Gå till innehåll

Rufusproblem


tomash
Gå till lösning Löst av Turbopump,

Recommended Posts

Jag tänkte installera Windows 11 på en dator som inte klarar hårdvarukraven. PC-tidningen beskriver hur. Dock har jag inte lyckats göra ett bootbart USB-minne enligt beskrivningen i tidningen. Jag tror att jag kommit på varför. Om jag kör Rufus i en dator med Bios är inställningen låst till GPT respektive Uefi och går inte att ändra till MBR respektive Bios. USB-minnet är formaterat till FAT32, ingen skillnad om jag använder NTFS. Datorn, som jag försöker boota från USB-minnet, är inställd för att klara det. Vid uppstart ser man att datorn först försöker med USB, sedan med CDROM och sist med hårddisken. Varför kan jag inte ställa in MBR respektive Bios, inställningen är utgråad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för att du ställer din fråga. Det låter som att du har ett intressant problem. Tyvärr är det svårt att svara på din fråga utan att veta mer detaljer om din dator och vad du har försökt göra. Det kan hända att du har rätt om att BIOS-inställningarna är låsta, men det är svårt att veta säkert utan att se närmare på din dator. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en teknisk supportperson, som kan ge dig mer specifik hjälp, men här är några instruktioner från microsofts webbsida. 
1. Kontrollera att datorn uppfyller hårdvarukraven för Windows 11.

2. Använd Rufus för att skapa ett bootbart USB-minne.

3. Ställ in Rufus för att använda MBR respektive Bios.

4. Format USB-minnet till FAT32 eller NTFS.

5. Starta datorn och se till att den försöker att boota från USB-minnet först.

6. Om inställningen för MBR respektive Bios är utgråad, ska du kontrollera datorns inställningar för att se om det finns någon annan möjlighet att ställa in det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du låter Media Creation Tool skapa ditt startbara USB-minne för Windows 11. Rufus är ett bra verktyg men kan ge problem om man inte använder det korrekt.

Hämta en version av Windows 10, gärna en tidig version. 
packa upp ISO-filen.
I mappen "sources" finner du en fil som heter appraiserres.dll . Kopiera denna fil.

Öppna mappen "sources" på USB-minnet. Klistra in filen appraiserres.dll och ersätt den mot originalet i mappen. Alternativt byter du först namn på originalet och därefter klistrar in filen från Windows 10.

Du skall nu kunna installera Windows 11 på en dator som inte uppfyller hårdvarukraven. 
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Adam Råstrand Det är bra att du försöker hjälpa men då är det bra om du först sätter dig in i vad Ts egentligen efterfrågar. Att skriva info som kommer från en annan webbsida och där frågeställningen kanske ser annorlunda ut tillför inte så mycket. Dessutom kan det vara bättre att i stället länka till en sådan sida så att man kan läsa och förstå det sammanhang som visas där.
Att be någon ta kontakt med en teknisk supportperson kan uppfattas som nervärderande. Åtminstone i ett sådant tidigt skede i tråden. Ts tar ju redan hjälp av tekniska personer i och med att frågan ställs här på AOW.

Kommentarer till "din" punktlista:
1. Det har Ts gjort och kraven uppfylls inte. Det är därför Ts frågar här.
2-6. Det är ju just det som inte går och som är en del av frågeställningen.

Att posta samma inlägg flera gånger tillför inte något mervärde.
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Adam Råstrand sade:

Hej! Tack för att du ställer din fråga. Det låter som att du har ett intressant problem. Tyvärr är det svårt att svara på din fråga utan att veta mer detaljer om din dator och vad du har försökt göra. Det kan hända att du har rätt om att BIOS-inställningarna är låsta, men det är svårt att veta säkert utan att se närmare på din dator. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en teknisk supportperson, som kan ge dig mer specifik hjälp, men här är några instruktioner från microsofts webbsida. 
1. Kontrollera att datorn uppfyller hårdvarukraven för Windows 11.

2. Använd Rufus för att skapa ett bootbart USB-minne.

3. Ställ in Rufus för att använda MBR respektive Bios.

4. Format USB-minnet till FAT32 eller NTFS.

5. Starta datorn och se till att den försöker att boota från USB-minnet först.

6. Om inställningen för MBR respektive Bios är utgråad, ska du kontrollera datorns inställningar för att se om det finns någon annan möjlighet att ställa in det.

