Gå till innehåll

Problem efter senaste Windows uppdatering med osynlig ikon och uppdatering som ej laddas ned


thomcats

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

Ända sedan jag gick över till Windows 11 har jag haft en ikon av Skärmklippverktyget - Snipping Tool - i aktivitetsfältet eftersom jag ofta använder det och vill ha det mycket snabbt tillgängligt. Det har funkat utmärkt fram till Windows sista uppdatering tisdag 13 juni/onsdag 14 juni. Då försvann ikonen från aktivitetsfältet och lämnade endast en svart fyrkant kvar - se bifogad bild. Programmet fungerar fortfarande om jag klickar på den svarta rutan, men jag skulle gärna vilja ha tillbaka ikonen och just i aktivitetsfältet. Ikonen finns fortfarande att se i Appar och i Start och högerklickar man på den, så står att den är fäst i aktivitetsfältet. Jag har gjort de mest elementära åtgärderna såsom tagit bort och återskapat icon cache och jag har tagit bort ikonen från aktivitetsfältet och satt dit den igen. Jag har avinstallerat programmet och laddat ned en ny version från MS Store. Ingenting av detta har hjälpt.

Utöver problem med osynlig ikon, så har också Windows update drabbats av något fel, som jag inte kunnat lösa ens med manuell uppdatering eller felsökning. Se bifogad bild.

Kommer jag att bli tvungen att återställa en tidigare version och hjälper det? Senaste uppdateringen kommer väl som ett brev på posten i alla fall.

Stort tack på förhand för råd och förslag i denna situation.

MVH thomcats

 

 

 snippingtool.jpg.b79e2bdd8ebd94630226dddb2f49fb5f.jpg

 

problemuppdatering.jpg.a990ca64ca19ba2569e04d58ff184852.jpg

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, thomcats sade:

Utöver problem med osynlig ikon, så har också Windows update drabbats av något fel, som jag inte kunnat lösa ens med manuell uppdatering eller felsökning. Se bifogad bild.

MVH thomcats

problemuppdatering.jpg.a990ca64ca19ba2569e04d58ff184852.jpg

Hej,

Jag börjar med ditt problem med uppdateringen.
Har du testat att hämta uppdateringen som distribuerbar version?
Länken nedan skall kunna ge dig den filen:

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB2467173

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Funkar inte det, hämta den senaste versionen av Visual C++ här:

https://learn.microsoft.com/sv-se/cpp/windows/latest-supported-vc-redist?view=msvc-170

Hej! Och tack så mycket för länkarna. Jag skall pröva detta i morgon, när jag är lite mer alert. Det skall bli intressant att se om det förändrar något.

MVH thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

Funkar inte det, hämta den senaste versionen av Visual C++ här:

https://learn.microsoft.com/sv-se/cpp/windows/latest-supported-vc-redist?view=msvc-170

Eftersom det är Visual C++ 2010 som krånglar är det i så fall just Visual Studio 2010 som ska hämtas på den sidan.

Om det inte hjälper så kan det vara bra att köra felsökaren för Windows Update och/eller för programkompatibilitet, vilka hittas på följande sätt:
Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Ytterligare felsökare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Eftersom det är Visual C++ 2010 som krånglar är det i så fall just Visual Studio 2010 som ska hämtas på den sidan.

Om det inte hjälper så kan det vara bra att köra felsökaren för Windows Update och/eller för programkompatibilitet, vilka hittas på följande sätt:
Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Ytterligare felsökare

Hej, både X-Men och Cecilia,

Ingenting vad jag försökt med hjälper vad beträffar C++-uppdateringen, som ju skall vara en säkerhetsuppdatering också. Jag kan se av min historik att datorn började försöka med denna den 17 juni och sedan gjort minst ett försök per dag sedan dess. Jag har kört felsökningsprogram även om jag ställer mig lite frågande till dessa. MS har satt dit en liten not på slutet att felsökaren skall flytta och att man skall läsa mer om detta. När jag förutsättningslöst söker på Internet efter Felsökaren, så kommer jag dock tillbaka till den plats jag startade på. Så - tyvärr närmar sig en återställning med stormsteg. Jag har gjort så många olika försök att komma till rätta med problemen, att det känns lite osäkert hur datorn egentligen mår. Ibland är jag verkligen trött på Windows. Man gör nya versioner hela tiden även om äldre - som ex Win 10 - fungerar alldeles utmärkt. Ibland, som sagt, undrar man om de gör nya bara för att man kan? 

