Gå till innehåll

Windows 10 Light?


Mikael63

Recommended Posts

Jag har en virtuell maskin med Windows 10. Jag använder den i princip bara till två saker:

1. Handelsbankens säkerhetsprogram, bankdosa MED kabel. Har nog inte använts på 4-5 år men..

2. Mjukvara som triggar en webbläsare (Chrome) för att konfigurera mitt minitangentbord.

(3. Winpinator för överföring av filer, vid behov)

Egentligen inte ett måste för någon av dem då jag har tillgång till "fysiska" datorer med Windows 10. Men ändå...

Jag vill om möjligt snabba på uppstarten av Windows och har avinstallerat program och ändrat  startmetod av en del tjänster till 'Manuell' men vissa av dem syns ändå som 'Körs'.

Defender är avstängd från dess gränssnitt men visas ändå som att den körs och jag kan inte få bort den.

Vad kan jag trimma ytterligare? Nu tar det 90 sekunder till skrivbordet visas. Kanske inte går att snabba upp mer?

image.thumb.png.9d3f10e4c7e8fbdc41140eef1fb92bd8.png

image.png.9f25acf0805dedd07c8a4437479bdd82.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Allt i autostart är inaktiverat.

Tillägg: Den välkomstrutan, där jag har automatisk inloggning, går den att stänga av? Eller är visningen av den något som inte medför längre starttid? Att något annat ändå måste pågå i bakgrunden?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Mikael63 sade:

Tillägg: Den välkomstrutan, där jag har automatisk inloggning, går den att stänga av? Eller är visningen av den något som inte medför längre starttid? Att något annat ändå måste pågå i bakgrunden?

Jag tror att den visas samtidigt som det startas tjänster och annat som inte är beroende av just din användarprofil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, JoWa sade:

Med O&O AppBuster kan du avinstallera program som inte kan avinstalleras genom Appar & funktioner.

Vid första testet blev det 15 sekunder snabbare start men det har nog diffat så tidigare med. Jag fick dock bort 43 appar som jag inte behövde!

Tackar för den mjukvaran. Kanske kör den på jobbardatorn med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppBuster är bra samt https://www.majorgeeks.com/files/details/oo_shutup10.html 

Jag har som du testat länge och slipstreamar utgåvor. Har gjort ett usb-minne med Win 11 som tar 5GB installerat och klart. installationen tar 2min och uppstart på några sekunder. Testat på en HP Stream 2GB ram 32GB Hdd. På min stationära med 32GB minne ännu snabbare.

Finns mycket att ta bort i Windows.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shutup 10 har jag på alla datorer och fungerar även perfekt på Win 11. Lämpligast är att lägga den i rooten C. Samt när det kommer uppdateringar via Microsoft 2 veckan varje månad, så skall du klicka på OOSU10 och kolla så inställningarna är intakta, oftast väljer du acceptera vid förändringar då du uppdaterar.

Sen bör man även gå in i sekretess Appbehörigheter och stänga av nyfikenhets sjukan som Microsoft har där. Då har man en pigg dator kan jag lova.

Finns mycket mer att fixa om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...