Gå till innehåll

Lokalt nätverk i hemmet


Venoms

Recommended Posts

Efter uppdateringar etc så kan, eller rättare sagt kunde jag inte längre komma åt min NAS från Window explorer trots rätt behörigheter.

Lösningen är:

Kontrollpanelen -> Program och funktioner -> Aktivera eller Inaktivera Windowsfuktioner.

Leta rätt på "Stöd för SMB v1 och CIFS-Fildelning

Starta om datorn.

Nu är saken klar.

Microsoft har avaktiverat den funtionen som standard i Windows 10 vilket gör att hemnät inte fungerar som det är tänkt.

Bara som påminnelse om någon glömt.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även en gammal gumma får tacka. Ca en månad sedan som en av datorerna inte ville komma åt husets NASar. Undrar om Microsoft har släppt någon uppdatering på senare tid som har ändrat på inställningen.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din fråga Cynthia, ja.. Windows 10 :)

Skämt åsido, den senaste större uppdateringen ändrade detta genom att ställa tillbaka allt till Windows 10 standard utgångsläget så att vi som fixat detta tidigare har blivit äldre och glömt hur enkelt allt var. Nu när man blivit äldre har man det som försvar.. man skyller på ålder när man glömt något eller inte vill komma ihåg :)

Det fanns tidigare "Computer Browser service" som krävdes för att LANet skulle funka, den är inbakad och förbättrad i W10 genom SMB v1 och CIFS-Fildelningen.

 

Glad att kunna hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga som jag undrat över är varför jag bara ser och kommer åt filerna på NASen från endast en dator per gång.

Jag har fyra olika datorer och ser och kommer åt NASen från alla dessa, men bara från en per gång. Finns det någon inställning att göra så NASen blir tillgänglig från alla fyra samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det beror lite på vilken NAS du har.. Generellt är att du måste ha samma arbetsgrupp till alla datorer inkl nas.

Standard är ju "workgroup" i Windows såvida inte man kör företag..typ.

edit.

Sedan är det bäst att använda ett privat nätverk i inställningarna.

Redigerad av Venoms
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en WDMyCloud EX2 och använder "workgroup" som arbetsgrupp på alla datorerna. Jag har rotat lite i inställningarna i NASen utan att få till det.

Nu hittade jag ett program på WD:s hemsida som heter WD Acess. Det fixade det hela och nu ser jag och kommer åt  filerna på NASen från alla datorerna samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig.

Själv har jag en riktigt gammal dator som jag har ssd och 6gb ram i. Som operativ är det Openmediavault på ssd disken sen har jag monterat 4 st 3tb diskar för data. Den är mycket enkel att administrera. Rekommenderas varmt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, det är den som måste vara aktiverad i ett LAN för att se andra maskiner. Fast om man skapar ett "hemnätverk" från sin dator och ansluter vissa andra datorer är det inte samma sak, där gäller andra regler.

Blev det luddigt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Turbopump sade:

Jag testade insiderversionen 17133 av windows 10 och där var den inte aktiverad som standard, med känt resultat.

Tack för den förklaringen.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...