Gå till innehåll

Apple TV ?


-64

Recommended Posts

En bekant skall flytta till ett äldreboende. Vederbörande har en "platt-tv" och en Apple TV. Alltså bara den svarta fyrkantiga dosan som utgör Apple TV'n med en tillhörande fjärrkontroll. Appel TV'n är knappast använd (väldigt lite i alla fall). Den är kanske 4 - 5 år gammal? Platt-tv'n är jämngammal med Apple TV'n och av fabrikat TCL, 40" (mätt diagonalt på gammat sätt)

På det aktuella "hemmet" finns det centralantennuttag, men vederbörande har med sig en I-Pad och en I-Phone. Det är nära till en telemast, kanske 300 - 400 meter. Och vederbörande har ett trådlöst WI-FI-modem med Telia-abonnemang på rummet. Fiber finns bara till boendets expedition och administration. Inte till dom boendes rum. Åldringar anses inte ha något behov av snabbt bredband, sades det. (Men det kanske ändras i framtiden, tillades det)

Jag söker information om Apple TV'n. På den svarta fyrkantiga dosan framgår inget alls om eventuellt modellnummer eller generation. Däremot fjärrkontrollen har några svårlästa beteckningar. Det står: Model A 1962 ECM 3186 FCC ID: BCGA 1962 IC 579C A-1962. Det krävs en urmakarlupp för att läsa detta. I reklamen som jag hittar på nätet sägs det ungefär att man kan se det mesta i teveväg med en AppleTV. Och jag har ett svagt minne av att en försäljare på en stormarknad sa att man kunde se "Allt som inte var rena betalkanaler"!

Min undran: Stämmer det att man kan se det mesta med denna Apple TV? Även t.ex YouTube-filmer på internet? Och säger modellbeteckningen något om ålder och användbarhet? I-Paden är också ungefär jämngammal med platt-TV'n och Apple TV'n. Men I-Paden fick nyligen en uppdatering till senaste programvara. Det nyaste i sammanhanget är I-Phonen och det trådlösa modemet. Knappt en månad än så länge. TV-n är inte monterad på väggen i det aktuella rummet ännu. Där måste jag nog tala med direktionen för hemmet först.

Även om inte EU ser fördelar med laddsladdar, så ser jag att det underlättar när samma laddsladd passar till I-Pad, I-Phone och Apple-TV's fjärrkontroll. Den sistnämnda har alltså inga (klumpiga) urtagbara engångsbatterier.

Alltså: Är våran Apple TV användbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple TV kan sägas vara en mobil, surfplatta eller enkel dator som använder teven som skärm.

Det går alltså att installera appar på den när den har tillgång till internet t ex YouTube-app, SVTPlay osv.

Men du skriver att Apple TV knappt är använd. Vad har den äldre personen använt i stället?
Att den just inte har använts kan ju tyda på att personen antingen tycker att det har varit för svårt att göra det eller att det har varit ointressant.

Nu känner jag ju inte den här personen men mina äldre släktingar har ju haft svårt för att lära sig ny teknik efter att de fyllt 80 (eller ändå tidigare). Bara att använda två fjärrkontroller för att styra en box respektive en teve har varit oöverkomligt för det har varit för svårt att förstå när man ska använda den ena och när man ska använda den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Citat

 Åldringar anses inte ha något behov av snabbt bredband, sades det.

Oj, vilken kommun i landet är det? 

Här i Jönköping håller de på att bygger ut för fullt så de boende får samma wifi-standard som i övriga nätet.. dvs Ip6 standard

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så långt från Jönköping. Uppvidinge. Jag vet inte om det har någon inverkan, men det är ett privat "hem". Det kanske kommer den dagen då många av dagens "medelålders IT och datavana" människor måste flytta in på hemmet. Och det tvingar fram en förändring?

Men många villor har redan optofiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi då tar det tekniska så fungerar Apple TV som en iPad med teven som skärm men den behöver internet. Så antingen om boendet har trådlöst nätverk av tillräcklig kvalitet eller så via mobildata som du är inne på. Det trådlösa WI-FI-modemet med Telia-abonnemang bör fungera utmärkt och Apple TV bör kunna koppla upp sig till dess trådlösa nätverk för att få tillgång till internet så att apparna (YouTube, SVT Play mm) fungerar.

Jag rekommenderar att du försöker få det att fungera hos dig så fort som möjligt så att du har tid att lösa problem innan flytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Mikael63 sade:

Generation I av Chromecast anses för gammal för flera streamingtjänster.

Vi bör ha första generationen av Chromecast (inte en rund puck) och det går bra med åtminstone SVT Play, TV4 Play och HBO. Jag har för mig att vi rätt nyligen använde Viaplay också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i maj 2021 som detta blev aktuellt för egen del. Då var det Telia Play och Cmore som klagade. Hur det är idag vet jag inte.

Ett test av de tänkta tjänsterna/apparna bör göras i "hemmamiljö", alltså där det finns stabilt wifi/bredband så att fokus kan läggas på tjänsterna och inte så mycket på anslutning/uppkoppling.

Ska man se tv via mobilt bredband från Telia bör man kanske ha abonnemanget "obegränsad"(?)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...