Gå till innehåll

Rufusproblem


tomash
Gå till lösning Löst av Turbopump,

Recommended Posts

Vi har nog hamnat lite över min nivå i datorkunskap. Att jag får stopp efter det att jag tagit bort alla partitionerna på disken i måldatorn beror det på att disken har MBR? Jag tycker att jag får olika besked angående UEFI. Hänger GPT ihop med UEFI? Skulle det fungera för mig om disken har GPT och hur ska jag i så fall ge den det? Finns det något program som jag kan köra från ett boot-bart USB-minne som fixar GPT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att visa er att jag faktiskt har installerat Windows 11 i dator med moderkort som enbart har Legacy BIOS (den gamla versionen, publicerar jag två bilder här.

1409072051_1.GA-MA790GP-UD4H.thumb.jpg.bde8e65c9c64d795a97c50909385838f.jpg

Moderkortet visas inte här men väl processorn, en AMD Phenom 9950 BE. Denna processor såg marknaden år 2008. Det är med andra ord 15 år sedan som denna processor var aktuell för första gången.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA790GP-UD4H.
Installationen är gjord den 17 februari 2022. Enhetshanteraren visar jag också just för att visa att det går att få drivrutiner att fungera i Windows 11, även på en så gammal dator. Denna dator hade jag ute på Tradera först tidig vår 2022. Inga bud under 1 månads tid. Lade ut den på Blocket i somras utan någon köpare. 
Lade ut den i december 2022 igen och nu till så lågt pris att det var en som nappade. Den är precis såld.

 

1718813276_1b.WIndows111HomeochEnhetshanteraren.thumb.jpg.1e482ab6118dedb16599aeff695a416e.jpg

Här är den andra datorn som jag installerat Windows 11 på. Återigen kan man inte utläsa moderkortet, som är ett Gigabyte GA-P55-UD3. Processormodellen syns dock på bilden. Det är en Intel i5-750. En processor från Intels första generation av Core-serien. Denna processormodell såg ljuset på marknaden i september 2009. Den är med andra ord 14 år gammal. Installationen utförd den 20 februari 2022.
Precis som med AMD-processorn var det en dator som jag hade till salu på Tradera först men senare på Blocket. Så snart jag lade ut den på Blocket i somras såldes den direkt.

Tyvärr har jag inte bild på diskarnas formatering. Installationen av Windows 11 på båda dessa datorer gick "smärtfritt" men tog lång tid. Instllationstiden på en SATA-disk var runt 1,5 timmar.

Vad jag inte får ihop är att jag inte lyckats installera Windows 11 på den dator jag har kvar av äldre modeller. Den som också har en 9950 BE men på ett moderkort med modellbeteckningen GA-MA780G-UD3H. Det skiljer sig inte så mycket från GA-MA790. Chipsetet är något annorlunda men inom samma chipsetgrupp. Drivrutinerna till 790 och 780 är samma paket.

Jag har använt Rufus alla lägen, fixat på egen hand, ändrat i BIOS och valt såväl Native IDE som AHCI-läget för disken. Installationen startar men jag kommer inte till rutan där jag kan välja språk. Det är i praktiken det första steget.

Nåja, med de två bilderna vill jag i alla fall visa att jag inte far med osanningar beträffande att det går att installera Windows 11 på datorer med 15 år gammalt moderkort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, tomash sade:

Vi har nog hamnat lite över min nivå i datorkunskap. Att jag får stopp efter det att jag tagit bort alla partitionerna på disken i måldatorn beror det på att disken har MBR? Jag tycker att jag får olika besked angående UEFI. Hänger GPT ihop med UEFI? Skulle det fungera för mig om disken har GPT och hur ska jag i så fall ge den det? Finns det något program som jag kan köra från ett boot-bart USB-minne som fixar GPT?

Starta upp datorn på ditt USB-minne med windowsinstallationen på. När den stannar på första sidan där man väljer språk m.m. tryck shift + F10.

Du hamnar då på kommandoprompten med en beteckning som börjar med X. Där skriver du diskpart  följt av list disk . Om det funkar som tänkt ska du få upp datorns alla diskar. I högerkanten finns angivet om diskarna har gpt med en liten stjärna. Om någon disk har mbr så saknas stjärnan för den disken.

Där ska du kunna se om din måldisk har gpt eller mbr. Om den har mbr och heter e.x. disk 0 och du vill testa att ändra till gpt så gör du som jag tidigare beskrivit väljer den disken med kommandet select disk 0 . Därefter clean  och avslutningsvis convert gpt. Motsatsen gäller förstås om du vill ändra den från gpt till mbr.

När det är klart går du ur kommandoprompten med exit. Fortsätt sedan windowsinstallationen så får du se om det går att komma vidare med den. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt skapa en partitionstabell innan jag startar installation av Windows 10 och 11. 
Det har alltid installationsprogrammet gjort. Jag har satt i en disk bara i datorn, även i formatet "raw" och kört igång. Windows har skapat de partitioner och den partitionstabell som är avsett för versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-12 at 16:12, X-Men sade:

Nu har jag använt mig av Rufus för att skapa ett USB-minne med W11. Hur jag än gjort med Rufus har jag inte lyckats få till installationen. 
Datorn startar upp på minnet och jag kan komma till första steget. Därefter händer det inget mer. Jag har en svart skärm och avbryter det varje gång när det förlöpt mer än en timme.

