Gå till innehåll

Bitdefender och Malwarebytes, m m


Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Någon som fått Bitdefender och Malwarebytes Premium att fungera ihop?
Också en fråga om Windows Defender och Malwarebytes Premium.

Bitdefender och Malwarebytes Premium
Vid installation av Bitdefender, när Malwarebytes Premium redan finns i datorn, så kom ett meddelande om att antingen låta Bitdefender avinstallera Malwarebytes eller få en Lite-version av Bitdefender. Var inte nöjd med någon av alternativen så jag avbröt installationen.

Hittade sedan följande:
"During the setup, Bitdefender identifies other security products that were previously installed. To ensure these different security solutions will not cause difficulties, you will be advised to uninstall them.
...
In some cases, Bitdefender allows you to operate two or more security solutions on a single computer by loading only a stripped-down version: Bitdefender Security Lite."

How to install Bitdefender alongside other security solutions

Har använt Kaspersky i många år och det har inte varit några problem att samköra med Malwarebytes Premium. Med en kombination av inställningar i Malwarebytes och i Windows Säkerhetscenter. Men nu stoppades man alltså redan vid installationen av Bitdefender.

Anledningen till byte av virusskydd är att det befintliga behöver förnyas och vid en koll av Användningsvillkoren så fick jag ögonen på följande: "Dessa Användningsvillkor regleras i enlighet med Ryska federationens lagstiftning." Under våren fanns information om både att avinstallera illa kvickt (efter invasionen i Ukraina) och att programmet fortfarande var säkert att använda. Att diverse statliga myndigheter tog det säkra före det osäkra och förbjöd användning av programmet kan man förstå, men risken för privat användning bedömdes som låg.

Men med information om vems lagstiftning som gäller så är det nu läge för ett byte tänkte jag. Har uppfattat Kaspersky som ett multinationellt företag, registrerat utanför Ryssland, så informationen om Rysk lag överraskade mig, men formuleringen verkar ha funnits med många år (från början?).

För intresserade.
"Long-awaited Kaspersky leak doesn't seem to be a leak at all" - Säkerhet - övrigt - Eforum (idg.se)
Should You Buy Kaspersky Security Products? (pcmag.com)

Men nu gällde frågan alltså om det går att få Bitdefender och Malwarebytes Premium att samverka. Verkar vara kört men man kan ju höra sig för om vad ni andra vet, eller kanske har andra tips.

Windows Defender och Malwarebytes Premium
Kaspersky var förstås avinstallerad innan installationen av Bitdefender påbörjades. Men eftersom det senare avbröts så finns ju där Windows Defender istället. Men jag lyckades inte få Windows Defender och Malwarebytes Premium att fungera ihop. Med Malwarebytes Free är det inga problem, men gratisversionen har inget realtidsskydd.

Det blev lite bråttom med val av annat virusskydd, fastnade rätt snart för Bitdefender och har inte kollat andra virusskydd så noga, än. Men med Kaspersky redan avinstallerat så fungerar ju tills vidare Windows Defender tillsammans med Malwarebytes där realtidsskyddet inaktiverats. 

Men jag kanske missade något, skulle hjälpa en besökare och hade inte så lång tid på mig. Här verkar det som att det borde fungera om jag förstår det hela rätt, se länken och texten under rubriken "Can You Use Malwarebytes With Another Antivirus?"
Does Malwarebytes Work With Microsoft Defender? (makeuseof.com)

Ska fortsätta med mina egna datorer, men passar först på att posta det här inlägget för att förhoppningsvis få diverse kommenterar om det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla råd som finns i frågan är att endast använda ETT antivirus program i en dator... (det inbyggda Defender inaktiveras när du installerar ett 3:e parts antivirus så den "samarbetar" sällan tillsammans med andra antivirus)

Att installera två i samma dator orsakar oftast kollisioner samt tynger ned datorn enormt jämfört med endast ett enda antivirus..

Fråga: Vad är syftet med att installera 2 antivirusskydd samtidigt?? Vad hoppas du uppnå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Cecilia sade:

I Malwarebytes forum föreslås att du ändrar en inställning i Malwarebytes: https://forums.malwarebytes.com/topic/278110-malwarebytes-and-bitdefender/?do=findComment&comment=1477085

Om det inte hjälper se resten av den tråden.

Tack för den länken. Har haft fullt upp hela dagen därav svar först nu. Ser också att det gjorts många nya inlägg om Malwarebytes i tråden Kommer inte in på något som har med google att göra. Återkommer vid tillfälle med diverse kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-26 at 22:46, ChristerE sade:

Återkommer vid tillfälle med diverse kommentarer.

