Gå till innehåll

Problem med 22H2 funktionsuppdatering


Thort
Gå till lösning Löst av Turbopump,

Recommended Posts

Hej! Jag klickade på funktionsuppdatering 22H2 i Windows Update. Uppdateringen laddades ner. Nu står det "Laddar ner - 100%". Inget mer händer. Se bifogad bild. Jag har startat om datorn flera gånger.

Jag laddade ner "Windows 11 Installation Assistant" för att installera uppdateringen manuellt. När jag klickade på "Uppdatera" i programmet så hände ingenting. Skärmen bara blinkade till och knappen var kvar.

Tacksam för hjälp.

Thor

Windows Update laddar ner 100%.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat alt. att ladda ned mediacreation tool och skapa en ISO-fil. När det är klart dubbelklickar du på den och går in på utforskaren och väljer den laddade ISO-filens setup. Du klickar på den och startar uppgraderingen inifrån windows.

Kom ihåg att välja att behålla personliga filer och mappar när/om du tillfrågas om detta.

 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack _.M och Turbopump för era svar!

Turbopump: Ja, ditt förslag är en möjlighet. Men som jag förstår det innebär det en ominstallation av Windows. Jag kan behålla mina filer och mappar men jag måste installera om alla mina program.

Jag googlade på mitt problem och hamnade i en tråd på Microsoft Community: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-11-22h2-update-stuck-at-100/ca84d5e3-c3fe-4139-81e3-e12323d8ab1b

Jag har tillämpat de flesta av de sju punkterna som föreslås i tråden och nu har jag lyckats att starta om nedladdningen av funktionsuppdateringen. Just nu har nedladdningen fastnat på 10% men förhoppningsvis fortsätter nedladdningen så småningom. Se bifogad skärmdump.

Jag är tacksam för alla förslag. Så om någon har något mer tips så är det välkommet.

Windows update 10%.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
3 timmar sedan, Thort sade:

Turbopump: Ja, ditt förslag är en möjlighet. Men som jag förstår det innebär det en ominstallation av Windows. Jag kan behålla mina filer och mappar men jag måste installera om alla mina program.

Nej det blir ingen ominstallation innebärande att dina program försvinner. Jag har nu gjort ett test och gjort en sådan uppgradering jag omnämnt, via en ISO-fil.

Alternativet man får är att behålla sina personliga filer och "appar", inte mappar som jag skrev i mitt första inlägg. Appar i det här sammanhanget är detsamma som program, d.v.s dina personliga program. Man behåller personliga program och filer (som oftast ligger i mappar). Efter uppgraderingen fungerade alla mina program U.A.

Jag vill med detta avliva myten att man måste installera om sina program efter en sådan uppgradering.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Turbopump! Nu har jag fått funktionsuppdateringen 22H2! :) Jag gjorde som du föreslog och laddade ner ISO-filen med Windows 11 installationen från Microsofts hemsida. Jag monterade ISO-filen i Windows Utforskare och klickade på Setup. Sedan valde jag att behålla mina filer och appar. Datorn startade om några gånger. Allt fungerade perfekt.

Windows 11 22H2.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni datorer som ej stöder kraven från Microsoft? Så kan ni tanka ned ISO-filen för Windows 11 22H2 nedan.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Sen använder ni Rufus 3.20 https://rufus.ie/sv/ och klickar i dom 2 första rutorna efter ni klickar på start. Viktigt att ni väljer rätt för er dator MBR eller GPD.

När ni gjort detta på er USB sticka, kan ni installera det direkt från Usb-stickan utan att starta om datorn.

Följ anvisningarna och är ifyllt standard att behålla era filer/program. Då uppdateras er dator utan problem och behåller det ni har nu.

Väljer ni att göra en ny installation, "bockar ni ur behåll era filer/program"

Detta tar ett tag och startar om flera gånger, skulle ni fastna på boot-skärmen länge mot slutet, så tvinga datorn att starta om. Sen fungerar det perfekt.

När allt är klart, så kommer även uppdateringen KB5017389 att installeras via Windows update.

Testat och fungerar helt problemfritt........................

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, IT doktorn sade:

Har ni datorer som ej stöder kraven från Microsoft? Så kan ni tanka ned ISO-filen för Windows 11 22H2 nedan.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Sen använder ni Rufus 3.20 https://rufus.ie/sv/ och klickar i dom 2 första rutorna efter ni klickar på start. Viktigt att ni väljer rätt för er dator MBR eller GPD.

Man behöver inte använda Rufus för att få W11 att kunna installeras på en dator som inte hårdvarumässigt stöds av W11.
Jag beskriver i denna tråd hur man på ett lätt sätt kan fixa det utan Rufus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...