Och om den borttrollade ikonen i aktivitetsfältet så finns inga nyheter heller.

Tack i alla fall för era svar och ert intresse.

MVH thomcats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, thomcats sade:

Hej, både X-Men och Cecilia,

Ingenting vad jag försökt med hjälper vad beträffar C++-uppdateringen, som ju skall vara en säkerhetsuppdatering också. Jag kan se av min historik att datorn började försöka med denna den 17 juni och sedan gjort minst ett försök per dag sedan dess. Jag har kört felsökningsprogram även om jag ställer mig lite frågande till dessa. MS har satt dit en liten not på slutet att felsökaren skall flytta och att man skall läsa mer om detta. När jag förutsättningslöst söker på Internet efter Felsökaren, så kommer jag dock tillbaka till den plats jag startade på. Så - tyvärr närmar sig en återställning med stormsteg. Jag har gjort så många olika försök att komma till rätta med problemen, att det känns lite osäkert hur datorn egentligen mår. Ibland är jag verkligen trött på Windows. Man gör nya versioner hela tiden även om äldre - som ex Win 10 - fungerar alldeles utmärkt. Ibland, som sagt, undrar man om de gör nya bara för att man kan? 

Och om den borttrollade ikonen i aktivitetsfältet så finns inga nyheter heller.

Tack i alla fall för era svar och ert intresse.

MVH thomcats

 

Jag har ett förslag, som är lite "drastiskt". Öppna Kontrollpanelen och avinstallera C++. Det kan påverka vissa program men C++ går alltid att installera igen. Då fungerar även de eventuella program som använder sig av C++.

Beträffande Skärmklippverktygets ikons mystiska ikon du har är det något jag inte sett tidigare och inte heller hittar någon bra lösning på. 
Kikar vidare.

Windows är inte felfritt, vilket inte heller alla andra operativsystem är. Men det är som det är. 
När du gick över till Windows 11, gick du via en uppdatering eller installerade du Windows 11 som en "ren" installation?

Jag har installerat Windows 11 på många datorer. Även så gamla som 15-16 år gamla datorer utan problem. Uppdaterat datorer från Windows 7, 8.0, 8.1 och 10 till Windows 11 har jag också gjort ett otal gånger utan problem.

Mitt förslag är att du avinstallerar C++ via Kontrollpanelen. Kanske något program du har protesterar när du startar det. Vissa program ber dig installera C++ igen och de "hjälper" även i vissa fall till med detta. Det går, som jag redan nämnt, att installera C++ på egen hand.

Jag har avinstallerat olika versioner av C++ när de krånglat och sedan installerat dem igen för att de program som använder dem skall fungera. I synnerhet i tjänsten.

Återkommer om jag kan hitta något förslag på lösning, om det går, gällande ikonen för Skärmklippverktyget. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, X-Men sade:

Öppna Kontrollpanelen och avinstallera C++. Det kan påverka vissa program men C++ går alltid att installera igen. Då fungerar även de eventuella program som använder sig av C++.

Ofta har man flera versioner (årtal) av Microsoft Visual C++ så det räcker ju med att avinstallera just 2010-versionen. Så får man se om det över huvud taget finns något program som använder sig av den versionen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Nu har jag avinstallerat C++ 2010 och det gav en förändring - dock inte särskilt mycket bättre.

Felmeddelandet är nu 80248007 istället för 80070643. 802.. tycks enbart ha med Windows Update att göra och jag har hittat sajter på nätet med många förslag till reparationer, men innan jag kastar mig över dessa, så skulle jag vilja veta om jag skall försöka med att ta bort alla C++ jag har på datorn. Där finns 4 versioner av 2008 samt 2 versioner av 2013 - se bifogad bild. När jag tittar närmare på bilden, kan jag se att endast 2 från 2008 är 64-bits och alla andra är 32-bits. Kan det ha någon betydelse, då jag arbetar med en 64-bits dator?

Båda låter ju ganska gamla tycker jag och förhoppningsvis så har jag inte så många program, som använder dem även om jag dock har en del äldre program.

C++.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, thomcats sade:

Felmeddelandet är nu 80248007 istället för 80070643.

Men för vilken uppdatering?

6 minuter sedan, thomcats sade:

När jag tittar närmare på bilden, kan jag se att endast 2 från 2008 är 64-bits och alla andra är 32-bits. Kan det ha någon betydelse, då jag arbetar med en 64-bits dator?

