Gå till innehåll

Råkade ut för ett haveri härom dagen.


hasse99910
Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

33 minuter sedan, hasse99910 sade:

Nej.

Det förklarar varför du inte har en liten partition på din nya disk som är 100MB stor.
Installationen av Windows 10 på din nya disk använder med stor sannolikhet den lilla partitionen på din gamla disk. Det innebär att om du raderar den lilla partitionen på din gamla disk eller plockar bort den, kommer du att få problem att starta Windows från din nya disk.

Du bör plocka bort din gamla disk och installera om Windows på din nya disk, om du skall använda din nya disk för operativsystemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, X-Men sade:

Du kan också, om du räddat allt du vill ha kvar, starta installationen från USB igen. Via installationen kan du välja att radera/formatera båda diskarna innan du installerar om. På så sätt undgår du att använda två diskar för Windows. 

Ok. Får testa det när jag kommer hem från jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit en bit på vägen, men inte riktigt i mål.

Jag gjorde en kloning av min kaputta C-disk till en SSD jag hade liggande. 

Sedan formaterade jag min kaputta disk, och använde CMD för att fixa till EFI och MSR partitioner, (hittade hur man gjorde på nätet). När detta var klart, klonade jag C-disken igen till den disk som var kaputt förut.

Så nu kan jag komma till Metro och ser min gamla Windows 10 installation, men den startar inte. Bootade upp via USB-Windows 10 för att köra Startup Rep, men det hjälpte inte heller. Körde då bootrec (alla kommandon utom /FIXMBR, för jag har fått disken i GPT) och det gick bra, men när jag kommer till /Rebuiildbcd så hittar den ingen Windowsinstallation.... Den hittar Windows om jag kört /FIXMBR...

 

Är jag på rätt väg??? Eller 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort som du nu gjort. 
Att fixa till EFI-partition på egen hand på en disk och sedan klona en Windows-installation som inte fungerar till denna disk tycker jag är något knepigt. 
Vet inte ens om det går att par ihop dessa så de "pratar" med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har aldrig gjort som du nu gjort. 
Att fixa till EFI-partition på egen hand på en disk och sedan klona en Windows-installation som inte fungerar till denna disk tycker jag är något knepigt. 
Vet inte ens om det går att par ihop dessa så de "pratar" med varandra.

Men ibland måste man ju vara lite "Crazy" och testa lite saker för att se om det går vägen eller ej. Har ju mina filer säkrade så jag tänkte att det kan vara värt att testa.

Om de "pratar" med varandra eller inte, det vet jag inte, men det verkar tydligen förekomma att man får fixa en ny EFI-partition ibland, sänder med en Google översatt instruktion, det var den jag testade med. Vet inte hur pass bra AOMEI är, men jag har använt AOMEI förut och tyckt att de är bra.

Här kommer översättningen:

För att kunna starta upp Windows på en GPT-disk vet vi att enheten måste innehålla en EFI-systempartition och en Microsoft Reserved Partition (MSR). Om du tar bort EFI-partitionen på systemdisken av misstag kommer Windows inte att starta. Ibland, när du migrerar ditt operativsystem eller installerar det på en hårddisk, kan det misslyckas med att generera en EFI-partition och orsaka Windows-startproblem. I det här fallet kan du skapa en ny EFI-partition och sedan installera en EFI-starthanterare för att göra hårddisken startbar. Här är handledningen:

1. Starta datorn från en Windows-installationsskiva eller återställningsskiva. Tryck på Skift+F10 under installationen för att gå till kommandotolken.

2. Kör kommandona nedan för att krympa partitionen för att frigöra otilldelat utrymme.

 ▪diskpart

▪ list disk

▪seldisk X (X representerar disknumret för den disk som kräver en EFI-partition)

▪list partition

▪sel partition N (N representerar partitionsnumret för den partition som behöver krympas)

shrink desired=500 (krympa partitionen med 500MB)

3. Sedan kan du skapa EFI-partition från det 500 MB oallokerade utrymmet med kommandot nedan:

create partition EFI size=200

▪format quick fs=fat32 label="System"

create partition msr size = 128

4. Efter att dessa två partitioner har skapats, använd kommandona nedan för att installera starthanteraren och andra applikationer som behövs.