Ingen går väl och väntar på några kommentarer, men jag visade nyss min närvaro här i forumet så jag passar på att nämna att kommentarer är tänkta att komma. Har bara inte prioriterat detta med virusskyddet eftersom Windows Defender Antivirus sköter (det mesta av) jobbet tills något annat installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-10-26 at 09:01, WindowsPro sade:

Alla råd som finns i frågan är att endast använda ETT antivirus program i en dator... (det inbyggda Defender inaktiveras när du installerar ett 3:e parts antivirus så den "samarbetar" sällan tillsammans med andra antivirus)

Det stämmer bra för vanliga antivirusprogram, men Malwarebytes är inget vanligt antivirusprogram. Så kan man undvika att Windows Defender inaktiveras genom inställningen som visas i inlägget som Cecilia länkade till. Windows Defender är gjord för att inaktiveras när det finns något annat antivirusprogram aktivt, men Malwarebytes har alltså en inställning för att inte bli registrerad i Windows Security Center, just för att Windows Defender inte ska bli inaktiverad. Tror inställningen är bra även vid samexistens med andra virusskydd, den skadar väl i alla fall inte. Malwarebytes ger också tips om mappar och filer som kan behöva läggas till som undantag i annat virusskydd, ifall det blir problem med samexistensen utan dessa undantag.


Uppmaningen vid inställningen i Malwarebytes är något förbryllande tycker jag.
"Always register Malwarebytes in the Windows Security Center"
"Glöm inte att registrera Malwarebytes i Windows Säkerhetscenter"

Men Malwarebytes anser sedan ett antal år tillbaka att deras program kan fungera som enda virusskydd i datorn, men de skriver också om att det kan samexistera med andra virusskydd.

Har någon som är intresserad svårt med engelskan så får ni använda t ex Google Översätt (Google Translate).
Fet i citaten är tillagda av mig.

"And even though our product remains compatible with antivirus software, we're confident that if you can’t afford to use both, Malwarebytes Premium is your best choice."
...
"... our anti-malware software is lightweight, easy-to-run, and still designed to work alongside antivirus."

What's the difference between antivirus and anti-malware? | Malwarebytes Labs

"The problem is that your main antivirus program is already functioning in this way. The standard advice is that you shouldn’t have real-time scanning enabled for two antivirus programs enabled at once. They can interfere with each other in a variety of ways, slowing down your computer, causing crashes, or even preventing each other from working."
...
"Malwarebytes is coded in a different way and is designed to run alongside other antivirus programs without interfering. It may even work without any further configuration. But, to make it work as well as it possibly can and improve performance, you should set up exclusions in both Malwarebytes Anti-Malware Premium and your standard antivirus program."
...
"Malwarebytes is designed to run alongside a normal antivirus program so you shouldn’t have to worry about this most of the time—especially if you’re just using the free version. If you’re using the paid version, setting up exclusions can help you avoid problems and maximize your computer’s performance. But even that won’t be completely necessary most of the time."

How to Run Malwarebytes Alongside Another Antivirus (howtogeek.com)

"Malwarebytes for Windows antivirus exclusions list
If you are running another antivirus software alongside Malwarebytes for Windows, the software may misinterpret Malwarebytes and its features as a threat, creating a conflict. Antivirus conflicts can impact Real-Time Protection and may even cause your computer to slow down or freeze. To ensure the other antivirus software doesn't conflict with Malwarebytes for Windows, add Malwarebytes' files and drivers to the other antivirus' exclusions."

Malwarebytes for Windows antivirus exclusions list – Malwarebytes Support

"5 best antivirus to use with Malwarebytes conflict-free"
"If we’re talking malware, Malwarebytes is hard to beat. But there is more than malware out there that you need to watch out for. And this is what drives us to find the very best antivirus to use with Malwarebytes."

5 best antivirus to use with Malwarebytes conflict-free (windowsreport.com)

 

On 2022-10-26 at 09:01, WindowsPro sade:

Fråga: Vad är syftet med att installera 2 antivirusskydd samtidigt?? Vad hoppas du uppnå!

Citerar det Cecilia skrev i en annan tråd.
"... utan de hade sin nisch som ett kompletteringsprogram, vilket dessutom är precis vad Christer vill att det ska vara."
Kommer inte in på något som har med google att göra (alltomwindows.se)

 

Problemet jag skrev om först i tråden var att det inte gick att installera en komplett version av Bitdefender utan att avinstallera Malwarebytes först. Men Bitdefender bråkar inte vid en installation av Malwarebytes som görs efter att Bitdefender installerats. Gjorde en komplett skanning med Bitdefender efter att Malwarebytes återinstallerades och inga problem noterades då heller. Har haft datorn igång ett par dagar och har i alla fall inte ännu sett några problem med samexistensen. Har heller inte lagt till några undantag varken i Bitdefender eller i Malwarebytes, så skulle programmen börja krångla så har jag det kvar att testa med.

