Gå till innehåll

Starta program minimerat i aktivitetsfältet


Nalgene
Gå till lösning Löst av Nalgene,

Recommended Posts

Hej, ny på forumet så får se hur detta går :)

Mitt problem är att jag inte kan få programmet "Logitech Gaming Software 9.04" att starta i minimerat läge. När datorn startar vill jag att prgrammet startar samtidigt, som det gör nu men att inte programmets fönster "poppar upp" utan att det ligger kvar i aktivitetsfältet. Jag har testat att både "skapa genväg" och "skicka till -> Skrivbord (genväg)" från mappen

Den här datorn/Lokal disk c/Pprogramdata/microsoft/startmenu/programs/logitech

Väl på skrivbordet högerklickar jag - egenskaper - genväg - kör i - minimerat. men efter det får jag felmeddelandet " Den angivna mappen, C:\Program Files\Logitech Gaming Software\SDK\Updates, är ogiltlig. Kontrollera att mappen finns och att sökvägen är korrekt."

Jag begriper ingenting och skulle vara jättetacksam för hjälp.

Jag har Windwos 10.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för denna spark i baken!

Förklaring: Även jag drabbas av detta fenomen men jag har inte gjort något åt det. Extra dumt, egentligen, eftersom jag inte behöver programmet annat än när jag skulle behöva använda min (numera) reserv-mus av fabrikat Logitech. Använder normalt Corsair.

Problemet tycks bestå i att programmet inte egentligen ska minimeras utan det ska "close to tray" och jag har, efter sökande, inte hittat någon annan metod än den jag gjorde själv nyss.

Jag använder (läs: är beroende av) sedan tidigare programmet autohotkey.
https://www.autohotkey.com
Man laddar hem, installerar och sedan behöver man inte ägna själva programmet någon uppmärksamhet, det finns där och det startar automatiskt. Jag brukar "säga" att det är ungefär som en drivrutin man installerar och sedan "glömmer".

Programmet behöver skriptfiler för att kunna göra något. Vad som ska göras anges i skriptet. Man kan ha flera "saker som ska göras" i en gemensam skriptfil och/eller man kan ha flera skript för varje åtgärd.

Mitt förslag är att man skapar en fil som heter MinToTrayLCore.ahk och att den sparas i 'Dokument'. Filen kan heta vadsomhelst.ahk och man kan skapa den på samma sätt som man skapar ett nytt tomt textdokument.

Redigera den tomma filen så att den kommer att innehålla detta

Main:
if WinActive("ahk_exe LCore.exe")
Goto, Close
else
Sleep 500
Goto, Main
Close:
Sleep 500
Send, !{F4}

Skapa sedan en genväg till filen och placera genvägen i
c:\Users\[användarnamn]\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
så att den startar automatiskt.

För att testa att det fungerar:
Starta skriptet genom att dubbelklicka på .ahk eller .lnk
Ett vitt H på grön bakgrund ska visas i systemfältet.
Starta/öppna Logi-mjukvaran.

Så snart den öppnas, eller egentligen så snart den hamnar i fokus, kommer motsvarande tangentnertryckningarna Alt+F4 att ske vilket "stänger" programmet och därefter kommer själva skriptet också att avslutas.

Redigerad av Mikael63
testat vid omstart
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
15 timmar sedan, Mikael63 sade:

Tack för denna spark i baken!

Förklaring: Även jag drabbas av detta fenomen men jag har inte gjort något åt det. Extra dumt, egentligen, eftersom jag inte behöver programmet annat än när jag skulle behöva använda min (numera) reserv-mus av fabrikat Logitech. Använder normalt Corsair.

Problemet tycks bestå i att programmet inte egentligen ska minimeras utan det ska "close to tray" och jag har, efter sökande, inte hittat någon annan metod än den jag gjorde själv nyss.

Jag använder (läs: är beroende av) sedan tidigare programmet autohotkey.
https://www.autohotkey.com
Man laddar hem, installerar och sedan behöver man inte ägna själva programmet någon uppmärksamhet, det finns där och det startar automatiskt. Jag brukar "säga" att det är ungefär som en drivrutin man installerar och sedan "glömmer".

Programmet behöver skriptfiler för att kunna göra något. Vad som ska göras anges i skriptet. Man kan ha flera "saker som ska göras" i en gemensam skriptfil och/eller man kan ha flera skript för varje åtgärd.

Mitt förslag är att man skapar en fil som heter MinToTrayLCore.ahk och att den sparas i 'Dokument'. Filen kan heta vadsomhelst.ahk och man kan skapa den på samma sätt som man skapar ett nytt tomt textdokument.

Redigera den tomma filen så att den kommer att innehålla detta

Main:
if WinActive("ahk_exe LCore.exe")
Goto, Close
else
Sleep 500
Goto, Main
Close:
Sleep 500
Send, !{F4}

Skapa sedan en genväg till filen och placera genvägen i
c:\Users\[användarnamn]\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
så att den startar automatiskt.

För att testa att det fungerar:
Starta skriptet genom att dubbelklicka på .ahk eller .lnk
Ett vitt H på grön bakgrund ska visas i systemfältet.
Starta/öppna Logi-mjukvaran.

Så snart den öppnas, eller egentligen så snart den hamnar i fokus, kommer motsvarande tangentnertryckningarna Alt+F4 att ske vilket "stänger" programmet och därefter kommer själva skriptet också att avslutas.

Hej! Efter att ha läst ditt svar och instruktioner så känner jag mig ganska "rutten" när du gort allt det besväret. Men vill ändå vara ärlig. Jag löste problemet sent igår och jag skickade meddelande till moderatorn eller vad det kallas och sa att det var löst och frågade om det gick att ta bort mitt inlägg men har inte fått svar, och tydligen kunde man redigera inlägget såg jag nu.. 

Men för mig var lösningen enkel när jag väl kom på det lite av misstag:
Jag skapade en genväg till skrivbordet av den filen som fanns i "Den här datorn - Lokal disk - ProgramData - Microsoft - Windows - Program - Logitech"

Den genvägen på skrivbordet, högerklick - egenskaper - öppna filsökväg. Skicka sedan den filen som genväg till skrivbordet och egenskaper - genväg - kör i - minimerat, sen var allt löst.

Men ett jättestort tack för att du tog dig tid med instruktionerna, otroligt shysst!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Nalgene sade:

Jag löste problemet sent igår och jag skickade meddelande till moderatorn eller vad det kallas och sa att det var löst och frågade om det gick att ta bort mitt inlägg men har inte fått svar, och tydligen kunde man redigera inlägget såg jag nu.. 

Det är ju inte meningen att lösta problem ska tas bort utan de ska ju finnas kvar för den som råkar ut för samma problem senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Nalgene sade:

filen som fanns i "Den här datorn - Lokal disk - ProgramData - Microsoft - Windows - Program - Logitech"

Någon sådan sökväg har inte jag.

Bra att det löste sig och bra att du berättade lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...