Nej, många program är 32-bitars även i en dator med 64-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

14 minuter sedan, Cecilia sade:

Men för vilken uppdatering?

Nej, många program är 32-bitars även i en dator med 64-bitars Windows.

Tack, då vet jag det. Tar nu bort 2008. Så får vi se om det äntligen ger resultat. 😊🌺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Ofta har man flera versioner (årtal) av Microsoft Visual C++ så det räcker ju med att avinstallera just 2010-versionen. Så får man se om det över huvud taget finns något program som använder sig av den versionen.

Eftersom det är 2010 som TS angett som problem har jag utgått från att TS själv håller sig inom den. 
Tack för förtydligandet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Både versionerna 2008 och 2010 verkar inte längre ha någon support från Microsoft så det är lite konstigt att det kommer en uppdatering. Jag tycker du avinstallerar även alla från 2008.

Erfarenheten jag har är att uppdateringar för äldre versioner av C++ installeras via Update trots att MS inte längre ger support på dem. Jag har några program som kräver äldre versioner av C++ och uppdateringar till dessa kommer via Update när jag installerar om datorerna jag har.

Samma erfarenhet har jag från jobben jag haft och de program jag använt i tjänsten, där C++ av någon version varit ett krav för att programmen skall fungera.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, X-Men sade:

Erfarenheten jag har är att uppdateringar för äldre versioner av C++ installeras via Update trots att MS inte längre ger support på dem. Jag har några program som kräver äldre versioner av C++ och uppdateringar till dessa kommer via Update när jag installerar om datorerna jag har.

Samma erfarenhet har jag från jobben jag haft och de program jag använt i tjänsten, där C++ av någon version varit ett krav för att programmen skall fungera.

Tycker du då att jag skall behålla alla 6 versioner av C++ som jag har på datorn? 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, thomcats sade:

Tycker du då att jag skall behålla alla 6 versioner av C++ som jag har på datorn? 😊

Har du inga program som behöver dem kan du avinstallera dem. Har du program som behöver dem kommer de programmen inte att fungera. Har du möjlighet att installera dem igen, om de behövs, kan du avinstallera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, X-Men sade:

image.jpeg.7dc1c1cca5edb484eadf36cb0de9d32f.jpeg

Så här ser det ut när jag öppnar Kontrollpanelen i min huvuddator.

Ja, jag har ju andra versioner som du sett tidigare i min dator och jag utgår ifrån att man har de versioner, som något program behöver eller åtminstone behövt tidigare. På din fråga ovan, så kan jag säga att alla program jag har här, kan återskapas om jag har tagit bort dem. Utgår ifrån att jag får prova mig fram genom att ta bort dem, en och en, och se vilket program, som protesterar. 😟

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, thomcats sade:

Ja, jag har ju andra versioner som du sett tidigare i min dator och jag utgår ifrån att man har de versioner, som något program behöver eller åtminstone behövt tidigare. På din fråga ovan, så kan jag säga att alla program jag har här, kan återskapas om jag har tagit bort dem. Utgår ifrån att jag får prova mig fram genom att ta bort dem, en och en, och se vilket program, som protesterar. 😟

Ja, jag har sett att även du har flera olika versioner.
Precis som du skriver är det bara att testa och se vad som händer när du avinstallerar någon C++ -version. 
Protesterar ett program kan du installera det igen. Ibland får man upp frågan om man vill reparera installationen. Om du får den frågan kan du alltid välja att reparera. Det kan gå snabbare än att installera programmet igen men det kan också vara det omvända. 
 

Varför du fått problemet med den C++ -version du har fått problem med är svårt att säga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-23 at 21:54, thomcats sade:

Hej,

Ända sedan jag gick över till Windows 11 har jag haft en ikon av Skärmklippverktyget - Snipping Tool - i aktivitetsfältet eftersom jag ofta använder det och vill ha det mycket snabbt tillgängligt. Det har funkat utmärkt fram till Windows sista uppdatering tisdag 13 juni/onsdag 14 juni. Då försvann ikonen från aktivitetsfältet och lämnade endast en svart fyrkant kvar - se bifogad bild.

MVH thomcats

 snippingtool.jpg.b79e2bdd8ebd94630226dddb2f49fb5f.jpg

 

Jag jobbar på ett förslag som en åtgärd till dig. Om den sedan fungerar eller ej är en annan fråga.
Natten är här och jag kommer att presentera den här i morgon förmiddag. Jobbar med lite bilder för att illustrera vilka moment som du skall göra.

