Gå till innehåll

Snart 20-årsjubileum för alltomwindows.se + framtiden för communityn!


Recommended Posts

On 2022-07-11 at 09:32, Cecilia sade:

Sen är lite tröttsamt när, som ovan, Enter-tangenten ger dubbla radbrytningar vilket leder till att man får hålla på och trixa med Skift-Enter i efterhand eftersom länkar måste avslutas med Enter för att forumet ska fatta att länken är slut.

Returtangenten ger en styckebrytning, med tillagt avstånd mellan styckena. Två radbrytningar (Skift + Retur) ger större avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, JoWa sade:

Returtangenten ger en styckebrytning, med tillagt avstånd mellan styckena. Två radbrytningar (Skift + Retur) ger större avstånd.

Jag vet, men jag tycker nackdelarna överväger fördelarna.

Som i inlägget https://www.alltomwindows.se/topic/32364-skräppost-i-mobilen/?do=findComment&comment=238957

där jag inte orkade hålla på och ändra det nya stycket till bara ny rad bara för att det inte funkar med Skift-Enter efter en länk för att markera avslut på länken. (Samma sak här nu ;) .)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-19 at 08:37, _.M sade:

Blev "markera som löst" funktionen bara påslagen på vissa? Jag kan inte markera som löst på en fråga i Cafe.

Hej, japp jag aktiverade det inte på Café-delen då det mer är allmän diskussion om saker som inte är dator-relaterade.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fixat lite mer: https://www.alltomwindows.se/topic/32305-change-log-för-uppdateringar-som-görs-på-hemsidanforumet/?do=findComment&comment=239016

@Cecilia och @Mikael63 jag är inte riktigt med på vad ni menar med dubbla radbrytningar och länkarna. Har försökt att återskapa det jag tror är problemet men lyckas inte. Jag har nog missuppfattat något så ni får gärna guida mig vidare :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Andreas Stenhall sade:

@Cecilia och @Mikael63 jag är inte riktigt med på vad ni menar med dubbla radbrytningar och länkarna. Har försökt att återskapa det jag tror är problemet men lyckas inte. Jag har nog missuppfattat något så ni får gärna guida mig vidare :) 

När man trycker på Enter får man ett nytt stycke, dvs en tom rad.
När man har klistrat in en länk i inlägget så fortsätter editorn att vara i "länk-mod" så att fortsätter man att skriva något direkt efteråt så kommer den texten att uppfattas som en del av länken, vilket man ju inte vill.
För att få editorn att gå ur "länk-mod" trycker man på Enter.
Om man vill ha en ny rad men inte nytt stycke efter länken får man göra så här:

  1. Enter
  2. Skriv lite eller mycket på nästa rad.
  3. Hoppa till början av raden.
  4. Tryck Skift-Enter.
  5. Gå uppåt till innan Skift-Enter-tecknet och radera Enter-tecknet innan med Backspace.
  6. Flytta musen till det ställe där man vill fortsätta skriva.

Om man tycker det är lite mycket jobb bara för att få en enkel radbrytning efter länken så blir det så här:

On 2022-07-21 at 18:39, Cecilia sade:

Nytt stycke fast det är fel grammatiskt.

Lösningen på det är att ändra inställningarna i forumet så att Enter inte betyder "nytt stycke" utan "ny rad".

Det är förstås en avvägning för det är ju också som JoWa skriver att ett nytt stycke med Enter blir snyggare än två radbrytningar i rad för att få ett nytt stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver text i sådana sammanhang som inlägg i forum, i chattkonversationer och jobbarmail så vill jag göra manuella radbrytningar där jag tycker att det är lämpligt att göra det.

Jag tycker själv att skrivna instruktioner blir mer lättlästa så.

Dock utan att skriva dem i en punkt- eller numrerad lista.

Jag föredrar därför att Enter-tangenten ger en radbrytning och inte ett nytt stycke.

**

När jag skriver text i sådana sammanhang som inlägg i forum, i chattkonversationer och jobbarmail så vill jag göra manuella radbrytningar där jag tycker att det är lämpligt att göra det.
Jag tycker själv att skrivna instruktioner blir mer lättlästa så.
Dock utan att skriva dem i en punkt- eller numrerad lista.
Jag föredrar därför att Enter-tangenten ger en radbrytning och inte ett nytt stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen om radbrytningar - ska ge mig på att sätta mig in i detta vid tillfälle.

