Gå till innehåll

Datum och tid synkroniseras ej


Johannes A
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Jag köpte en ny laptop förra veckan och stötte direkt på problem. Datum och tid kan inte synkronisera. Jag har bifogat en bild.

Datorn är denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-laptop/lenovo-ideapad-gaming-16-i5-121610243060-barbar-dator-for-gaming/422380

Jag har googlat och läst och kollat på youtube men inget utav tipsen fungerar. Jag följde bl.a. dessa instruktioner: https://se.moyens.net/windows/topp-7-satt-att-fixa-tidssynkronisering-som-misslyckades-pa-windows-11/ , utom nr 6 - Tweak registry. Jag har startat om datorn ett flertal gånger, uppdaterar allt till det senaste mm.

Innan jag tar det vidare med elgiganten för eventuell reklamation så vill jag höra med er om ni har några tips :)

 

20230312_115659.thumb.jpg.bca9232c7e928f392d35ebe4515c056a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Johannes A sade:

Yes, jag har provat med både det vanliga fiber nätverket och mobil hotspot. Jag får upp samma felmeddelande även om jag kopplar bort nätverket.

Jag har kollat i BIOS men där verkar jag bara kunna ändra tiden manuellt.

Ja! I bios så ställs tid och datum manuellt! Gör du detta så brukar Windows "ta" tid och datum därifrån för att utgå från denna tid..

Men i situationer som din så behöver man oftast ställa in tid och  datum (ifrån t.ex. mobilen) manuellt innan tidssynkningen kan börja..

Det är därför som artikeln du länkade till borde ha haft en manuellt inställning av tiden som 1:a steg.. inte att slå på automatisk tidssynkning då detta är standard i Windows och är på redan från start...

Så ställ tid och datum (både i Bios och i Windows) samt ev. datumzon manuellt.. vänta ett 1/2dygn och slå på automatisk tidssynkning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare tips gäller om du har något separat säkerhetsprogram med brandvägg (Norton, McAfee mm) installerat och brandväggen i den blockerar tidsförfrågningar. Samma sak gäller i princip även routern men då borde du haft problem även med din förra dator.

Även att använda VPN eller en proxy server kan ställa till med problem.

Har alla Windows-uppdateringar blivit installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Johannes A sade:

Yes, jag har provat med både det vanliga fiber nätverket och mobil hotspot. Jag får upp samma felmeddelande även om jag kopplar bort nätverket.

Jag har kollat i BIOS men där verkar jag bara kunna ändra tiden manuellt.

 

Eftersom tid och datum börjar år 2015 innebär det att klockan i BIOS antingen inte är inställd eller att den har "tappat" minnet.
Startar datorn alltid med samma datum och tid betyder det att batteriet som skall hålla inställningarna inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog provat allt. Jag har även varit i kontakt med Microsoft support som genom fjärrstyrning försökte fixa problemet. Installerat om Windows men inget resultat.

Jag har ändrat tiden manuellt. Även i BIOS. Datorn kommer ihåg datum och tid varje gång jag startar om den. Inga problem där. Problemet är att felmeddelandet kommer upp när jag vill synkronisera datum och tid med en tidsserver. För det borde väl vara det optimala, precis som en modern smartphone hela tiden visar exakt tid automatiskt.

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Se om det här hjälper:

 

image.thumb.jpeg.f3d4fbd0ef9cda29bcc4f139d9e22ebd.jpeg

 

1. Klicka på "Sökrutan" i aktivitetsfältet (1)
Skriv in   tasksch   i sökfältet (2) och Schemaläggaren visas 
Klicka på "Kör som administratör"

 

image.jpeg.ba3a5bb81f831df1718042b747c34298.jpeg


2. I fönstret som öppnas, klicka på pilarna tills dess att Windows visas (1).
Skrolla ner till "TimeSynchronize" (2)

 

image.jpeg.e327c8ca99e379efbf3fb55f1549bcae.jpeg

3. Klicka på "TimeSynchornize" (1).
Klicka sedan på "Synchronize" i fältet som bilden ovan visar.
Kontrollera att synkroniseringen är aktiverad. I bilden ovan syns det att den är aktiverad i min dator då "Inaktivera" finns men inte "Aktivera" (3).
Finns "Aktivera", se till att aktivera, spara, stäng alla fönster och starta om datorn.

Testa om datorn vill synkronisera.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så.. en liten uppdatering.

Jag var på elgiganten och en säljare fick titta på datorn. Efter mindre än 10 minuter lyckades säljaren lösa problemet. I alla fall för tillfället. Han använde sig av elgigantens support wifi.

När jag kom hem så provade jag att synkronisera men synkroniseringen misslyckades.

Han använde sig utav detta i kommandotolken:

net stop w32time

w32tm /unregister

w32tm /register

net start w32time

w32tm /resync

Efter att han skrivit in detta så lyckades synkroniseringen.

Detta har jag också provat ett antal gånger (Terminal (admin)) men inte fått den till lyckad synkronisering.

Jag har kollat på min router och säkerställt att brandväggen och andra säkerheter är avstängda. Jag har provat med mobil hotspot från min mobil igen men inget fungerar.

Någon som har en tanke på vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Du skrev att du följt råden i din länk i första inlägget. Där angavs att byta tidsserver och de två som listas där - får du svar om du pingar dem? Jag får inte det.

Fungerar det om du byter till ntp.netnod.se ?

Redigerad av Mikael63
*det
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Detta funkade utan problem. Jag ändrade till ntp.netnod.se och problemet var löst.

Precis, jag provade med time.windows.com, time.nist.gov, och googles tidsserver men ingen av dom funkade.

Eftersom jag vill förstå vad som var fel så googlade jag och hittade ett inlägg som LemonIllusion på sweclockers skrev för ett antal år sedan.

 

"Vissa ISP:er kör whitelist i syfte att förhindra ADoS-attacker. Testa någon seriös och svensk server, typ RISE eller Netnods."

 

Så då kanske både min internetleverantör (Ownit) och mitt mobilabonnemang från 3 har samma whitelist, men inte Elgigantens support nät.

Tack för svar! Ett huvudbry mindre :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Johannes A sade:

"Vissa ISP:er kör whitelist i syfte att förhindra ADoS-attacker. Testa någon seriös och svensk server, typ RISE eller Netnods."

Så då kanske både min internetleverantör (Ownit) och mitt mobilabonnemang från 3 har samma whitelist, men inte Elgigantens support nät.

Jag har Ownit 1 Gbit och synkar med time.windows.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...