Gå till innehåll

Geforce GTX 670 vs GTX 960?


Recommended Posts

Hepp!

 

Pojken ska få nytt grafikkort då han köpte Far Cry 6 som har minimumkrav på 4 gb på kortet så den klagade direkt på att vrmemory var för lågt.

Min ide var att ta hans gamla GeForce GTX 960 istället för mitt gamla GTX 670. Jag spelar inte med redigerar mycket foton.

Är det egentligen någon mening eller kommer jag att märka någon skillnad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX 670 har 80Gb/s bättre minnesbandbredd än 960

670 har 256 BIT minnesbus till skillnad från 960 som bara har 128 BIT vilket gör att 670 skyfflar dubbelt med data..

Å andra sidan finns det andra saker som är bättre på 960. För den bästa investeringen nu, så skulle jag välja ett annat kort helt och hållet.. ett ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC Gaming 8GB. Visserligen kostar det i runda tal 12k men har prestanda likt ett 20k kort. Det är väl värt pengarna. Och då kan du behålla ditt bättre kort själv.

Det som kommer sen är resten av speldatorn, klarar den av ett kraftfullt grafikkort och var sitter flaskhalsen? Flskhalsar finns i alla datorer. Det gäller bara att hitta dem och försöka göra dem så små och betydelselösa som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Venoms sade:

GTX 670 har 80Gb/s bättre minnesbandbredd än 960

670 har 256 BIT minnesbus till skillnad från 960 som bara har 128 BIT vilket gör att 670 skyfflar dubbelt med data..

Å andra sidan finns det andra saker som är bättre på 960. För den bästa investeringen nu, så skulle jag välja ett annat kort helt och hållet.. ett ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC Gaming 8GB. Visserligen kostar det i runda tal 12k men har prestanda likt ett 20k kort. Det är väl värt pengarna. Och då kan du behålla ditt bättre kort själv.

Det som kommer sen är resten av speldatorn, klarar den av ett kraftfullt grafikkort och var sitter flaskhalsen? Flskhalsar finns i alla datorer. Det gäller bara att hitta dem och försöka göra dem så små och betydelselösa som möjligt.

 

Naturligtvis skulle jag helt klart satsa på ett snabbare kort om jag hade haft pengarna till det. Tanken var bara att det är dumt att harva på mitt gamla om hans gamla är snabbare än det jag har i min dator nu.

Tack iaf för infon det gör att jag inte byter korten utan kör vidare på mitt gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat lite på 1050 GTX och även 1650 alla jag ser på har en busspeed på 128. Medans mitt 670 GTX har en på 256. Hur kommer det sig egentligen? Nu förstår jag att det är andra saker som är bättre med dom nya men buspeeden är väl inte att förakta och glömma här tänker jag.

 

Kan någon med kunskap reda ut vilket kort runt 2500:- som är ett lyft för min pojk jämfört med hans 960 GTX som han har nu? Han behöver 4 GB minne på kortet för att far cry 6 ska sluta klaga men slänga ut 2500:- för en marginell uppdatering bara för 2 gb mer i minne känns löjligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
On 2022-01-05 at 22:42, Torbjörn Aronsson sade:

Jag har nu kollat lite på 1050 GTX och även 1650 alla jag ser på har en busspeed på 128. Medans mitt 670 GTX har en på 256. Hur kommer det sig egentligen? Nu förstår jag att det är andra saker som är bättre med dom nya men buspeeden är väl inte att förakta och glömma här tänker jag.

 

Kan någon med kunskap reda ut vilket kort runt 2500:- som är ett lyft för min pojk jämfört med hans 960 GTX som han har nu? Han behöver 4 GB minne på kortet för att far cry 6 ska sluta klaga men slänga ut 2500:- för en marginell uppdatering bara för 2 gb mer i minne känns löjligt...

 

Grafikkort idag kostar! Det beror på bristen på halvledare. Såväl nVidia som AMD tar fram grafikkort baserade på äldre kretsar bara för att få ut några grafikkort på marknaden. Därmed har också priserna skjutit i höjden.

Backar man bara något år var priserna lägre än de är idag.

Tillbaka till din fråga.

Att byta ut ett GTX960 mot ett GTX1050 eller GTX1050 Ti är bortkastade pengar. Skillnaden i prestanda för spelet Far Cry 6 är mycket liten mellan korten.

För att få en märkbar förbättring krävs, för nVidia-baserade grafikkort, ett GTX1650 eller bättre. GTX1650 ger en klart märkbar skillnad i spelupplevelse jämfört med GTX960.

 

Här har jag sorterat ut nVidiabaserade grafikkort, som även inkluderar 1050 och 1050Ti

 

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s474383852&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...