Hej Adam!

Du är ju ny på forumet och det är inte lätt att hitta alla funktioner på en gång så ett tips är att kolla menyn som döljs bakom de tre punkterna i övre högra hörnet av inläggen. Där finns bland annat ett menyval för att redigera sina inlägg.

Jag har tagit bort två av de tre inläggen med samma innehåll.

Cecilia
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, tomash sade:

Jag tror att jag kommit på varför. Om jag kör Rufus i en dator med Bios är inställningen låst till GPT respektive Uefi och går inte att ändra till MBR respektive Bios.

Kanske OT men detta är intressant, om resultatet av hur USB-minnet blir beror på vilken dator som användes för att skapa minnet?

Jag använde Rufus i/med en modern dator med UEFI för att skapa ett USB-minne som skulle användas i en äldre dator utan UEFI och den datorn, den äldre, startade visserligen upp på minnet men efter installation av OS startade den inte.

Där *) var det fråga om en Linux-distribution men kanske "problematiken" finns där när minnet skapas?

 

*) Tillägg:

Tråd 1

Tråd 2

Redigerad av Mikael63
länkar
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Kanske OT men detta är intressant, om resultatet av hur USB-minnet blir beror på vilken dator som användes för att skapa minnet?

Jag använde Rufus i/med en modern dator med UEFI för att skapa ett USB-minne som skulle användas i en äldre dator utan UEFI och den datorn, den äldre, startade visserligen upp på minnet men efter installation av OS startade den inte.

Där var det fråga om en Linux-distribution men kanske "problematiken" finns där när minnet skapas?

Ja, kanske OT men kan också beröra problemet.
Jag har installerat Windows 11 på en dator med det här gamla moderkortet:

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-P55-UD3-rev-10#ov

Moderkortet har inget UEFI. Det är för gammalt för det. USB-minnet skapade jag på en dator med det här moderkortet:

https://www.inet.se/produkt/1902152/asus-p8z68-v-pro-gen3

Asus hemsida har ingen bild på kortet längre:

https://www.asus.com/supportonly/p8z68v_progen3/helpdesk_knowledge/

Det moderkortet har UEFI.

Jag kommer dock inte ihåg om jag skapade USB-minnet med hjälp av Rufus eller om jag trixade till det på egen hand.
Det är möjligt att jag kan ha en gammal dator kvar i något hörne som har ett moderkort med Legacy BIOS. Då skulle jag kunna testa det USB-minnet jag använt Rufus till.
Rufus har jag använt bara för att få bort kravet på Microsoftkonto (nu kan jag trixa till det ändå även med en fullvärdig installations-USB) och därmed hoppa över ett litet knöligt steg.

Skall kika efter en gammal dator senare i veckan. Har jag en kvar skall jag testa på den och återkomma med resultatet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med att skapa USB-minnet och formatera det i måldatorn som har Bios men icke - Rufus visar bara GPT och UEFI. Om man tittar på installationsbilderna i tidningen så har dom minsann fått MBR och Bios så man kan ju undra vad dom har gjort. Det verkar som inställningarna är utgråade också för dom. Tidningen använder en variant med engelsk text medan jag har svensk men det borde väl inte göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, tomash sade:

Jag har provat med att skapa USB-minnet och formatera det i måldatorn som har Bios men icke - Rufus visar bara GPT och UEFI. Om man tittar på installationsbilderna i tidningen så har dom minsann fått MBR och Bios så man kan ju undra vad dom har gjort. Det verkar som inställningarna är utgråade också för dom. Tidningen använder en variant med engelsk text medan jag har svensk men det borde väl inte göra något.

Självklart har språkvalet ingen betydelse.
Hittar jag en dator bland mina saker som har legacy BIOS skall jag testa Rufus-fixad installation på den.

Som jag nämnt i ett inlägg har jag installerat Windows 11 på flera datorer med legacy-BIOS utan problem. Dock vet jag inte om jag använt Rufus eller trixat själv. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt USB-minne måste också ha partitionsschema MBR för att du ska få upp MBR och BIOS som alternativ i Rufus. Har USB-minnet partitionsschema GPT får du bara upp GPT och UEFI som alternativ. Du kan kolla vad ditt USB-minne har för partitionschema genom att stoppa in USB-minnet i datorn och skriva diskmgmt.msc i sökrutan. Du hamnar i diskhantering och högerklickar i det grå fältet för USB-minnet som står angivet som flyttbart. Välj egenskaper och fliken volymer så ser du om det står MBR eller GPT där.