Var osäker på om det skulle gå att lägga till Likes i en låst tråd, men det gick ju bra, se sista länken här ovanför.
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, ChristerE sade:

Det stämmer bra för vanliga antivirusprogram, men Malwarebytes är inget vanligt antivirusprogram. Så kan man undvika att Windows Defender inaktiveras genom inställningen som visas i inlägget som Cecilia länkade till. Windows Defender är gjord för att inaktiveras när det finns något annat antivirusprogram aktivt, men Malwarebytes har alltså en inställning för att inte bli registrerad i Windows Security Center, just för att Windows Defender inte ska bli inaktiverad. Tror inställningen är bra även vid samexistens med andra virusskydd, den skadar väl i alla fall inte. Malwarebytes ger också tips om mappar och filer som kan behöva läggas till som undantag i annat virusskydd, ifall det blir problem med samexistensen utan dessa undantag.


Uppmaningen vid inställningen i Malwarebytes är något förbryllande tycker jag.
"Always register Malwarebytes in the Windows Security Center"
"Glöm inte att registrera Malwarebytes i Windows Säkerhetscenter"

Men Malwarebytes anser sedan ett antal år tillbaka att deras program kan fungera som enda virusskydd i datorn, men de skriver också om att det kan samexistera med andra virusskydd.

Har någon som är intresserad svårt med engelskan så får ni använda t ex Google Översätt (Google Translate).
Fet i citaten är tillagda av mig.

"And even though our product remains compatible with antivirus software, we're confident that if you can’t afford to use both, Malwarebytes Premium is your best choice."
...
"... our anti-malware software is lightweight, easy-to-run, and still designed to work alongside antivirus."

What's the difference between antivirus and anti-malware? | Malwarebytes Labs

"The problem is that your main antivirus program is already functioning in this way. The standard advice is that you shouldn’t have real-time scanning enabled for two antivirus programs enabled at once. They can interfere with each other in a variety of ways, slowing down your computer, causing crashes, or even preventing each other from working."
...
"Malwarebytes is coded in a different way and is designed to run alongside other antivirus programs without interfering. It may even work without any further configuration. But, to make it work as well as it possibly can and improve performance, you should set up exclusions in both Malwarebytes Anti-Malware Premium and your standard antivirus program."
...
"Malwarebytes is designed to run alongside a normal antivirus program so you shouldn’t have to worry about this most of the time—especially if you’re just using the free version. If you’re using the paid version, setting up exclusions can help you avoid problems and maximize your computer’s performance. But even that won’t be completely necessary most of the time."

How to Run Malwarebytes Alongside Another Antivirus (howtogeek.com)

"Malwarebytes for Windows antivirus exclusions list
If you are running another antivirus software alongside Malwarebytes for Windows, the software may misinterpret Malwarebytes and its features as a threat, creating a conflict. Antivirus conflicts can impact Real-Time Protection and may even cause your computer to slow down or freeze. To ensure the other antivirus software doesn't conflict with Malwarebytes for Windows, add Malwarebytes' files and drivers to the other antivirus' exclusions."

Malwarebytes for Windows antivirus exclusions list – Malwarebytes Support

"5 best antivirus to use with Malwarebytes conflict-free"
"If we’re talking malware, Malwarebytes is hard to beat. But there is more than malware out there that you need to watch out for. And this is what drives us to find the very best antivirus to use with Malwarebytes."

5 best antivirus to use with Malwarebytes conflict-free (windowsreport.com)

 

Citerar det Cecilia skrev i en annan tråd.
"... utan de hade sin nisch som ett kompletteringsprogram, vilket dessutom är precis vad Christer vill att det ska vara."
Kommer inte in på något som har med google att göra (alltomwindows.se)

 

Problemet jag skrev om först i tråden var att det inte gick att installera en komplett version av Bitdefender utan att avinstallera Malwarebytes först. Men Bitdefender bråkar inte vid en installation av Malwarebytes som görs efter att Bitdefender installerats. Gjorde en komplett skanning med Bitdefender efter att Malwarebytes återinstallerades och inga problem noterades då heller. Har haft datorn igång ett par dagar och har i alla fall inte ännu sett några problem med samexistensen. Har heller inte lagt till några undantag varken i Bitdefender eller i Malwarebytes, så skulle programmen börja krångla så har jag det kvar att testa med.