Går det kanske att kika mer på detta?

Jag hade hoppats på en sammanställning, kanske i punktform, vad som krävs när slutdestinationen är en äldre dator utan UEFI.

Typ:

  1. Datorn du använder när minnet skapas måste vara/ha .../spelar ingen roll
  2. Minnet måste vara partitionerat som....
  3. Om Rufus används måste det vara version... och dessa inställningar måste göras..... Om Media Creation Tol används....
  4. Måldisken måste vara partitionerad som... för att installationen ska starta, därefter..
  5. ..måste man göra dessa val när installationen kommit igång och man kommit till... ...
  6. ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Mikael63 sade:

Går det kanske att kika mer på detta?

Jag hade hoppats på en sammanställning, kanske i punktform, vad som krävs när slutdestinationen är en äldre dator utan UEFI.

Typ:

  1. Datorn du använder när minnet skapas måste vara/ha .../spelar ingen roll
  2. Minnet måste vara partitionerat som....
  3. Om Rufus används måste det vara version... och dessa inställningar måste göras..... Om Media Creation Tol används....
  4. Måldisken måste vara partitionerad som... för att installationen ska starta, därefter..
  5. ..måste man göra dessa val när installationen kommit igång och man kommit till... ...
  6. ...

Ja, det skulle kunna gå. 
För närvarande får jag ta en paus då jag inte fått igång installationen på det i tråden omnämnda moderkortet med 780-chipsetet. Så snart jag kan testa på ett annat gammalt moderkort, eller när jag känner att tiden är mer användbar, skall jag se vad jag kan göra.

Idag vet jag att jag använt Rufus för de två moderkorten P55 och 790GX. Jag har hittat ISO-filen jag skapat för DVD-skivorna och där har jag namngivit dem med Rufus för att veta att de är skapade på det sättet.

Jag har också bränt en DVD för 790GX-chipsetet och kört igång skivan på datorn jag har idag med 780-chipsetet. Installationen går igång så långt att filer laddas. Därefter händer inget mer trots att jag låtit datorn vara igång i nästan 3 timmar. Skärmen visar en svart bild, det är allt.

Windows 10 går att installera och den installationen tar ca 2 timmar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Ja, det skulle kunna gå. 

Ev. klarläggande/sammanställning är inte så mycket för egen del då jag förhoppningsvis aldrig behöver installera Windows mer.
Dock kan ju en del info vara till gagn när det gäller motsvarande installation för Linux. Dessutom har jag oturen att vara den där datorkunnige kompisen...

För ev. liknade funderingar, här på forumet, kan det vara bra att hänvisa till den här tråden, eller om det går att bryta ut till en egen tråd.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hittat orsaken till varför det tagit lång tid att få igång installationen av Windows 11 på moderkortet GA-MA780G-UD3H, som jag nämnt tidigare i tråden att jag använt mig av. Installationen av Windows 11 (även Windows 10) lyckades inte. Tidsåtgången på tre timmar till trots har det inte funkat.

Hårddisken jag använde har jag använt i en annan dator och den har fungerat felfritt.
Jag bytte denna hårddisk mot en annan, även den använd utan problem i en annan dator, men utan att det fungerar med moderkortet GA-MA780G-UD3H.

I förrgår plockade jag fram ytterligare en disk och körde igång installationen. Denna gång fungerar det felfritt! Nu kan jag skapa en vägledning som Mikael63 efterfrågar.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-15 at 13:13, Mikael63 sade:

...då jag förhoppningsvis aldrig behöver installera Windows mer.
Dock kan ju en del info vara till gagn när det gäller motsvarande installation för Linux.

Ja, förra helgen följde jag guiden här https://www.alltomwindows.se/topic/33348-installation-av-windows-11-på-en-dator-som-saknar-uefi-bios-med-hjälp-av-programmet-rufus/ för att skapa ett sådant USB-minne. Gick ju bra och jag hade en tanke att jag skulle göra en diskavbildning av DEN, alltså av USB,t, för att sedan användas som en virtuell enhet när man installerar Windows 11 virtuellt. Detta med hjälp av Qemu. Att skapa diskavbilden gick bra men jag lyckades aldrig starta upp den virtuella maskinen med den. Jag testade då att starta upp den virtuella maskinen med hjälp av det fysiska USB-minnet och det gick bra. Det gick då också bra att installera Windows 11 på den virtuella disken och det går även bra att starta upp den - men bara om USB-minnet sitter på sin plats. Den virtuella maskinen startar alltså upp med sin virtuella disk, inte med USB-minnet, men bara om USB-minnet finns på plats.

I det läget insåg jag - åter - att jag ska hålla mig så långt som möjligt från Windows ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...