dock funktionen som medger restore av enskilda filer numera bara åtkomlig i betalversionen AOMEI Backupper Professional).

/hans peter

Blir tydligen allt mindre av säkerhetskopiering som är gratis :(

Har du återgått till AOMEI eller det numera Filhistorik som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Cobian, Robocopy och Aomei, finns det fortfarande några företag som har en kostnadsfri version av sina bckupprogram. De är inte lika omfattande som betalversionerna men väl fungerade för många som bara vill ha en backupfunktion.

Här är några:

https://www.ashampoo.com/en-us/backup-free

https://www.minitool.com/download-center/

https://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html


https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vet du möjligen om något av dem kan återskapa en enstaka fil ur en systembackup?

AOMEI  Backupper Professional (och tidigare AOMEi Standard) kan det genom sin funktion "Explore Image":image.png.33b7b49193cd3d378b7cc406ddb80a2b.png

Den har räddat mig många gånger från förtvivlans brant.

/hans peter

Redigerad av Hans Peter
Komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hans Peter sade:

Vet du möjligen om något av dem kan återskapa en enstaka fil ur en systembackup?

AOMEI  Backupper Professional (och tidigare AOMEi Standard) kan det genom sin funktion "Explore Image":image.png.33b7b49193cd3d378b7cc406ddb80a2b.png

Den har räddat mig många gånger från förtvivlans brant.

/hans peter

Om du menar systemfilen som Windows skapar via det inbyggda programmet (Windows 7 i Kontrolpanelen) så kan jag tipsa om det suveräna programmet 7-Zip.

7-Zip kan öppna Windows systembackupfil (som görs i Kontrollpanelen med tillägget Windows 7) och där kan man plocka ut filer om man så önskar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-03-22 at 15:33, Hans Peter sade:

I Win 11 hittar man  Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Säkerhetskopiera och återtställ (Windows 7). Det ger mig anledning att fundera över varför man inte sedan Win 7  hunnit överarbeta det området så att t.o.m. jag kan begripa sammanhanget. 

Eniigt ledtexten för FILHISTORIK "kopieras filer från: Bibliotek, Skrivbord, Kontakter och Favoriter ."  Finns det något sätt/plats där man själv kan bestämma  vad man vill ha kopierat och säkrat, undrar

/hans peter

 

JA! Du kan välja mappar att lägga till i filhistorik..

Då Filhistorik använder sig av "Bibliotek" så lägger du endast till den önskade mapper i bibliotek (förutsatt att den inte redan ingår i bibliotek)

Gör så här: 

"Säkerhetskopiera filer med filhistorik
Som standard kommer filhistorik bara att säkerhetskopiera filer från bibliotek, skrivbord, kontakter och favoriter. Du kan dock lägga till fler mappar som du vill genom att följa stegen nedan.

Steg 1: Leta reda på den mapp du vill lägga till i säkerhetskopian av filhistorik.
Steg 2: Högerklicka på mappen, navigera till alternativet ”Inkludera i biblioteket” och välj önskad plats."
Det är allt. Eftersom ditt bibliotek redan säkerhetskopieras kommer alla filer eller mappar som läggs till att vara en del av det.

Hur enkelt som helst!

Och Filhistorik verkar endast säkerhetskopiera de filer som har förändrats sedan förra kopieringen.. 
Du kan också definiera hur ofta du vill att dina filer ska säkerhetskopieras automatiskt.
Du kan ställa in säkerhetskopieringsfrekvensen till med några minuters mellanrum eller dagligen förutsatt att den externa enheten eller nätverksenheten är tillgänglig.
(och notera att en kontinuerligt tillgänglig enhet kan drabbas, om du t.ex. råkar ut för ett krypteringsvirus! 
Då krypterar den inte enbart din hårddisk utan även din backup-enhet, vilket är olyckligt..
Så visst kan det vara bra att filer endast säkerhetskopieras när de är tillfälligt anslutna.)

 

EDIT: Jag hittade just att "windows 10 s inbyggda backupverktyg (dvs. filhistorik) använder sig av inkrementella backuper.. se: https://microdata.nu/sv/world-backup-day-2021/ 
"4. Fulla eller inkrementella backuper?

Här kommer vi lite tillbaka till vilken metod man använder. Gör man en kopia manuellt blir det troligtvis en full backup.

Skulle man använda sig av ett backupverktyg såsom det inbyggda i Windows 10, har man möjligheten att göra inkrementella kopior. Det innebär kort och gott att endast förändringar som skett sedan den senaste kopian sparas. Ofta är det att föredra då det sparar rejält med utrymme."

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-03-29 at 22:50, Hans Peter sade:

Tack, X-Men, för tipset.  Att säkerhetskopiera systemet med Windows inbyggda funktion är för mig ointressant eftersom det inte går att göra daglia automatiska inkrementella kopior.

/hans peter

Ingen orsak.

Ett litet tips till dig har jag ikväll. 

Ashampoos backupprogram, den kostnadsfria och något begränsade versionen, har jag tipsat om i ett tidigare inlägg.

Ashampoo har en mer avancerad variant som heter Pro. Här är en länk till version 16 (version 17 är den senaste), som kostar 489 kronor:

https://www.ashampoo.com/sv-se/backup-pro-16/detail
 

Du kan få version 16 av Ashampoo Backup Pro (gäller även alla andra som är intresserade och läser detta) utan kostnad! Om du anger en e-postadress som du har tillgång till på sidan i länken nedan skickar Ashampoo dig en licens utan kostnad. Allt är legalt.

https://www.ashampoo.com/frontend/registration/php/trial_step1.php?edition_id=jwp8cd7phlhimi700bbwx5xr7thenkse&ref=linktarget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Du kan få version 16 av Ashampoo Backup Pro (gäller även alla andra som är intresserade och läser detta) utan kostnad! Om du anger en e-postadress som du har tillgång till på sidan i länken nedan skickar Ashampoo dig en licens utan kostnad. Allt är legalt.

Jag gjorde så med något Ashampoo-program för 10-15 år sen och fick väldigt mycket reklam-mejl från dem efter det, typ flera gånger i veckan. Men de kanske har lugnat ner sig sen dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag gjorde så med något Ashampoo-program för 10-15 år sen och fick väldigt mycket reklam-mejl från dem efter det, typ flera gånger i veckan. Men de kanske har lugnat ner sig sen dess.

Ja, det har de. Jag har använt deras brännarprogram i flera år och får aldrig reklam.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-04-01 at 09:14, Cecilia sade:

Jag gjorde så med något Ashampoo-program för 10-15 år sen och fick väldigt mycket reklam-mejl från dem efter det, typ flera gånger i veckan. Men de kanske har lugnat ner sig sen dess.

Logga in på det konto du registrerat ditt program på. Här kan du själv bestämma hur mycket annonser etc du vill ha från dem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...