Se bilden. Här har USB-minnet MBR som partitionsschema och det behöver ditt ha också om du ska använda MBR och BIOS som alternativ i Rufus. 

Skärmbild.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Turbopump sade:

Ditt USB-minne måste också ha partitionsschema MBR för att du ska få upp MBR och BIOS som alternativ i Rufus. Har USB-minnet partitionsschema GPT får du bara upp GPT och UEFI som alternativ.

Hm.. det stämmer inte med de bilder jag postade i en av trådarna jag länkade till tidigare:

Länk till inlägg med bilder

Dock vet jag ju inte hur just det minnet såg ut, det ser dessutom ut som att det bestod av två partitioner.

Egentligen en parentes, för den här tråden, bara men tydligen KAN det i vissa fall gå att välja både och?
Men jag kan ju snabbt dubbelkolla...

Jodå, det stämmer bra det, alltså det @Turbopump skriver här ovan.

Redigerad av Mikael63
dubbelkollat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova om det blir någon skillnad med en äldre version e.x. 2.18.

Index of /downloads (rufus.ie)

Edit: Nu har jag laddat hem en windows 11 ISO och öppnat den i Rufus 3.21 och det visar sig att jag kan välja både GPT-UEFI eller MBR-BIOS.

Det spelar ingen roll om USB-minnet har GPT eller MBR som partitionstyp. M.a.o. borde det även funka så för dej tomash om ditt USB-minne är OK.

Citat

Om jag tittar på Volymer så är där helt tomt, inga värden är ifyllda, bara disk, typ osv.

Du nämner att det under volymer är "helt tomt". Kan det vara något fel på ditt USB.minne? Har du testat med ett annat USB-minne? 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte att man måste trycka på Fyll för att några värden ska visas! Nu ser man att minnet står inställt på GPT och då blir ju följdfrågan : hur ändrar man till MBR? Om det nu behövs, du skriver ju att det gör detsamma men det känns väl bäst att minnet har MBR. Jag provade med 2.18 och jodå, där kunde man välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag testade flera USB-minnen och jag behövde inte "trycka fyll" på något för att se om de har MBR eller GPT i diskhanteringen. Det som du kallar "Fyll" kan jag inte se någonstans. Att din dator "hoppar över" USB-minnet när du försöker starta från det känns för mej som det är något med USB-minnet som inte stämmer. Jag skulle i första hand testa med ett annat USB-minne. 

När det gäller din fråga om att ändra från GPT till MBR så beror det på. Om USB-minnet har innehåll som du vill behålla så behöver du använda ett tredjepartsprogram som e.x. Minitool Partition Wizard free. Finns även andra likvärdiga. https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Du kan även använda kommandotolken CMD som administratör men det medför att du rensar USB-minnet på innehåll. Efter konverteringen går du in i diskhanteringen och skapar en ny volym som du sedan formaterar.

 

Skärmbild.jpg

Skärmbild 2023-01-12 100910.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att problemet är löst.

I ett hörne hittade jag en äldre dator med detta moderkortet:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-MA780G-UD3H-rev-10#ov

På kortet sitter det en AMD Phenom 9950BE fyrkärnig processor.
4 stycken 1GB minnesmoduler är applicerade så kortet har totalt 4GB minne av DDR2-typen.

Jag har, såg jag, installerat Windows 10 på en disk i denna dator.
Nu har jag använt mig av Rufus för att skapa ett USB-minne med W11. Hur jag än gjort med Rufus har jag inte lyckats få till installationen. 
Datorn startar upp på minnet och jag kan komma till första steget. Därefter händer det inget mer. Jag har en svart skärm och avbryter det varje gång när det förlöpt mer än en timme.

Eftersom TS fått sitt problem löst avslutar jag mina tester med Rufus och W11 på min gamla dator.
Varför det inte fungerar med Rufus blir en sak som jag kanske tar tag i senare men inte idag.

