Gå till innehåll

Windows säkerhetsvarningar


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som vet hur jag blir av med Windows säkerhetsvarningar (se bild) som poppar upp så fort man försöker flytta, kopiera, ta bort m.m. en fil? Jag har kommit så långt att det går att högerklicka på filen och sedan välja vilken åtgärd jag vill utföra utan att varningen kommer fram. Men det går inte att ta genvägen så att säga: placera musen på filen, hålla ned vänster musknapp samtidigt som man håller ned shift-knappen och sedan t ex försöker flytta filen. Då får jag fortfarande upp varningen.

Tacksam på förhand för all hjälp.:rolleyes:

 

Utgåva    Windows 10 Pro
Version    20H2
OS-version    19042.746
Gränssnitt    Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0
Processor    AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics            2.38 GHz
Installerat RAM-minne    16,0 GB (15,4 GB går att använda)
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

varning.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-02-03 at 02:27, DAson sade:

Tack för ditt förslag men det är inte till någon hjälp. Alla föreslagna åtgärder i denna artikel har jag utfört vid ett eller annat tillfälle under de senaste 3 månaderna. T o m ren ominstallation även om det verkligen är drastiskt för att bli av med ett fel av detta slag.

:unsure:

 

Utgåva    Windows 10 Pro
Version    20H2
OS-version    19042.746
Gränssnitt    Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0
Processor    AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics            2.38 GHz
Installerat RAM-minne    16,0 GB (15,4 GB går att använda)
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Vad har du för inställningar på Windows-säkerhet - App & webbläsarkontroll?

Hej,

Generellt lyser den med en grön bock på sig och meddelar därmed att status är OK. Men öppnar man fliken så är det ju väldigt många parametrar under den. Är det något särskilt jag skall leta efter?

:rolleyes:

Utgåva    Windows 10 Pro
Version    20H2
OS-version    19042.746
Gränssnitt    Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0
Processor    AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics            2.38 GHz
Installerat RAM-minne    16,0 GB (15,4 GB går att använda)
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat in i App- & Webbläsarkontrollen och ser att jag har jag alla options i "Ryktesbaserat Skydd" på. I option "Sårbarhetsskydd" så har jag inställningarna enligt standard och jag har inte ändrat på dem. Vad gäller "Isolerad Webbmiljö" så har jag inte installerat Microsoft Defender Application Guard eftersom jag inte använder Microsoft Edge som webbläsare.

:rolleyes:

 

Utgåva    Windows 10 Pro, Version    20H2, OS-version    19042.746, Gränssnitt    Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0, Processor    AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics            2.38 GHz Installerat RAM-minne    16,0 GB (15,4 GB går att använda) Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en inställning som heter Kontrollera appar och filer som är inställd på Varna och jag tror att den påverkar ditt varningsmeddelande.

Om det inte längre heter så får du nog pröva dig fram till vilken inställning som gör att du slipper de varningar du inte vill ha. Isolerad webbmiljö och Sårbarhetsskydd bör inte påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Turbopump sade:

Det är en utmärkt artikel och jag har stött på den flera gånger i mina försök att lösa problemet. Mitt problem är att jag inte kan göra några ändringar i Intranet-inställningarna. Dessa är "gråa" och jag kan inte klicka på dem. Observera att jag är systemadministratör och har det enda kontot, som finns på datorn.

intranet.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag har en inställning som heter Kontrollera appar och filer som är inställd på Varna och jag tror att den påverkar ditt varningsmeddelande.

Om det inte längre heter så får du nog pröva dig fram till vilken inställning som gör att du slipper de varningar du inte vill ha. Isolerad webbmiljö och Sårbarhetsskydd bör inte påverka.

Hej igen,

Jag kan inte hitta den rubriken du refererar till. Kanske jag får göra ändringar i UAC. Vet inte säkert.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är omgjort sen den version jag har. Hur ser det ut i Ryktesbaserat skydd?

40 minuter sedan, thomcats sade:

Mitt problem är att jag inte kan göra några ändringar i Intranet-inställningarna. Dessa är "gråa" och jag kan inte klicka på dem.

Du har valt Lokalt intranät och det är nog inget som man har som privatperson, åtminstone har du ju tydligen inga platser i den zonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Cecilia sade:

Okej, det är omgjort sen den version jag har. Hur ser det ut i Ryktesbaserat skydd?

Du har valt Lokalt intranät och det är nog inget som man har som privatperson, åtminstone har du ju tydligen inga platser i den zonen.

Vad beträffar Platser i Lokalt Intranät, så får jag upp denna bild, som inte heller går att klicka i:

 

intranät platser.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, thomcats sade:

Vad gäller "Ryktesbaserat Skydd" så ser det ut så här:

 

Ryktesbaserat skydd.doc 150 kB · 1 download

Där har du ju Kontrollera appar och filer som jag skrev om tidigare. Stäng av den för att se om det påverkar. Du kan pröva med att ändra SmartScreen för Microsoft Edge också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Cecilia sade:

Där har du ju Kontrollera appar och filer som jag skrev om tidigare. Stäng av den för att se om det påverkar. Du kan pröva med att ändra SmartScreen för Microsoft Edge också.

Ja! Jag har nu genomfört ändringarna och jag startade om datorn men TYVÄRR ändrade det ingenting. Fortfarande kommer varningen upp vid drag-and-drop.

Kan man ändra med gpedit? Jag har sett en del guider ute på nätet men eftersom de alla är skrivna på engelska, så vet jag inte exakt var jag skall landa för att kunna genomföra rätt förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är f.f. undrande över att inställningarna är gråmarkerade. Det är de inte hos mej.

Det går att logga in som "upphöjd administratör" om det nu skulle förändra något. Det står att det är för windows 7 och 8 men det funkar även med windows 10.

Om du tänker testa så skriv gärna ut instruktionerna innan. Här väcker du Windows hemliga administratör - PC för Alla (idg.se)

1 timme sedan, thomcats sade:

Det är en utmärkt artikel och jag har stött på den flera gånger i mina försök att lösa problemet. Mitt problem är att jag inte kan göra några ändringar i Intranet-inställningarna. Dessa är "gråa" och jag kan inte klicka på dem. Observera att jag är systemadministratör och har det enda kontot, som finns på datorn.

intranet.JPG

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, thomcats sade:

Jag har nu genomfört ändringarna och jag startade om datorn men TYVÄRR ändrade det ingenting. Fortfarande kommer varningen upp vid drag-and-drop.

Det var ju tråkigt, ändra då tillbaks om du inte redan har gjort det för din egen säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Turbopump sade:

Jag är f.f. undrande över att inställningarna är gråmarkerade. Det är de inte hos mej.

Det går att logga in som "upphöjd administratör" om det nu skulle förändra något. Det står att det är för windows 7 och 8 men det funkar även med windows 10.

Om du tänker testa så skriv gärna ut instruktionerna innan. Här väcker du Windows hemliga administratör - PC för Alla (idg.se)

Hej igen,

Jag försökte följa instruktionerna i guiden för Hemlig Administratör men vare sig med elevated prompt eller utan så fick jag inget resultat och inte heller  - som du ser - någon framgång med att kontakta felmeddelandet 2221.

user1.JPG

user2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...