Har samtidigt initierat en supportfråga till Invision ang. emojis. Det verkar som att forumet har fastnat i "custom emojis" från tidigare antar jag. För att aktivera Invision standard-emojis måste de göra något på sin sida.  

Har också inaktiverat ínloggningsmetoderna Facebook, Google och Twitter då dessa inte funkar och inte funkat på länge. Twitter kunde jag få att fungera ganska lätt men den ville ha så orimligt många behörigheter att jag avbröt det försöket.   

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska lägga in några fler emojier/emotikoner så lägg inte in de nya otydliga (i alla fall otydliga på min datorskärm,) som inte visar vad de betyder, när man hovrar över dem, typ

381353242_Otydligasmileys.png.fe8109f3b13757936fd8292a2916ca5b.png

Det gjordes på Eforum trots att ingen bett om det.  Den enda nya jag använde var ansikte med gloria, dvs :innocent:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mbgtmari sade:

Om du ska lägga in några fler emojier/emotikoner så lägg inte in de nya otydliga (i alla fall otydliga på min datorskärm,) som inte visar vad de betyder, när man hovrar över dem, typ

381353242_Otydligasmileys.png.fe8109f3b13757936fd8292a2916ca5b.png

Det gjordes på Eforum trots att ingen bett om det.  Den enda nya jag använde var ansikte med gloria, dvs :innocent:

Jag tror att det är just de som är Invision standard och att de därför kom in automatiskt i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara en text och en bild som är lite gamla. I Eforum är sökvägen dit i stället Customization -> Editor -> Emoji och sen finns det två flikar, Standard Emoji och Custom Emoji.
En del av fliken Custom Emlji ser ut så här:

image.png.86566c811686dc5d1fcbce29ef87fe93.png

så där finns de gamla. Det står numera Emoticons i stället för Default och det är ingen svart linje.

Medan fliken Standard Emoji ser ut så här:

image.png.dcedd2f3b5ef3c8df644718792dfc3e5.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore praktiskt om forumet Mobiltelefoner även inkluderade surfplattor. Beskrivningen kan gärna uppdateras för Windows Phone är inte så aktuellt längre och Android är mycket vanligt.

Regel §5 1. behöver omformuleras eftersom det numera heter Rapport och döljs bakom tre punkter i övre högra hörnet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Cecilia sade:

Det vore praktiskt om forumet Mobiltelefoner även inkluderade surfplattor. Beskrivningen kan gärna uppdateras för Windows Phone är inte så aktuellt längre och Android är mycket vanligt.

Regel §5 1. behöver omformuleras eftersom det numera heter Rapport och döljs bakom tre punkter i övre högra hörnet.

Varför inte ändra rubriken för Reglerna också som idag kallas för Riktlinjer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Riktlinjer är rekommendationer och regler är absolut bindande. 
https://se.wikimedia.org/wiki/Definition_av_styrande_dokument#Riktlinje Så länge folk inte är otrevliga mot varandra, vilket de inte är på denna sajt, räcker det med att ha riktlinjer, tycker jag.

Men när jag tänker efter så består ju riktlinjerna av ett antal regler så det kan ju vara bra att byta ut ordet riktlinjer mot regler för enhetlighetens skull.:) 

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tryckfel på Hemsidan bör rättas
I beskrivningen av avdelningen "Microsoft Office / Microsoft 365 Apps (Word, Excel och Outlook med flera) - Guider och tips & tricks" bör det stå "går" i stället för "får":  
« Här får du hjälp med frågor som rör Office-produkterna, som numera får under namnet "Microsoft 365 Apps". »

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Andreas, du har glömt att ändra "får" till "går" i kategorin Program och programtips :
« Här får du hjälp med frågor som rör Office-produkterna, som numera får under namnet "Microsoft 365 Apps" » fel
« Här får du hjälp med frågor som rör Office-produkterna, som numera går under namnet "Microsoft 365 Apps" » rätt
Eventuellt kan man tänka sig "fås" i stället för "går".

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...