Återkommer i morgon (25 juni) förmiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, X-Men sade:

Jag jobbar på ett förslag som en åtgärd till dig. Om den sedan fungerar eller ej är en annan fråga.
Natten är här och jag kommer att presentera den här i morgon förmiddag. Jobbar med lite bilder för att illustrera vilka moment som du skall göra.

Återkommer i morgon (25 juni) förmiddag.

Oh! Så fantastiskt! Tack så hemskt mycket. Jobba inte ihjäl dig bara. Ser fram emot morgondagen (ja, egentligen är den ju här redan) 😊🌺🎶

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här kommer ett förslag för att se om det återställer ikonen för Skärmklippverktyget.

 

image.jpeg.9e9b68dc263f6e4758757d4f7e9e16da.jpeg

1. Klicka på Sökikonen (1) om den finns i Aktivitetsfältet. Eventuellt finns sökrutan om ingen ändring gjorts. Alternativt, om Sökrutan/ikonen dolts, öppna den i Start (blåa ikonen till vänster i bilden ovan).

Skriv in cmd (2) i sökfältet överst och alternativ visas på höger sida.

Klicka på "Kör som administratör" (3).

 

image.jpeg.e1d2d6463b781a33c063fdaf21ee5f14.jpeg

2. Kommandotolken öppnas.

 

image.jpeg.30097f43c2c177b943de8e1bea4236e1.jpeg

3. Börja med att skriva in följande kommando i Kommandotolken (se även bilden ovan). Var noga med mellanrummen!

sfc /scannow

Tryck på Retur/Enterknappen på tangentbordet och låt operationen går färdigt.

image.jpeg.59cc734ef3e909fdb68281d56567a279.jpeg

4. Fortsätt med nästa kommando som är

dism /online /cleanup-image /checkhealth

(se även bilden ovan) och tryck på Retur/Enterknappen.
Vänta tills operationen är klar.

5. Nästa kommando att köra är följande, som utförs på samma sätt som ovan:

dism /online /cleanup-image /scanhealth

6. Slutligen kör du detta kommando, på samma sätt som de ovan:

dism /online /cleanup-image /restorehealth

Notera på nytt att det är viktigt att mellanrumen finns med. Du kan, om du vill, kopiera härifrån och klistra in i Kommandotolken.

 

När du kört alla kommandon skriver du

Exit

som stänger Kommandotolken och fortsätter med nästa steg:

 

image.jpeg.d00a135d525bad65c9e0a05f4a0e518c.jpeg

7. Klicka på nytt på Sök (1)
I fältet överst skriver du 

msconfig (2)

och får valmöjligheter i högerfältet.

Väl åter "Kör som administratör (3).

 

image.jpeg.519e48888b50503acba807484a39de45.jpeg

8. Fönstret för Systemkonfiguration öppnas. Bilden ovan visar hur det ser ut i min daor.

 

image.jpeg.39bf39bd3a2ef76e903ec55d02b7f4fd.jpeg

9. Markera "Dölj alla Microsoft-tjänster"

 

image.jpeg.94266ffb8ad816ddd4d171b9263eaf9f.jpeg

10. Klicka på "Inaktivera alla" (1).
Klicka på "Verkställ" (2) för att bekräfta att du väljer att inaktivera allt.
Klicka på "OK" (3) för att spara allt.

Datorn kommer nu att begära omstart för att alla ändringar skall verkställas. 
Bekräfta omstart.

Se om ikonen för Skärmklippvekrtyget återkommit.

Om så är fallet kan du öppna Systemkonfigurationen och göra de ändringar som du önskar göra.
Som du redan sett hade jag gjort en del ändringar här. Skälet är att jag stänger av allt som inte behöver startas när datorn startar. Det gör att datorn startar snabbare samt att de program och funktioner som inte behöver köras förrän jag vill ha igång dem inte körs.

Datorn blir "piggare" på det här sättet.

Återkom med resultatet.
Notera att det är här ett förslag på åtgärd. Ingen garanti men alltid något att börja med.

Redigerad av X-Men
Missade ett moment som lades till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

OBS!
I inlägget ovan missade jag att få med ett moment!

Det ligger som nummer 9 nu i flödet ovan!
Vänligen notera moment nummer 9 innan du genomför åtgärden!

Tack, tack för denna utomordentliga och väl genomtänkta tablå av åtgärder. Skall nu genomföra dem - inklusive nr 9 - och sedan återkomma till dig. 😊🌺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...