Gå till innehåll

Snart 20-årsjubileum för alltomwindows.se + framtiden för communityn!


Recommended Posts

Hej,

Forumet alltomwindows.se fyller snart 20 år - 2003 så är det 20 år sedan forumet/communityn startade! Det är en lång historia hur allt började, den är lämplig att dra vid lämpligt tillfälle nästa år, med anekdoter från förr. Jag har en del skärmdumpar kvar från de svunna tiderna. 

Aktiviteten i forumet har minskat över tid, bland annat med tanke på att sociala medier tagit över allt mer samt att mitt eget engagemang varit begränsat på senare tid. Något som alltid funnits där är mitt engagemang och jag är taggad på att göra en rejäl uppryckning vad gäller communityn alltomwindows.se!

I samband med att IDG nyligen lade ner e-forum så har också en del medlemmar därifrån landat i alltomwindows.se vilket är kul, välkomna till forumet!

Frågor om forumet och dess framtid följer. Min egen utgångspunkt är "mer interaktion". Detta landar i specifikt:

  • Återkommande virtuella träffar/möten om olika ämnen i presentationsformat (via Teams). Gärna interaktivt där fler interagerar alternativt att man bara är med och lyssnar eller deltar via chatten.
  • Ökat postande från min sida i forumet - framför allt med inriktning på Windows 11.

Frågor till er som hänger på alltomwindows.se:

  • Vad vill ni ser mer av innehållsmässigt?
  • Förslag på förbättringar eller förändringar?

Hälsningar
Andreas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Andreas Stenhall said:
  • Vad vill ni ser mer av innehållsmässigt?

Eftersom Windows har inbyggt Linux via WSL/WSL2 så tycker jag att en dedikerad Linux-kategori vore något.

 

9 minutes ago, Andreas Stenhall said:
  • Förslag på förbättringar eller förändringar?

Forumet i mobil lämnar lite att önska, till exempel kommer man inte åt klockan där man kan se notifieringar, man kommer inte åt sin profil så det är lite svårt att se sina senaste inlägg (eller är det jag som är ouppmärksam och inte har hittat detta?)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som då tidigare aktiv på Eforum saknar jag en del funktioner som fanns där och då framför allt att kunna markera svar som lösningen och se vem som har gillat inlägg.

https://www.alltomwindows.se/topic/32283-markera-som-lösning/

https://www.alltomwindows.se/topic/32205-vem-gillar-inlägg/

Sen är lite tröttsamt när, som ovan, Enter-tangenten ger dubbla radbrytningar vilket leder till att man får hålla på och trixa med Skift-Enter i efterhand eftersom länkar måste avslutas med Enter för att forumet ska fatta att länken är slut.

Det vore även trevligt med en breddning av forumet: https://www.alltomwindows.se/topic/32133-hur-funkar-det-här-på-forumet/

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan nämnts men:

Några fler kategorier. Det kan vara bra att det inte finns flera snarlika kategorier och det går ju idag att hitta någon kategori att posta i. Postning är inte ett "problem" utan jag tänker mer på att kunna bevaka en viss specifik forumkategori utan att få notifieringar som kanske inte har det innehåll man är intresserad av att bevaka. Linux har redan nämnts och det går ju bra med en enda sådan, typ: "Linux - allt som rör Linux, såväl operativsystemet som programvaror" 

Bästa lösning.

Några fler emoji. Tumme upp och Oops åtminstone.

Se vem som gillat - här kan jag tänka mig att det kan få vara så som det är, att man inte ser vem som gillat, men föredrar dock att man kan få se detta.

Lite annan ordföljd måste väl gå att få?

ämne svarade på _.Ms Andreas Stenhall i Hemsidan och forumet

Tror inte ens Yoda hänger med på det där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Håller helt med föregående talare och det som tagits upp ovan från .M,  Cecilia och Mikael63 är viktiga punkter att se över.
I övrigt har jag inget att tillägga.

Mvh,
Flyfisherman (fd medlem på Eforum)

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

20 år? Är det verkligen så gammalt? Då är det bara att säga grattis! Kepsen av för ett riktigt bra forum! 

Redigerad av Hanna O
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske man kommer börja hänga här med, har varit medlem ett bra tag, men inte så aktiv, kommer som flera här från det tyvärr nedlagda eForum, som moderator.

Men kan bara hålla med föregående talare om förbättringar som bör gälla även på detta forum. Det jag har emot här en så länge, är att forumet verkar hänga ut avstängda så tydligt som det görs här, kanske inte behövligt?

För övrigt upptäckte jag en sak/detalj i går, då jag var utan internetuppkoppling, och försökte logga in via mobilen, det gick inte, hittade ingen inloggningsruta??
Är forumet inte konfigurerat för mobiler, så att inloggningsrutan inte får plats på skärmen, fel  upplösning för mobil? Vet att Invision hade sådana problem även gällande eForum, men detta blev fixat efterhand.

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, //gästen sade:

För övrigt upptäckte jag en sak/detalj i går, då jag var utan internetuppkoppling, och försökte logga in via mobilen, det gick inte, hittade ingen inloggningsruta??
Är forumet inte konfigurerat för mobiler, så att inloggningsrutan inte får plats på skärmen, fel  upplösning för mobil? Vet att Invision hade sådana problem även gällande eForum, men detta blev fixat efterhand.

