Gå till innehåll

Problem med skrivbordsikoner efter sista uppdateringen KB5030310


thomcats

Recommended Posts

Är det någon utom jag som upplevt problem med skrivbordsikonernas teckensnitt och färger efter installationen av sista uppdateringen KB5030310?

Efter uppdateringen, så såg jag att all ikontext nu plötsligt försetts med en skugga, som gör att de ser smutsiga ut och är svårläsliga. De har dessutom förlorat den färg jag själv valt via ett tredjeparts-program och framträder vita. Jag sökte runt på nätet efter lösningar och andra personer med samma problem, och då blev det klart för mig att Microsoft helt enkelt för gott tagit bort all möjlighet att redigera ikoner vad beträffar färg, teckensnitt m.m. i den nya uppdateringen. Det hjälper inte att gå till avancerade systeminställningar och försöka klicka bort valet av skuggor under ikontext; det hjälper inte ens att gå in i registret och försöka fixa de fula skuggorna där heller.

Så här långt har jag funnit en slags halv lösning kunde man säga: ": https://borncity.com/win/2023/09/28/windows-11-22h2-23h2-september-2023-preview-update-kb5030310-forces-shadow-font-on-desktop-icons/

Om man applicerar den registerfix, som artikeln föreslår, så återställs ikontexten såtillvida att skuggorna försvinner; den är dock fortfarande vit. Det blir helt klart trevligare och lugnare att titta på. MEN det kommer till ett pris. För att åstadkomma detta så används ett s k högkontrast-tema till skrivbordet, vilket ändrar hur man ser t.ex. MS Word och flera andra appar och program. Inte så att de inte går att arbeta med dem, men de kommer med all säkerhet att se annorlunda ut. Man måste fråga sig vad som upplevs som värst i sammanhanget och det kanske blir ett val mellan "pest och kolera" för några. Åtminstone tills någon kan övertala Microsoft att ta sig an problemet eller tills någon funnit en fungerande workaround.

Med bästa hälsningar 🤔

 

skrivbordsikoner.png

about.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...