Gå till innehåll

Vivaldi e-post


Recommended Posts

Vad tycker vi om den?

En tråd där man kan "skriva av sig" om man så vill, tips & trix, nyheter osv.

Någon gång vid tiden för (webbläsaren) Operas begynnelse testade jag deras inbyggda e-post och det blev katastrof då alla brev försvann. Det här var när det var POP som gällde. Nu med IMAP har jag "tordats" testa Vivaldis e-post https://vivaldi.com/sv/features/mail/
Först som en Beta och nu även i den skarpa versionen, för två konton, på jobbardatorn, enbart.

Det jag hela tiden har stört mig på är att det ser rätt bedrövligt ut om man har bokmärkesfältet längst upp. Jag har sedan en tid börjat ha flikarna till höger, eftersom det i regel alltid finns per plats på kortsidorna än på långsidorna och nu när jag då försöker använda Vivaldi E-post har jag dessutom flyttat ner bokmärkesfältet längst ner. Eftersom det handlar om vana har jag då även samma layout på min privata dator (där jag hanterar e-post med Tb, än så länge)

En bra sak som slår mig precis nu när jag kanske är lite extra uppmärksam när jag klickar runt är att om man klickar fram e-post till vänster och ex. klickar på Olästa så öppnas e-posten i flik och man kan då stänga vänsterfältet, eller växla till annat, klicka på andra flikar osv. När man då åter klickar på fliken med e-post aktiveras åter navigeringsfältet för e-post, och stängs när man byter flik. 

 Version 5.4.2753.33 (Stable channel) (64 bitar) 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-15 at 08:13, Mikael63 sade:

Någon gång vid tiden för (webbläsaren) Operas begynnelse testade jag deras inbyggda e-post och det blev katastrof då alla brev försvann. Det här var när det var POP som gällde. Nu med IMAP har jag "tordats" testa Vivaldis e-post https://vivaldi.com/sv/features/mail/
...
Det jag hela tiden har stört mig på är att det ser rätt bedrövligt ut ...

Utseende är en sak oavsett e-postklient eller webbläsare. Det jag undrar över är rubriken på sidan Mikael länkar till, och underrubriken.

image.png.bcba17a7e5ab73fd5a0205b4233ee6a5.png

En webbläsare kan sägas vara en klient, och då till webbservrar. Men som rubriken är formulerad så avses väl där en e-postklient vara ett program som man installerar (eller ett portabelt program) som hanterar e-posten på servern med något av protokollen IMAP, POP och Exchange. För webbmejl behövs en webbserver tillsammans med (efter) själva e-postservern.

E-postklienter (-program) kan vanligtvis hantera e-postlådor (-adresser) hos flera e-postleverantörer samtidigt. Med flera skapade konton i e-postklienten (till skillnad från konton för e-postlådorna hos e-postleverantörerna). Med webbmejl brukar man hantera en e-postlåda i taget.

Så en konkret fråga blir - hur fungerar en e-postklient som är inbyggd i en webbläsare? Någon som kan förklara?


TILLÄGG:
Ett förtydligande till första stycket under bilden. Menar där att Vivaldi i alla fall inte räknar in webbläsare bland e-postklienter. Och frågan är alltså vad de där menar med e-postklient, och hur den fungerar.
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egenskap hos en e-postklient - om man med klient avser program som Thunderbird, eM-Client, Outlook m.fl - är att man kan se brev även utan internetåtkomst, ja under förutsättning att de per automatik har hämtats ner till den lokala datorn först, med internetåtkomst. Detta gäller även för Vivaldi Mail. Ja, man kan hantera flera olika e-postkonton samtidigt. Hur många vet jag inte, jag har två konton just nu.

Det går ju att installera Vivaldi och där lägga till ett e-postkonto så kan man bilda sig en egen uppfattning utan att lägga något värde i vem som tycker att vad är en e-postklient eller inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, inget konstigt med det du beskriver, förutom att det även gäller för Vivaldi Mail.

Vivaldi skriver "... e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare". Antingen så har man väl installerat en e-postklient/program som Thunderbird, eM-Client, Outlook m.fl., eller så använder man webbmejl (som de flesta e-postoperatörer stöder). Om en webbläsare kallas klient eller inte har inte med min fråga att göra.

Jag undrar alltså vad Vivaldi menar med just det de skriver i rubriken - "En kraftfull e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare".
 

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ChristerE sade:

Jo, inget konstigt med det du beskriver, förutom att det även gäller för Vivaldi Mail.

Vivaldi skriver "... e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare". Antingen så har man väl installerat en e-postklient/program som Thunderbird, eM-Client, Outlook m.fl., eller så använder man webbmejl (som de flesta e-postoperatörer stöder). Om en webbläsare kallas klient eller inte har inte med min fråga att göra.

Jag undrar alltså vad Vivaldi menar med just det de skriver i rubriken - "En kraftfull e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare".
 

Jag tycker det är så att man har lagt till en egen e-postklient inne i Vivaldi. På samma sätt som mötesbokningar är funktioner som finns i många e-postprogram fast det egentligen inte är en grundläggande del av ett e-postprogram. Vivaldi innehåller även en kalender och en anteckningsfunktion.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-17 at 10:12, Cecilia sade:

Jag tycker det är så att man har lagt till en egen e-postklient inne i Vivaldi.