Windows 10 har jag testat att installera igen och det fungerar fint att installera med ett USB-minne som Media Creation Tool skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ropa hej förrän man är över ån! Jag har fått ett boot-bart USB-minne, installationen startar och ska man tro PC-tidningen så skall man ta bort alla partitioner så att man bara har en helt oallokerad disk. När man sedan trycker på Nästa så blir det tvärstopp, datorn säger att den inte kan hitta eller skapa en partition. Jag körde först med en SSD som måldisk och tänkte att det kan trassla till det hela så jag kopplade in en hårddisk i stället men det var samma sak där. Jag försökte att skapa en partition själv men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 11 kräver en dator med UEFI. Disken man installerar på vill ha GPT som partitionstyp. Har din dator ej UEFI så kommer windows 11 inte att funka.

Har din dator UEFI och disken MBR så behöver du konvertera disken till GPT för att du ska kunna installera windows 11. Jag gissar att din dators disk har MBR som partitionstyp.

Om jag förstått saken rätt så skapade du i början en installations-USB med Rufus inställt på GPT-UEFI som datorn inte ville startade upp på. Det hade den gjort om disken haft GPT som partitionstyp. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, tomash sade:

Man ska inte ropa hej förrän man är över ån! Jag har fått ett boot-bart USB-minne, installationen startar och ska man tro PC-tidningen så skall man ta bort alla partitioner så att man bara har en helt oallokerad disk. När man sedan trycker på Nästa så blir det tvärstopp, datorn säger att den inte kan hitta eller skapa en partition. Jag körde först med en SSD som måldisk och tänkte att det kan trassla till det hela så jag kopplade in en hårddisk i stället men det var samma sak där. Jag försökte att skapa en partition själv men det hjälpte inte.

Erfarenheten jag har av det du skriver om, oallokerad disk, kan gå att komma förbi.
När du får installationen att gå så långt att du kan välja "Avancerad", väljer du detta alternativ.
Du skall kunna se disken när du gått vidare via "Avancerad".

När du ser disken markerar du den (har den trots allt flera partitioner markerar du var och en) partition som finns.
Välj i menyraden, under fönstret som visar disken, "Ta bort".

Klicka på "Näst" så kanske du kommer vidare. 
Erfarenheten jag har är att disken inte får vara i "Raw" eller "oallokerad". Den skall vara "tom" och det skall helst göras med installationsförfarandet. Notera att med "tom" menar jag inte något speciellt utan bara att all partitioner skall tas bort i läget "Avancerat".

Jag har gjort detta på två datorer med Legacy BIOS. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, tomash sade:

Man ska inte ropa hej förrän man är över ån! Jag har fått ett boot-bart USB-minne, installationen startar och ska man tro PC-tidningen så skall man ta bort alla partitioner så att man bara har en helt oallokerad disk. När man sedan trycker på Nästa så blir det tvärstopp, datorn säger att den inte kan hitta eller skapa en partition. Jag körde först med en SSD som måldisk och tänkte att det kan trassla till det hela så jag kopplade in en hårddisk i stället men det var samma sak där. Jag försökte att skapa en partition själv men det hjälpte inte.

Innan du trycker nästa så bör du kunna se att det under fönstret där partitionerna finns (eller saknas när du tagit bort dom) se att det finns en knapp för: NY

Den används just för att skapa en ny partition (som Windows sedan kan formatera och installera sig till..)

Det är inte så att du råkat missa att skapa NY partition via den knappen?

(Själv så använder jag antingen en svars-fil som antingen gör en GPT-patitionerad Windows disk, eller en där disken blir MBR-partitionerad helt automatiskt vid installationen... B))

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att få det bekräftat : Windows 11 kräver UEFI. I så fall är det kört för mig, datorn är en säkert 10 år gammal häck som säkert inte kör UEFI. Jag använde knappen Ny för att skapa en partition men det blev ju tvärstopp i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@X-Men skriver ju:

On 2023-01-10 at 21:53, X-Men sade:

Jag har installerat Windows 11 på en dator med det här gamla moderkortet:

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-P55-UD3-rev-10#ov

Moderkortet har inget UEFI. Det är för gammalt för det. USB-minnet skapade jag på en dator med det här moderkortet:

 

On 2023-01-11 at 19:14, X-Men sade:

Som jag nämnt i ett inlägg har jag installerat Windows 11 på flera datorer med legacy-BIOS utan problem

 

15 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har gjort detta på två datorer med Legacy BIOS. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...