▪bootrec /fixboot

▪bcdboot c:\Windows /s x: /f ALL 

På ett EFI-only system behöver de två sista alternativen inte inkluderas, och kommandot bör läsa "bcdboot C:\Windows".

6. Starta om datorn för att se om den nu är startbar.

Redigerad av hasse99910
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bör man ibland göra något som inte följer gängse regler. Det gör jag också ibland. 
I ditt fall skulle jag lägga tillbaka "C" först innan EFI-partitionen skapades. Du skapade EFI först och lade över "C" efteråt. 

Har du testat att göra som jag skriver att jag skulle göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, X-Men sade:

Visst bör man ibland göra något som inte följer gängse regler. Det gör jag också ibland. 
I ditt fall skulle jag lägga tillbaka "C" först innan EFI-partitionen skapades. Du skapade EFI först och lade över "C" efteråt. 

Har du testat att göra som jag skriver att jag skulle göra?

Har testat ditt förslag, och det fungerade inte heller.

Så jag får vä bita i det sura äpplet och acceptera att det inte gick att fixa. 

Nu ger jag upp denna disk, och formaterar om den , så får jag ha den till något annat.

Tack för er hjälp och era tips och ha en trevlig kväll och helg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, hasse99910 sade:

Nu ger jag upp denna disk, och formaterar om den , så får jag ha den till något annat.

Ger ju ett lysande tillfälle att göra något åt...

On 2023-02-24 at 22:26, hasse99910 sade:

Tyvärr fattar jag inte mycket av Linux. Men jag laddade ner Mint och körde det men blev inget klokare av det

.. genom att installera Linux på den disken :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Här är svaret på varför min dator la av: https://www.sweclockers.com/nyhet/35885-amd-bekraftar-att-ny-radeon-drivrutin-kan-skada-windows

Då kan man ju hoppas att de tar fram en fix. Går ev. att fixa till enl. någon såg jag lite snabbt.

Tur i oturen så har jag inte hunnit formatera min hårddisk ännu.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till ditt problem (den troliga orsaken) har publicerats den 4 mars, vilket är två dagar sedan när detta skrivs. Det är bra att AMD har angivit att det finns ett problem.

AMD har också kommit med en ny uppdaterad drivrutin redan.


Du får återkomma med resultatet att starta om datorn ett antal gånger och se om Windows börjar "reparationen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Orsaken till ditt problem (den troliga orsaken) har publicerats den 4 mars, vilket är två dagar sedan när detta skrivs. Det är bra att AMD har angivit att det finns ett problem.

AMD har också kommit med en ny uppdaterad drivrutin redan.


Du får återkomma med resultatet att starta om datorn ett antal gånger och se om Windows börjar "reparationen"

Ja, jag fick en notis i veckan att AMD kom med en ny drivrutin, så jag misstänkte att det var den förra som det var fel på.

Ska testa lite nu innan jag sticker på jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat NEOSMART Easy Recovery Essentials och bifogar nedan vad programmet säger efter reparation:
No issues found, continuing with automated repaires!
Preparing to repair Windows partition on /dev/nvd0s2
Volume identified as NTFS
Testing disk health...
Checking boot partition on /dev/nvd0s3 for erroes and inconsistencies...
Integrity checks complete.
Checking Windows filesysytem on /dev/nvd0sw for errors and inconsistencies...
Integruty checks complete.
Searching for boot-related problems...
Rewriting the MBR on /dev/nvd0
Rebuilding the bootsector on /dev/nvd0s3
Unable to update the bootsector!!! Attemping to continue repairs.
Determining the bootloader to be installed...
Starting installation of the EFI BOOTMGR bootloader to /dev/ncd0s3...
New bootloader installation succesful.
Successfully reinstalled and reconfigured boot-related files.
Rebuilding the bootsector on /dev/nvd0s2
Determining the installation succesful.
Checking the registry for known issues.
Clearing temporary directories...