"... e-postklient inne i Vivaldi". Finns rimligtvis en tanke bakom formuleringen men jag förstår den inte - återkommer till "Vivaldi" längre ned.

On 2022-08-17 at 11:10, Mikael63 sade:

Om jag öppnar en webbsida i Thunderbird - är då Thunderbird en webbläsare och inte en e-postklient?

Antar att frågan relaterar till det om en webbläsare är en e-postklient eller inte (när det handlar om webbmejl då). 

Från mitt första inlägg, "En webbläsare kan sägas vara en klient, och då till webbservrar." Och sen i det andra, "Om en webbläsare kallas klient eller inte har inte med min fråga att göra." Skriver visserligen inget konkret om webbmejl och e-postklient, men jag ser det som underförstått sett till sammanhanget.

Så till "... en webbsida i Thunderbird" - fattade först inte, det är väl Firefox som är Mozillas webbläsare. Men googling gav mig t ex följande, vilket tycks förklara det hela.
Länk i Thunderbird öppnar upp ett nytt fönster, dock ej i standard webbläsaren - Epostprogram - Eforum (idg.se)
HTML används även för att formatera e-post så att Thunderbird kan visa webbsidor är inte så konstigt. Alltså tvärt emot det Vivaldi skriver "... en e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare".

Upprepar från tidigare inlägg "Antingen så har man väl installerat en e-postklient/program som Thunderbird, eM-Client, Outlook m.fl., eller så använder man webbmejl ...". Och min fråga är fortfarande - hur fungerar en e-postklient inbyggd i en webbläsare?

Har kollat lite på vad Vivaldi erbjuder och det verkar inte vara något annorlunda mot andra företag. T ex e-postprogram och webbläsare, de driver också en e-posttjänst (e-postlådor hos Vivaldi) och den kan hanteras med webbmejl, förutom med IMAP och POP med godtyckligt e-postprogram.

Hittade då mer som förvirrar än det om inbyggd e-postklient.
"Set up Vivaldi webmail account in a mail client"
Set up Vivaldi webmail account in a mail client | Vivaldi Browser Help

Formuleringen är inte ovanlig, inte sällan beskrivs att man har webbmejl hos operatör X. Visst, man kanske hanterar e-posten med webbmejl men det man har är ett konto för en e-postlåda, med tillhörande e-postadress. Om e-postlådan sen hanteras med ett e-postprogram eller med webbmejl är en annan sak. Inte meningen att "märka ord" men slarv med begreppen gör det ju inte lättare för Svensson att förstå och hantera tekniken.

Började tänka att Vivaldi egentligen menar att de har en kraftfull webbmejlfunktion, förutom att de stöder protokollen IMAP och POP. Och att e-post hos dem kan hanteras med godtycklig webbläsare.
"You can always access your mail from any browser on https://webmail.vivaldi.net/, but you can also set your mail account up in a desktop mail client or mail app on your mobile device.
There are many different mail clients available. To add your Vivaldi account to a mail client of your choice, follow the mail client’s instructions for adding a new account."

Set up Vivaldi webmail account in a mail client | Vivaldi Browser Help

Men så blev jag förvirrad igen när det tycks vara samma fil man hämtar oavsett om det handlar om Webbläsaren Vivaldi eller Vivaldi E-post.
Vivaldi – Snabb, privat webbläsare med unika funktioner
Mail | En e-postklient inbyggd i din webbläsare | Vivaldi | Vivaldi Browser

Med ett installerat e-postprogram kan man alltså hantera flera e-postlådor och det samtidigt hos flera operatörer. Webbmejl avser de e-postleverantörer man har e-postlådor hos, och surfar till. Så lite märkligt att Vivaldi skriver "Vivaldi Mail gör det enkelt att hantera e-postmeddelanden från flera konton, e-postlistor ..." för hantering i en webbläsare.
Mail | En e-postklient inbyggd i din webbläsare | Vivaldi | Vivaldi Browser

Jag får väl vid tillfälle hämta programmet (det verkar ju handla om ett och samma program) och se hur det fungerar. Såvida ingen hinner förklara innan dess. 😁

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag kan förklara mer n vad jag har gjort. Det handlar inte om webbmejl utan om en klient inne i Vivaldi. Tänk dig att Vivaldi är ett skal med många olika funktioner, t.ex. webbläsare, anteckningar, kalender och mejlklient. Du väljer mellan funktionerna genom att klicka i en verktygsrad längst till vänster i fönstret.

1925962622_Skrmklipp.png.0c3963c3104f1c3eef1bec7cbd12981d.png

Du ser i mitten ungefär kuvertet för mejlklienten och två steg ovanför är ikonen för anteckningar.

När det gäller Thunderbird så bygger dess kod väldigt mycket på koden i Firefox och därför vore det relativt lätt att slå ihop dem till ett program. Det är också därför som versionsnumren i Thunderbird hoppar i stora steg: https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/releases/ 
Thunderbird uppdateras inte så ofta men de vill ha samma versionsnummer som den Firefox-version som används just då.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att det är inget nytt med att ha ett program som både är en webbläsare och en mejlklient för redan under mitten av 90-talet fanns Netscape som var just det från och med version 2.