/

Installera appen Tapatalk på din mobil så ska det vara löst. Se Andreas changelog:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Japanmannen sade:

Installera appen Tapatalk på din mobil så ska det vara löst. Se Andreas changelog

Tack för infon, men eftersom detta finns inbyggt i plattformen, så borde det gå att få till, kanske handlar om var inställningen finns, det handlar ju ändå bara om en layout ändring. det fungerar ju på andra forum med samma plattform. Men får ha det i åtanke ändå om det mot förmodan inte går att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, //gästen sade:

För övrigt upptäckte jag en sak/detalj i går, då jag var utan internetuppkoppling, och försökte logga in via mobilen, det gick inte, hittade ingen inloggningsruta??

Är forumet inte konfigurerat för mobiler, så att inloggningsrutan inte får plats på skärmen, fel  upplösning för mobil?

/

Sittande på ett Commuter Train med en Android 12 phone är det inget problem för mig att logga in och posta detta svar i tråden med telefonen.

Edit: Jag har inte appen Tapatalk. Detta fungerar så bra i alla fall.

Redigerad av Japanmannen
Tillägg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag tyder på att något troligen är felkonfigurerat, det fungerade bra hos eForum, efter att dom fick "fixa" lite, och det var inte Invison som fick till det, det var lokalt fix, sedan dess så har det alltid fungerat där, så då borde det gå att fixa även på detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Andreas Stenhall sade:

Har skapat ett dedikerat forum för Linux där WSL inkluderas "Linux och Windows Subsystem for Linux (WSL)"

Eller Windows-undersystem för Linux, som Microsoft kallar WSL på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker det är bättre att behålla "Subsystem" så man förstår förkortningen WSL. Norska Wikipedia gör det:  https://no.wikipedia.org/wiki/Windows_Subsystem_for_Linux    "Windows Subsystem for Linux (WSL) er et kompatibilitetslag i Windows 10 og Windows Server 2019"

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2022-07-11 at 09:20, Andreas Stenhall sade:

Förslag på förbättringar eller förändringar?

Jag skulle vilja att fönstrets/flikens namn ändrades till vilken tråd man ser i stället för att jämnt lyda "alltomwindows.se - Sveriges största Windows-community". Jag utgår från All aktivitet och klickar sen ut trådarna där i varsin flik så just nu har jag 7 flikar som hör till Allt om Windows och alla har samma namn. Det innebär att när jag har läst en av flikarna och stänger den så kan jag inte se vad tråden som jag då får fram heter utan att skrolla till början av sidan.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - här kommer en kort uppdatering! Jag har betat av alla förslag och förbättringar i tråden (tror inte jag missat något) men en del kvarstår. Här är senaste uppdateringen: 

 

Ändrade till svenska översättningen av WSL - det känns mer rätt med tanke på att det är ett svenskt forum, även om jag tycker att Microsofts översättningar ibland är uppåt väggarna.

Det kvarstår dock en del att göra:

  • Hur funkar det på forumet alltomwindows.se - Sveriges största Windows-community ska jag gå igenom.
  • Mobiltemat - inloggning och visa notifieringar och nå profil - något är tokigt då jag inte heller ser inloggningsmöjlighet.
  • Moderator
  • "Sen är lite tröttsamt när, som ovan, Enter-tangenten ger dubbla radbrytningar vilket leder till att man får hålla på och trixa med Skift-Enter i efterhand eftersom länkar måste avslutas med Enter för att forumet ska fatta att länken är slut."
  • "Några fler emoji. Tumme upp och Oops åtminstone."
  • "Jag skulle vilja att fönstrets/flikens namn ändrades till vilken tråd man ser i stället för att jämnt lyda "alltomwindows.se - Sveriges största Windows-community". Jag utgår från All aktivitet och klickar sen ut trådarna där i varsin flik så just nu har jag 7 flikar som hör till Allt om Windows och alla har samma namn. Det innebär att när jag har läst en av flikarna och stänger den så kan jag inte se vad tråden som jag då får fram heter utan att skrolla till början av sidan."
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Andreas Stenhall sade:

Hej - här kommer en kort uppdatering! Jag har betat av alla förslag och förbättringar i tråden (tror inte jag missat något) men en del kvarstår. Här är senaste uppdateringen: 

Det kvarstår dock en del att göra:

  • Mobiltemat - inloggning och visa notifieringar och nå profil - något är tokigt då jag inte heller ser inloggningsmöjlighet.

Jag klickade på att svara på ett inlägg. Då fanns alternativet Sign in now, eller posta inlägget och logga in senare. 

  • Confused 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Japanmannen sade:

Jag klickade på att svara på ett inlägg. Då fanns alternativet Sign in now, eller posta inlägget och logga in senare. 

Jo, har sett detta också, men det är ju en mycket märkligt sett att logga in på, och jag ska inte heller behöva använda en tredjeparts app för att kunna logga in??

Eller finns det en meny som har hamnat utanför fönstret tro?? Fungerar inte heller när jag använder en surfplatta?

Något för @Andreas Stenhall att titta på, vore trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, _.M said:

Lite off-topic, men vad är en oops emoji?

I mitt franska Invisioncommunity-forum har vi bara de gamla hederliga uttryckssymbolerna (och inte alla nya otydliga): 

348227707_Emoticonslocutio.png.8bd62cf0d57f8de50e03a1f4f5be4c9c.png

För oops, hoppsan skulle jag använda den här: 

263151007_Frvnad.o.png.0fd4ec7f87cb009ed1b97743020d5483.png
Ett förvånat ansikte med öppen mun att kopiera finns också här:
https://emojipedia.org/face-with-open-mouth/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...