Automatic repair complete. You can now eject the repair CD/USB,exit, and restart your PC.

 

Verkar vara som bootsectorn är korrupt eller låst på något sätt.

Skulle vara roligt om AMD kunde ta fram en fix för problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Turbopump sade:

Fick du det att fungera med detta programmet? 

Det har inte fått någon vidare bra kritik på forumsidan: Windows Recovery CDs | NeoSmart Forums

Nix. Samma fel, Ibland olika nummer på errorkoden som blåskärmen ger.

Stämmer nog att det är sk.tprogram, men vet att jag fixat en dator för många år sedan mha deras BCDEdit, men då var det inte ett sådan haveri som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade en gång att "mixa" två olika installationer av windows 11, enbart för att se om det gick.

Jag hade en "gammal" installation som jag hade gjort backup på, partitionsvis (Macrium Reflect).

Jag gjorde en "ny" installation som jag gjorde backup på, partitionsvis.

Jag återställde alltsammans, behöll EFI-partitionen från nyinstallationen men bytte ut dess C-partition mot  

den "gamla" C-partitionen. Startade upp och allt funkade. Nu visste jag att C-partition med windows på var felfri innan jag gjorde testet. Troligt är din C-partition som heter O på din bild också korrupt men det vet man först efter att man testat.

Om du nu har kvar din clone av den kraschade disken.....

Skärmbild 2023-03-14 100747.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Turbopump sade:

Jag testade en gång att "mixa" två olika installationer av windows 11, enbart för att se om det gick.

Jag hade en "gammal" installation som jag hade gjort backup på, partitionsvis (Macrium Reflect).

Jag gjorde en "ny" installation som jag gjorde backup på, partitionsvis.

Jag återställde alltsammans, behöll EFI-partitionen från nyinstallationen men bytte ut dess C-partition mot  

den "gamla" C-partitionen. Startade upp och allt funkade. Nu visste jag att C-partition med windows på var felfri innan jag gjorde testet. Troligt är din C-partition som heter O på din bild också korrupt men det vet man först efter att man testat.

Om du nu har kvar din clone av den kraschade disken.....

Skärmbild 2023-03-14 100747.jpg

Detta har jag redan testat, utan framgång, men tack för dit tips.

Jag gjorde en annan sak istället på förmiddagen. 

Hade en clean installation av W10 Pro på en disk, stoppade i en kopia av min kraschade disk i en annan burk och kopierade C:\Windows\System32\Config mappen från den fungerande disken till den kaputta.

Fick den att starta upp nu, med mitt gamla skrivbord o.s.v men det är inte optimalt. Så det är väl Config-filen som fått sig en törn och sabbat det hela.

Såg att det tydligen skulle finnas en fix från AMD, men den har jag inte hittat.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer till skrivbordet kan du testa det här för att reparera systemfilerna.

1. Ladda hem en windows 10 ISO från Microsoft. Dubbelklicka på ISO-filen från skrivbordet så den öppnar upp i utforskaren.

2. Ladda hem Dism-GUI version 130: DISM-Gui 1.3.0 - Software Updates - Nsane Forums. Packa upp den. Funkar utan installation.

3.Följ nedan bildserie. Välj index 5 om du har windows 10 PRO. Index 1 är Windows 10 Home.

Skärmbild 1_resultat.jpg

Skärmbild 2_resultat.jpg

Skärmbild 3_resultat.jpg

Skärmbild 5_resultat.jpg

Skärmbild 6_resultat.jpg

Skärmbild 7_resultat.jpg

Skärmbild 8_resultat.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Turbopump sade:

Om du kommer till skrivbordet kan du testa det här för att reparera systemfilerna.

1. Ladda hem en windows 10 ISO från Microsoft. Dubbelklicka på ISO-filen från skrivbordet så den öppnar upp i utforskaren.