Citat

The browser was the most advanced available and was an instant success, becoming market leader while still in beta. Netscape's feature-count and market share continued to grow rapidly after version 1.0 was released. Version 2.0 added a full mail reader called Netscape Mail, thus transforming Netscape from a mere web browser to an Internet suite.

https://en.wikipedia.org/wiki/Netscape_(web_browser)#Netscape-based_(versions_1.0–4.8)_releases

Den hade jag i flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag tror inte att jag kan förklara mer n vad jag har gjort. Det handlar inte om webbmejl utan om en klient inne i Vivaldi. Tänk dig att Vivaldi är ett skal med många olika funktioner, t.ex. webbläsare, anteckningar, kalender och mejlklient. Du väljer mellan funktionerna genom att klicka i en verktygsrad längst till vänster i fönstret.

Tack. Det förklarar i alla fall detta om "ett och samma program". Sen får man välja mellan att ange serverinställningar för e-postlådor i e-postdelen av programmet, eller använda webbläsaren för webbmejl. Förmodligen på samma vis som vid användning av separata program.

En fördel med webbmejl är att inte behöva göra diverse "konstiga" inställningar, det är bara att "surfa till sin e-postlåda". Och det utan förberedelser från vilken datorn som helst. E-postprogram har förstås andra fördelar.

Men jag är fortfarande inte överens med beskrivningen "En kraftfull e-postklient inbyggd direkt i din webbläsare". Tillägget "Vivaldi Mail gör det enkelt att hantera e-postmeddelanden från flera konton, e-postlistor och flöden i en enhetlig inkorg" syftar då väl på e-postdelen av programmet.
Mail | En e-postklient inbyggd i din webbläsare | Vivaldi | Vivaldi Browser

Tycker också de är ute och cyklar i följande beskrivning (hittar inte att hjälpen finns på svenska).
"Set up Vivaldi webmail account in a mail client"
Set up Vivaldi webmail account in a mail client | Vivaldi Browser Help

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Kan ju tillägga att det är inget nytt med att ha ett program som både är en webbläsare och en mejlklient för redan under mitten av 90-talet fanns Netscape som var just det från och med version 2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Netscape_(web_browser)#Netscape-based_(versions_1.0–4.8)_releases

Den hade jag i flera år.

Precis! Även Opera hade (har?) samma funktionalitet.

On 2022-08-15 at 08:13, Mikael63 sade:

Någon gång vid tiden för (webbläsaren) Operas begynnelse testade jag deras inbyggda e-post

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Nu har jag plockat bort de två konton jag hade lagt in. Igår började en dialogruta där inloggning till ena kontot krävdes. Det fanns ingen information alls vilken applikation dialogrutan tillhörde men kunde till slut inse att det var Vivaldi. Även med inknappat lösen fortsätter denna dialog att dyka upp, ja den dök faktiskt upp en gång efter att jag plockade bort dessa konton...

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

Dagens version av Vivaldi e-post har ändrat utseende från det jag ondgjorde mig över i v.1.0.

Testade nämligen att lägga till ett konto, hade en tanke att jag skulle kunna skippa Thunderbird i min Linuxdator när jag där byter till LMDE 6. Dock var det på Windowsdatorn jag testade detta och det går nog att komma överens med den, e-posten, den mesta e-posthanteringen sker ändå i mobilen och där i appen Outlook.

Men jag märkte att datorn började jobba mer. Med ett e-postkonto tillagt men ingen flik öppen, alltså inte ens fliken med e-post hade jag 26 % "CPU-kraft" för Vivaldi, "Mycket hög". Med kontot borttaget sjönk värdet till 0,8 %

Det avskräcker mig från att använda Vivaldi e-post i Linuxdatorn.

Kanske någon defaultinställning som borde ha ändrats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-09-20 at 10:59, Cecilia sade:

väljer varje minut

Blev aldrig av, den inställningen.

Däremot testade jag i Linux Mint.

Med enbart Vivaldi igång kan jag i systemövervakaren får värdet 0,0 för alla processer med Vivaldi, samtidigt.

Med två konton tillagda är det två Vivaldiprocesser som drar iväg, en ger värdet 13,4 och den andra 14,72.

Med Thunderbird igång "drar" den processen mellan 0,6-6

Alla siffervärden då relativt alla andra processer men man kan nog påstå att Vivaldi e-post gör av med fyra gånger mer processorkraft jämfört med Thunderbird. Den ökade resursanvändningen torde inte vara ett bekymmer men den förtar då nyttan med att kunna använda ett (1) program för webb och e-post.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underlättar informationen på sidan https://vivaldi.com/blog/improve-performance-in-vivaldi/ något?

Fler med samma problem samt ett antal förslag på sidan https://forum.vivaldi.net/topic/63346/vivaldi-mail-high-cpu-usage/ sist på sidan två länkas det till en annan tråd med samma problem.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...