Gå till innehåll

Chromecast funkar inte längre


Gå till lösning Löst av Eva-Lena Sjöström,

Recommended Posts

Hej!
Vi tror att problemet skulle kunna ligga i kommunikationen mellan router och den Tivo vi hyr från Tele2. Vi har inte hunnit få kontakt med support Tele2, men vi har noterat att Chromecasten, som ju sitter i en hdmi-kontakt på tv:n, möjligen stör. Ska försöka beskriva vad som har börjat hända nu:
På Tivons fjärrkontroll (som ju även styr tv:n), så ska man ange källa när man vill använda Chromecast eller tv/Tivo. 2 olika  hdmi-kontakter. Chromecasten sitter i, men används alltså inte pga konfigurationsproblem då den upphörde att fungera som tidigare. Källan för tv/Tivo är ibockad. Likväl, när tv:n sätts på, så flyttas man över till Chromecastläge. Således har vi fått tar ur Chromecasten i väntan på att få support hos Tele2.
Ärendet inte avslutat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att byta HDMI-kontakt mellan Chromecast och Tivo.

Har du någon kompis med Chromcast som skulle kunna tänka sig att låna ut den för en test?
Utifall att det är något fel på er egen Chromecast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Återupptar min tråd här efter en tids frånvaro. Har inte kunnat testa mer än de tre olika hdmi-kontakterna vi har på tv-n. Chromecasten hittas i appen Google Home och bokstavs-/sifferkombinationen syns på tv-skärmen vid konfigurationen. Men likväl får vi samma meddelande på slutet som i skärmdumpen.
Utgår från att det blir Tele2:s support som får lösa detta. Om de vill. Det kan ju vara så att de vill pracka på oss ny router mm. Vi är pensionärer med begränsad kassa och har tyckt att det räcker utmärkt att kunna casta med mobil och Chromecast. Även om man stundtals känner sig lite utanför när folk diskuterar strömningstjänster och smarttv. Vi har det vi har och har råd med i dyrtider. Vi har inte ens kopplat in oss på fibernätet utan har kabelanslutning och det gamla Comhems grundutbud. Det räcker. Vi varken hinner eller orkar mer. Med Chromecasten hade vi det lilla extra.
Givetvis skulle det vara intressant att veta hur en smarttv fungerar. T.ex hur man i förväg spelar in program, så som vi nu kan på Tivon.
Nå, finns det guider för okunniga, så länka gärna.
 

Screenshot_20230308-174211-01.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen guide för att kolla om Chromecast och mobilen är anslutna till samma trådlösa nätverk utan det är något som man måste kolla själv. Jag har för mig att man vid konfigureringen av Chromecast skriver in vilket trådlöst nätverk som ska användas och vilket lösenord det har. Har ni gjort det?

Är ni i så fall säkra på att det är just det nätverket som mobilen använder?

Kan mobilen ansluta till något annat trådlöst nätverk?

Strömningstjänster är väl just vad ni använder när Chromecast fungerar, dvs använder en Play-app i mobilen.

Det är inte alls säkert att en Smart-TV kan spela in program utan det som är speciellt för den är att det går att köra Play-appar i teven så man slipper använda mobil och Chromecast för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det en inställning i mobilen där man kan låta den välja det snabbaste nätverket automatiskt. Då kan den frenetiskt hoppa mellan 4G och wifi.

Minns inte vad den inställningen heter och hittar den inte igen i min egen telefon :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Eva-Lena Sjöström sade:

Återupptar min tråd här efter en tids frånvaro. Har inte kunnat testa mer än de tre olika hdmi-kontakterna vi har på tv-n. Chromecasten hittas i appen Google Home och bokstavs-/sifferkombinationen syns på tv-skärmen vid konfigurationen. Men likväl får vi samma meddelande på slutet som i skärmdumpen.
Utgår från att det blir Tele2:s support som får lösa detta. Om de vill. Det kan ju vara så att de vill pracka på oss ny router mm. Vi är pensionärer med begränsad kassa och har tyckt att det räcker utmärkt att kunna casta med mobil och Chromecast. Även om man stundtals känner sig lite utanför när folk diskuterar strömningstjänster och smarttv. Vi har det vi har och har råd med i dyrtider. Vi har inte ens kopplat in oss på fibernätet utan har kabelanslutning och det gamla Comhems grundutbud. Det räcker. Vi varken hinner eller orkar mer. Med Chromecasten hade vi det lilla extra.
Givetvis skulle det vara intressant att veta hur en smarttv fungerar. T.ex hur man i förväg spelar in program, så som vi nu kan på Tivon.
Nå, finns det guider för okunniga, så länka gärna.
 

En SmartTV har inbyggd Chromecast om dess operativsystem använder Android. 
Philips har deras egna system i de lägre prissatta modellerna och de är inte kompatibla med Chromecast. De stöder MiraCast, som är kompatibelt med Windows kastningsfunktion.

Samsung använder sitt operativsystem Tizen. De fungerar med Chromecast men enbart som spegling. Det betyder att de visar det ni ser på enheten ni kastar från. Android tillåter er att kasta från en enhet och sedan använda enheten utan att det som kastas påverkas.

LG använder också sitt egna system. Alla modeller fungerar inte smärtfritt med Chromecast. Sony och Panasonic har modeller, precis som Philips, med Android och deras egna system. Precis som Philips använder Sony och Panasonic sina egna system i de lägre prissatta modellerna.

I dagsläget går det inte att spela in på en USB-enhet från en TV om det man vill spela in enbart går att se via en app. Det är bara från kanalväljaren i TVn som inspelning går att göra. 
Dessutom går det inte att spela in ett program medan man tittar på ett annat. För att det skall gå måste TVn ha minst två inbyggda TV-mottagare (kanalväljare). 
 

Tele2s support kommer inte att hjälpa er att lösa Chromecastproblemet. Utrustningen (Chromecasten) är inte deras och då ger de ingen support för problemet. 
 

Lösningen på ert problem finns sannolikt i denna tråd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
On 2023-04-01 at 14:43, Eva-Lena Sjöström sade:

Hej alla! 

Låg och grubblade inatt och kom att tänka på att VPN i mitt/vårt F-Secure var aktiverat. Det borde den förstås inte vara! 

Så, nu funkar allt igen och jag skäms över att jag kunde glömma av en så enkel sak. 

Stort tack ändå för ert engagemang! 

Men tusen tack! Jag var precis på väg att åka och köpa nya grejer (alt slå sönder) efter timmars jävlande när jag äntligen hittade denna tråd, hade EXAKT samma problem,  men nu är det löst på samma sätt 😁

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...