2. Ladda hem Dism-GUI version 130: DISM-Gui 1.3.0 - Software Updates - Nsane Forums. Packa upp den. Funkar utan installation.

3.Följ nedan bildserie. Välj index 5 om du har windows 10 PRO. Index 1 är Windows 10 Home.

Skärmbild 1_resultat.jpg

Skärmbild 2_resultat.jpg

Skärmbild 3_resultat.jpg

Skärmbild 5_resultat.jpg

Skärmbild 6_resultat.jpg

Skärmbild 7_resultat.jpg

Skärmbild 8_resultat.jpg

Tack för detta tips.

Måste "tyvärr" åka på jobb nu, så jag får testa när jag blir ledig.

Har även maialt till AMD nu om mitt problem, och de ville ha dessa filer: updated dxdiag (in .txt) & msinfo32 (in .NFO) reports

Om jag tar filerna som jag har nu, så blir väl de felaktiga, då de kommer från 2 olika Windows??? Eller har jag fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-03-14 at 11:02, Turbopump sade:

Jag testade en gång att "mixa" två olika installationer av windows 11, enbart för att se om det gick.

Jag hade en "gammal" installation som jag hade gjort backup på, partitionsvis (Macrium Reflect).

Jag gjorde en "ny" installation som jag gjorde backup på, partitionsvis.

Jag återställde alltsammans, behöll EFI-partitionen från nyinstallationen men bytte ut dess C-partition mot  

den "gamla" C-partitionen. Startade upp och allt funkade. Nu visste jag att C-partition med windows på var felfri innan jag gjorde testet. Troligt är din C-partition som heter O på din bild också korrupt men det vet man först efter att man testat.

Om du nu har kvar din clone av den kraschade disken.....

Skärmbild 2023-03-14 100747.jpg

Jag testade ditt knep en gång till och nu får jag inga blåskärmar, men ideliga omstarter. Windows kugghjulen kommer fram och snurrar ett tag, och sedan omstart. Någon som vet om det går att fixa till?

Har även kört de olika kommandona i DISM, och då talar DISM om att disk kan repareras, och man kan söka i DISM-filen som finns i Windowsmappen. Men vad jag ska göra är totalt omöjligt att lista ut, är ju en dj...la massa rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Fick den att starta upp nu, med mitt gamla skrivbord o.s.v men det är inte optimalt.

Var datorn funktionell överhuvudtaget, eller "stoppade" allt på skrivbordet. I.s.f. funkar nog inte dism-kommandona heller.

Tanken är att man med hjälp av hemladdad ISO av windows 10, som torde vara felfri, och angivet "restore" kommando ska

"reparera" datorns installation. Viktigt att man gör det med en "fräsch" ISO -windows så dism- kommandot inte använder filer från datorns korrupta windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Turbopump sade:

Var datorn funktionell överhuvudtaget, eller "stoppade" allt på skrivbordet. I.s.f. funkar nog inte dism-kommandona heller.

Tanken är att man med hjälp av hemladdad ISO av windows 10, som torde vara felfri, och angivet "restore" kommando ska

"reparera" datorns installation. Viktigt att man gör det med en "fräsch" ISO -windows så dism- kommandot inte använder filer från datorns korrupta windows.

Den startade upp, men i en temp.profil eller vad det stod. Jag kunde se mitt gamla skrivbord, men om jag la till något eller installerade , så försvann det vi nästa omstart. Programmet du länkade funderade inte riktigt. Jag kollade även om det fanns möjlighet att avinstallera AMD då jag fått igång den, men det var bara 2 Microsoftprogram installerade.

Men när jag kör DISM-kommandona så står det att att partitionen är reparerbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Turbopump sade:

Har du testat att göra en regelrätt reparationsinstallation med start från skrivbordet. Behåll personliga filer och appar (program).

Krånglar datorn? Här är medicinen mot alla Windowsproblem - PC för Alla (idg.se)

Gick inget bra med detta tips. I.o.m att det bara är en temporär windows så "fastnar" inget , efter nästa omstart är allt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...