2stroke Posted September 18, 2019 Posted September 18, 2019 ASUS LapTop med Windows-7 Varför väljer datorn att alltid koppla upp via WiFi mot routern istället för via nätverkskabeln fast den sitter i datorn ? Går detta att ändra på något sätt ? Enda sättet som jag klarar av att styra om varifrån den ska koppla upp är genom enhetshanteraren och inaktivera det trådlösa nätverkskortet. Quote
Venoms Posted September 18, 2019 Posted September 18, 2019 Gå till dina nätverksanslutningar. Välj Avancerade inställningar. Markera Local Area Connections och klicka på den gröna pilen till höger för att ange prioritet. Klicka Ok. Det bör funka efter omstart. Quote
2stroke Posted September 18, 2019 Author Posted September 18, 2019 34 minuter sedan, Venoms sade: Gå till dina Nätverksanslutningar. Välj Avancerade inställningar. Markera Local Area Connections och klicka på den gröna pilen till höger för att ange prioritet. Klicka Ok. Det bör funka efter omstart. Hmmmm....... Jag hittar inte något ställe med Avancerade Inställningar Quote
Venoms Posted September 18, 2019 Posted September 18, 2019 Här hittade jag det.. https://support.microsoft.com/sv-se/help/2526067 Quote
2stroke Posted September 18, 2019 Author Posted September 18, 2019 4 timmar sedan, Venoms sade: Här hittade jag det.. https://support.microsoft.com/sv-se/help/2526067 Enligt den beskrivningen så ska det finnas en slags klickbar menyrad överst där man väljer tex Avancerade Inställningar ....Jag har dock ingen sådan klickbar menyrad på min sida ??? Quote
Cecilia Posted September 19, 2019 Posted September 19, 2019 Ofta kan man få fram saknade menyer genom att trycka på Alt-tangenten. Quote
2stroke Posted September 19, 2019 Author Posted September 19, 2019 2 minuter sedan, Cecilia sade: Ofta kan man få fram saknade menyer genom att trycka på Alt-tangenten. Jag har provat både hålla inne ALT och att bara trycka på den, men ingen skillnad Quote
Venoms Posted September 22, 2019 Posted September 22, 2019 (edited) Förlåt för sent svar.. Gå till Kontrollpanelen -> Alternativ för utforskaren -> Visning -> markera"Visa alltid menyer". Klicka OK. Eventuellt får du starta om. Nu har du menyerna.. eller du ska ha dem efter detta. OBS. Du måste gå via kontrollpanelen för att få detta att fungera.. även om det finns andra vägar att gå. Edited September 22, 2019 by Venoms tillägg Quote
2stroke Posted September 22, 2019 Author Posted September 22, 2019 3 timmar sedan, Venoms sade: Gå till Kontrollpanelen -> Alternativ för utforskaren -> Visning -> markera "Visa alltid menyer". Klicka OK. Eventuellt får du starta om. Nu har du menyerna.. eller du ska ha dem efter detta. OBS. Du måste gå via kontrollpanelen för att få detta att fungera.. även om det finns andra vägar att gå. Vart ska jag gå in ? Quote
Venoms Posted September 22, 2019 Posted September 22, 2019 Kolla i system.. Jag tittade i min w10.. Det blev fel där.. sorry. Men det är i alla fall där du markerar visa dolda filer etc. Lite längre ner i listan bara. Jag ska kolla på jobbet om det finns någon gammal w7 kvar som jag kan leta i. Quote
2stroke Posted September 22, 2019 Author Posted September 22, 2019 58 minuter sedan, Venoms sade: Kolla i system... ...det är i alla fall där du markerar visa dolda filer etc. Lite längre ner i listan bara.Jag ska kolla på jobbet om det finns någon gammal Windows-7 kvar som jag kan leta i. TACK. Quote
Venoms Posted September 23, 2019 Posted September 23, 2019 Hej. Det går bra att välja Mappalternativ. Quote
2stroke Posted October 21, 2019 Author Posted October 21, 2019 On 2019-09-22 at 18:23, Venoms sade: För Windows-7 Gå till Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visning -> markera lite längre ner i listan "Visa alltid menyer". Klicka OK. Starta om datorn. Nu ska ha menyerna efter detta. OBS!! Du måste gå via Kontrollpanelen för att få detta att fungera. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - För att ändra prioriteringsordning på nätverkskortets anslutningar: Gå till Dina nätverksanslutningar -> välj Avancerade inställningar -> markera Local Area Connections och klicka på den gröna pilen till höger för att ange prioritet. Klicka OK. Det bör funka efter omstart. Kanon nu fick jag dit menyerna ! ...men jag lyckas inte få till ordningen på anslutningarna ändå Datorn väljer fortfarande att koppla upp via Trådlös anslutning i 1'a hand fast nätverkskabeln sitter i. Quote
gsb Posted October 22, 2019 Posted October 22, 2019 Hur vet du att datorn använder trådslöst? Ikonen nere i SysTray kan du inte lita på. Där visas alltid trådöst om du är ansluten. Kolla i Task Manager, fliken Networking. Där ser du vilken väg trafiken tar. Prova genom att surfa till valfri sida (eller kopiera fil till nätverksdisk). Quote
Venoms Posted October 22, 2019 Posted October 22, 2019 Se till att den anslutningen du väljer som 1a alternativ är överst i listan. Quote
2stroke Posted October 22, 2019 Author Posted October 22, 2019 12 timmar sedan, gsb sade: Kolla i Task Manager, fliken Networking. Där ser du vilken väg trafiken tar. Jag vet inte vad jag ska kolla efter, men så här ser det ut: Quote
2stroke Posted October 22, 2019 Author Posted October 22, 2019 7 timmar sedan, Venoms sade: Se till att den anslutningen du väljer som 1a alternativ är överst i listan. Ser nedanstående ut som det ska ? ...eller är det något som ska ändras ? Quote
Venoms Posted October 22, 2019 Posted October 22, 2019 Japp, det ser rätt ut, men det som stör är att den gröna pilen pekar ner, den ska vara upp Quote
2stroke Posted October 22, 2019 Author Posted October 22, 2019 18 minuter sedan, Venoms sade: Japp, det ser rätt ut, men det som stör är att den gröna pilen pekar ner, den ska vara upp Så fort jag markerar Local Area Connection så blir den nedåtriktade pilen grön Vad göra ? Quote
gsb Posted October 23, 2019 Posted October 23, 2019 9 timmar sedan, 2stroke sade: Så fort jag markerar Local Area Connection så blir den nedåtriktade pilen grön Vad göra ? Det är för att du kan inte flytta uppåt, bara neråt. Det har inget med prioritet att göra. Det finns inget i BIOS om "WLAN switching"? (I Windows 10 behöver du inte tänka på det prioritet, där är det automatiskt). Quote
gsb Posted October 23, 2019 Posted October 23, 2019 10 timmar sedan, 2stroke sade: Jag vet inte vad jag ska kolla efter, men så här ser det ut: Hur ser det ut om du öppnar en script-tung webbsida, tex Aftonbladet eller Expressen? Quote
Recommended Posts