Gå till innehåll

Utökat aktivitetsfält?


Mikael63

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har aktivitetsfältet till vänster på min vänstra skärm (eftersom jag vill ha det så) och jag har några program fästade vid aktivitetsfältet.
Det här innebär att det då och då blir fullt i aktivitetsfältet så att det erfordras en rad, eller kolumn, till och då behöver man flytta mellan dessa i sidled med en rullningslist.

Jag skulle vilja ha ett till aktivitetsfält placerad till vänster på min högra skärm. Fältet kan få vara synligt men det ska vara tomt så länge det inte blir fullt i det "rätta" aktivitetsfältet. Det kan vara okej med menyknappen och med systemfältet alltid synlig.

Som alternativ kan jag tänka mig att flytta systemfältet till det aktivitetsfält som ligger på den högra skärmen för att då frigöra den platsen för program.

Ett annat alternativ är att aktivitetsfältet, när det blir fullt, anpassar sin storlek så att båda kolumnerna blir synliga.

Efter liknande frågeställning i annat forum verkar möjligheterna saknas för detta i Windows egna inställningar. Jag hoppas därför på tips om en tredjepartsmjukvara som kan hantera detta.
Finns det?

 

Redigerad av Mikael63
k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är möjligt för en app från något annat företag att komma åt så centrala delar av Windows användargränssnitt och göra det du vill.

Om Aktivitetsfältet inte är låst så kan man om dra ut kanten av det så att det upptar fler kolumner. Men det kommer då att uppta två kolumner tills du ändrar tillbaka, men det går att välja att fältet ska vara helt dolt ända tills man flyttar musen till den kanten om du tycker att det är störande.

https://www.pcmag.com/how-to/7-ways-to-tweak-your-windows-10-taskbar

Om du väljer att utöka bredden men den återgår efter en omstart se https://www.tenforums.com/general-support/104127-there-way-stop-windows-changing-height-my-taskbar.html

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag tror inte att det är möjligt för en app från något annat företag att komma åt så centrala delar av Windows användargränssnitt och göra det du vill.

Jodå, det borde finnas. Jag hittade en mjukvara som gör det jag ursprungligen (andra forumet) ville, att höger skärms aktiviteter enbart skulle visas i höger skärms aktivitetsfält. Dock kunde jag inte få det fältet till vänster på  den skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag hittade en mjukvara som gör det jag ursprungligen (andra forumet) ville,

.. fast det fanns ju faktiskt i Windows egna inställningar..

Citat

Right click on empty taskbar space> Taskbar settings, scroll down to "Show taskbar buttons on" select> Taskbar where window is open. That are the best You can get in windows without any app.

https://superuser.com/questions/1326558/windows-10-extend-taskbar-on-multiple-displays/1366534#1366534

Kan lösa mitt problem men frågeställningen kvarstår dock.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Mikael63 said:

Jag skulle vilja ha ett till aktivitetsfält placerad till vänster på min högra skärm. Fältet kan få vara synligt men det ska vara tomt så länge det inte blir fullt i det "rätta" aktivitetsfältet. Det kan vara okej med menynappen och med systemfältet alltid synlig.

Du vill alltså ha ett halvt aktivitetsfält? eller är det så att du har aktivitetsfältet fäst utmed vänster sida av skärm i vertikal orientering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har horisontellt på båda skärmarna. Jag vill ha så mycket rityta som möjligt neråt uppåt när jag caddar därav placeringen till vänster. Detta med att automatiskt dölja aktivitetsfältet är inte aktuellt/intressant, jag vill med en snabb blick kunna se om det finns någon notifiering, som den jag fick nu!

image.png.14ec3519dba06996a566bb9076dabc1b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det skall gå att utöka Aktivitetfältet till båda skärmarna, jag hade nämlihen på det viset själv på min gamla win 10med dubbla skärmar utan att ha något x-tra program för det, det gick att utöka till båda skärmarna,

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det var inställningar för aktivitetsfältet men jag hittade denna artikel som

i slutet kommer på aktivitetsfältets inställningar

HAPPAS DET RÄCKER

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673794/battre-skarm-windows-10/sida/4/sa-enkelt-anvander-du-flera-skarmar

 

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mikael63 sade:

För att ha "samma" aktivitetsfält på båda skärmarna finns det val att göra i inställningarna.
Det blir jag inte hjälpt av.

När jag hade 2 skärmarhar jag för att jag kunde dra och släppa på skärm 2 lite osäker är jag emelletid när gäller mitt minne

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...