Var osäker på om det skulle gå att lägga till Likes i en låst tråd, men det gick ju bra, se sista länken här ovanför.
 

 

Jättebra att du fick det att fungera, då du uppenbarligen vill använda båda dessa programvaror. 

 

Däremot har jag lite svårt med att MBP anges vara ett "kompletterande" skydd då MBP inte utför något som andra skydd inte gör, det finns helt enkelt inget extra skydd i MBP. Det finns alltså inget i MBP som skulle göra det till något "extra", tvärtom. 

Att MBP skulle vara ett komplement är därför, i min mening, endast ett marknadsföringsknep. 

I makeuseof länken i trådstarten så anges det bland annat att Defender utför 4 olika avsökningar vid filaccess, medan MBP endast utför 2 av dessa.. 

I ditt fall tror jag att BD gör jobbet bättre ensamt.. Med lägre belastning på datorn och till ett lägre pris. 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, WindowsPro sade:

Jättebra att du fick det att fungera, ...

På den punkten kan jag hålla med dig.

 

8 timmar sedan, WindowsPro sade:

... och till ett lägre pris. 

Inte för min del, jag har ett par livstidslicenser.

Find out if Malwarebytes license is a lifetime license – Malwarebytes Support

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
On 2022-11-08 at 02:40, ChristerE sade:

Problemet jag skrev om först i tråden var att det inte gick att installera en komplett version av Bitdefender utan att avinstallera Malwarebytes först. Men Bitdefender bråkar inte vid en installation av Malwarebytes som görs efter att Bitdefender installerats. Gjorde en komplett skanning med Bitdefender efter att Malwarebytes återinstallerades och inga problem noterades då heller. Har haft datorn igång ett par dagar och har i alla fall inte ännu sett några problem med samexistensen. Har heller inte lagt till några undantag varken i Bitdefender eller i Malwarebytes, så skulle programmen börja krångla så har jag det kvar att testa med.

Lösningen finns i det långa inlägget postat 2022-11-08. Onödigt att markera hela inlägget, så jag citerar själva lösningen och några kommentarer och markerar det här inlägget i stället.

Redigerad av ChristerE
Ändrat "i tisdags" till "2022-11-08"
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
Postad (redigerade)
On 2022-11-11 at 00:08, ChristerE sade:

Onödigt att markera hela inlägget, så jag citerar själva lösningen

Hej ChristerE ! Jag tycker du ska ändra lösningsmarkeringen. Det underlättar för alla att hitta lösningen. (Att inlägget är långt spelar ingen roll.)
När du postade det inlägget stod det antagligen Postad Tisdag vid klockslag (numera okänt) under det riktiga lösningsinlägget, men nu, två år senare, anges inte veckodagen utan istället står det Postad November 8, 2022. Jag antar att lösningen finns i ditt första inlägg under "2 veckor senare..." Problemet löstes ju inte fredag den 11 november utan tisdag den 8 november:)
Även om du har citerat lösningen i ovanstående inlägg, vilket jag först inte såg, så löstes det i alla fall den 8 nov.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-11 at 18:09, mbgtmari sade:

Hej ChristerE ! Jag tycker du ska ändra lösningsmarkeringen. Det underlättar för alla att hitta lösningen. (Att inlägget är långt spelar ingen roll.)
När du postade det inlägget stod det antagligen Postad Tisdag vid klockslag (numera okänt) under det riktiga lösningsinlägget, men nu, två år senare, anges inte veckodagen utan istället står det Postad November 8, 2022. Jag antar att lösningen finns i ditt första inlägg under "2 veckor senare..." Problemet löstes ju inte fredag den 11 november utan tisdag den 8 november:)
Även om du har citerat lösningen i ovanstående inlägg, vilket jag först inte såg, så löstes det i alla fall den 8 nov.

Behåller markeringen, tills vidare i alla fall, men ändrar "i tisdags" till "2022-11-08".

Lösningen kommer man enkelt till oavsett i vilket inlägg den finns, knappen "Gå till lösning". Som det är nu så slipper man ta sig igenom det långa inlägget innan man till slut hittar själva lösningen (i slutet av inlägget). Och det finns tydligt angivet att lösningen finns citerad i det markerade inlägget. Vill man läsa det längre inlägget så finns datum strax ovanför den citerade texten, och en pil att klicka på längst ut till höger för att komma till det inlägget. Och vilken av dagarna jag kom på lösningen har rimligtvis ingen betydelse. 😀

Men "i tisdags" är rätt oprecist (drygt ett år senare) så det ändras, även om "i det långa inlägget" ger en bra ledtråd (tycker jag själv i alla fall 😁).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...