Gå till innehåll

Efter senaste uppdatering försvinner ikoner och aktivitetsfält av och till från skrivbordet


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Efter senaste uppdateringen är det som om jag hade surfplatteläge konstant inkopplat, men så är det absolut inte. Så fort jag arbetar med något dokument eller surfar försvinner alla ikoner samt aktivitetsfältet från skrivbordet. Flyttar jag markören till skrivbordet, så kommer de fram igen. De är alltså inte permanent borta men syns inte när jag arbetar med något som ligger "ovanpå" skrivbordet så att säga. Irriterande för mig som vill kunna se alla saker på skrivbordet samtidigt som jag jobbar med andra saker. Vad kan jag göra utom att återgå till ett tidigare tillfälle med hjälp av en backup?  Har aldrig förut varit med om detta fenomen. Tacksam för återkoppling.

Med vänlig hälsning
:rolleyes:

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att tror att det är detta felet, men testa högerklicka ett tomt ställe på skrivbordet, välj sedan raden

/ Visa / Visa skrivbordsikoner    är det en bock där ta bort den och stäng, gör samma igen och sätt tillbaka bocken

Om du har tur kanske det hjälper, det är en chanstagning

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jo, jag har testat detta också. Hela skrivbordet visar sig då men försvinner igen så fort jag tar bort markören därifrån. Jag inser att svaret finns någonstans djupt inuti den nya s k "funktionsuppdateringen" (nytt namn för ny version) 2004. Jag har försökt avinstallera den men inget jag gör hjälper, så till sist gav jag upp och återvände via backup till version 1909, som varit mycket stabil för mig. Hoppas att jag inte kommer att tvingas installera 2004, som jag inte tror på nu.

Hälsningar

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft något liknande problem första gången då jag hade maj uppdateringen så råkade jag ut för att en mapp jag hade slängt i papperskorgen som jag hade tömt. Sedan så var mappen tillbaka till skrivbordet det löstes att gå tillbaka till förra årets uppdatering (1909). Andra gången så var det genvägar som var problemet ikon genvägar som hade lagt i en mapp på skrivbordet var tillbaka på skrivbordet fast inte synlig (blank). Det löstes med att gå tillbaka till 1909 uppdateringen och sen så har jag stannat där, den funkar betydligt bättre än årets uppdatering. Hoppas att höstens uppdatering blir betydligt bättre än vårens uppdatering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, DAson sade:

Har haft något liknande problem första gången då jag hade maj uppdateringen så råkade jag ut för att en mapp jag hade slängt i papperskorgen som jag hade tömt. Sedan så var mappen tillbaka till skrivbordet det löstes att gå tillbaka till förra årets uppdatering (1909). Andra gången så var det genvägar som var problemet ikon genvägar som hade lagt i en mapp på skrivbordet var tillbaka på skrivbordet fast inte synlig (blank). Det löstes med att gå tillbaka till 1909 uppdateringen och sen så har jag stannat där, den funkar betydligt bättre än årets uppdatering. Hoppas att höstens uppdatering blir betydligt bättre än vårens uppdatering...

Precis! Det blev ju min lösning också. Det fanns inget annat att göra än att gå tillbaka till 1909 och just som du säger så hoppas också jag att höstens uppdatering skall ha tagit tag i dessa problem - vi kan inte vara de enda som råkat ut för dem - och lösa dem samt att höstuppdateringen blir en stabilare version än vad vårens varit. Tack för svar!

:rolleyes:

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade faktiskt en temporär lösning, som säkert kan fungera för andra också. Det är via ett s k tredje-parts program. Det heter DesktopOK och är ett mycket litet program som inte gör tunga avtryck så att säga. (Nedladdningsfilen är bara 271 KB stor). Det är just till för att man skall få behålla utformningen av sitt skrivbord precis som man själv vill och det kan även läggas på ett minne och användas på andra datorer. Den senaste versionen är 7.71. Om man inte har använt programmet tidigare så är det bäst att ladda ned installern (32 eller 64), som lägger programmet på den plats där det skall vara i Användar-foldern. Hoppas att någon har hjälp av detta.
:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig, jag har ett liknande program som heter Desktop Layout installerat, men det hade jag glömt,

jag använder det när mina ikoner kommit i oordning för att snabbt få dom på sin plats igen.

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...