Gå till innehåll

Ingen åtkomst till andra datorer och server i nätverket.


Recommended Posts

Jag upptäckte efter höstuppdateringen av windows 10, den s.k. oktober 2020-uppdateringen, att åtkomsten till de andra datorerna i trådlösa nätverket och en server "försvann" i utforskaren efter att allt varit igång 10-15 minuter. Jag trodde det var någon bugg i windows 10-uppdateringen och backade tillbaka till flera tidigare uppdateringar, t.o.m. höstuppdateringen 2019. Ingen skillnad.

Varje gång jag gjorde en omstart av datorn så var åtkomsten tillbaka men "försvann" igen efter 10-15 minuter. Det funkade även att koppla ned nätverksanslutningen och sedan koppla på den igen. Jag testade andra nätverkskort för att utesluta fel på dessa, ingen skillnad. Lösningen "dök upp" efter två veckors djupa bryderier.

Jag testade den senaste windows preview-uppdateringen som heter  20241.1005. Allt gick smärtfritt, ända till jag installerade Malwarebytes premium som jag använt problemfritt under flera år. Först försvann nätverket och sedan fick jag den berömda BSOD. Jag avinstallerade Malwarebytes och allt funkade igen.

Jag gick sedan tillbaka och installerade oktober 2020-uppdateringen, utan att installera Malwarebytes och åtkomsten till andra datorer och servern är helt stabil. Inte en enda "dropout" som tidigare. Varför Malwarebytes "knäckte" nätverket har jag ingen aning om. 

Vill berätta om erfarenheten ifall andra har samma problem som jag hade.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade som hastigast på Malwarebytes forum och hittade genast en tråd om problemet. 

https://forums.malwarebytes.com/topic/265533-latest-mbam-appears-to-kill-local-network-sharing-visibility/

Dom har tydligen släppt en ny betaversion som ska lösa problemet, men jag har inte hunnit prova den ännu.

Ska bli intressant att se om det funkar, tänker prova den ikväll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-10-29 at 17:43, gsb sade:

Eller så nöjer du dig med det inbyggda virusskyddet i Windows.

Jag gör som du säger.... tills vidare för det funkar fortfarande icke med Malwarebytes igång. Deras beta löste inte problemet. Något i Malwarebytes som kallas "web.protection" påverkar tydligen inte bara webben utan även lokala nätverket i datorn. Illa!

https://forums.malwarebytes.com/topic/265121-local-nas/page/2/

 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Cecilia sade:

Har du prövat om det räcker med att inaktivera Web Protection i inställningarna i Malwarebytes?
Även då är ju skyddet i MBAM bättre än i Defender.

En nödlösning men jag testar det i några timmar under kvällen så får vi se om det funkar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar att stänga av "webbskyddet" temporärt när jag vill komma åt nätverksservern. Men Malwarebytes staff har ännu inte löst grundproblemet och fortsätter  sin "investigation".

Citat

We understand you have the issue and are not alone. We are continuing to investigate the cause.

Thank you

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! :D

Det var främst den borttappade åtkomsten till min trådlösa NAS (WDMYCLOUDEX2) som störde mej mest. För att komma åt den var jag tvingad att stänga av Malwarebytes "webbskydd".

Nu behövs det inte längre för jag har ställt om NAS-en och min trådlösa ASUS-router från att använda ett nätverksprotokoll som heter SMB 1.0 (server message block) till att istället använda SMB 2.0-protokollet.  Windows 10 är default inställt att använda SMB 2.0-protokollet. Användning av SMB 1.0-protokollet avråds p.g.a säkerhetsbrister. Se nedan.

Techworld

Tydligen funkar det bra gentemot Malwarebytes "webbskydd" också för det stör inte åtkomsten av den trådlösa NAS-en längre. 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...