Gå till innehåll

Förbaskade Cyklister


Hanna O

Recommended Posts

Jag är så fruktansvärt arg på de cyklister som helt och hållet verkar sakna trafikvett! Jag hoppas att du som läser den här insändaren är en vettig cyklist som beter sig som man ska i trafiken och inte bara cyklar rakt ut framför en bil eller vid ett övergångsställe. Om du ska göra rätt ska du göra så här när du kommer till ett övergångsställe:

1. Stanna 
2. Kliva av 
3. Leda cykeln över till andra sidan gatan. 

Först när du har kommit över till andra sidan gatan till andra sidan av gatan kan du hoppa på och börja cykla igen. Jag hoppas inte att någon på det här forumet gör så, men jag vet att det finns de som struntar i detta och som bara cyklar rakt ut. Tror de att de äger hela gatan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bara ett tips Hanna O, innan du bestämmer dig för att cyklisterna har gjort fel och du som bilist har rätten att köra över dem (tanken och viljan finns där, speciellt under Vätternrundan), kom ihåg att du kommer aldrig få rätt mot en cyklist eftersom de är mjuka..

Som cyklist kan man undra om de tänker att "jag hade i alla fall rätt" när de sitter i en rullstol resten av livet.

I klippet nedan, han blev bortflyttad efter en timme ungefär..

 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Övergångsställe

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Bara ytterligare ett förtydligande, utöver inläggen ovan. Regler går alltid att tolka fel.

2 timmar sedan, Hanna O sade:

Jag är så fruktansvärt arg på de cyklister som helt och hållet verkar sakna trafikvett! Jag hoppas att du som läser den här insändaren är en vettig cyklist som beter sig som man ska i trafiken och inte bara cyklar rakt ut framför en bil eller vid ett övergångsställe. Om du ska göra rätt ska du göra så här när du kommer till ett övergångsställe:

1. Stanna 
2. Kliva av 
3. Leda cykeln över till andra sidan gatan. 

Först när du har kommit över till andra sidan gatan till andra sidan av gatan kan du hoppa på och börja cykla igen. Jag hoppas inte att någon på det här forumet gör så, men jag vet att det finns de som struntar i detta och som bara cyklar rakt ut. Tror de att de äger hela gatan? 

En cyklist kan göra enligt ovanstående 1-3, men räknas då som gående, och ska då följa reglerna för gående på övergångsställe.

Samtidigt som fordon på gatan är skyldig att stanna vid ett övergångsställe och släppa fram gående.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, //gästen sade:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Bara ytterligare ett förtydligande, utöver inläggen ovan. Regler går alltid att tolka fel.

En cyklist kan göra enligt ovanstående 1-3, men räknas då som gående, och ska då följa reglerna för gående på övergångsställe.

Samtidigt som fordon på gatan är skyldig att stanna vid ett övergångsställe och släppa fram gående.

 

 

Ja, det är ju klart och nog för att jag håller med om att de är en aning bökigare, men det är absolut det säkraste alternativet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vilket sammanträffande. :)

Bara drygt 7 timmar efter att Hanna O postat ett inlägg om cyklister och övergångsställe, så är det ett inslag om just den frågan på Lokala Nyheter Stockholm kl. 18:10 i dag. 

Lars Hammar från Transportstyrelsen svar på vad som är sant och falskt i cykeltrafiken.

Sant eller falskt om cykelregler | SVT Nyheter

Redigerad av Japanmannen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...