Gå till innehåll

Bios meddelande


Gå till lösning Löst av Turbopump,

Recommended Posts

2 timmar sedan, CobraSnake sade:

Hej. 
P8z77-v PRO.

 

Du har ett Asusmoderkort och en Crucial-disk på 1TB.

Sannolikt rapporterar moderkortet att disken inte mår så bra. SMART-funktionen är aktiverad. Nästa steg skulle vara att köra en test av disken för att se om det är något problem med disken. 
Eftersom du har en Crucial-disk föreslår jag att du läser på denna sida:

https://www.crucial.com/articles/about-ssd/smart-and-ssds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Du har ett Asusmoderkort och en Crucial-disk på 1TB.

Sannolikt rapporterar moderkortet att disken inte mår så bra. SMART-funktionen är aktiverad. Nästa steg skulle vara att köra en test av disken för att se om det är något problem med disken. 
Eftersom du har en Crucial-disk föreslår jag att du läser på denna sida:

https://www.crucial.com/articles/about-ssd/smart-and-ssds

Vad konstigt. Denna disk är helt ny, kopplade in den och den var inte allokerad. Och formaterade den och det gick bra att spara filer på den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, CobraSnake sade:

jag har det senaste haft

 

9 timmar sedan, CobraSnake sade:

Denna disk är helt ny, kopplade in den

Finns ett samband där? Att meddelandet började dyka upp direkt efter att disken kopplades in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
21 timmar sedan, CobraSnake sade:

Hej forumsvänner, jag har det senaste haft ett meddelande när jag sätter på datorn om Sata controller. Se bifogat bild.

Vet någon vad det handlar om?

68C1759E-B73A-4C52-9965-67D9D32F1AC9.jpeg

 

Om du tittar i enhetshanteraren, ser det ut att saknas någon drivrutin där? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, CobraSnake sade:

Vad konstigt. Denna disk är helt ny, kopplade in den och den var inte allokerad. Och formaterade den och det gick bra att spara filer på den. 

Vilken SATA-anslutning har du kopplat SSDn till på moderkortet?
Har du anslutit den till SATA6G_E1 eller SATA6G_E2, koppla bort den från någon av dem och anslut den istället till någon av de andra.

Förslagsvis ansluter du den till SATA6G_1 eller SATA6G_2. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Moderkortet är utrustat med 8 st. SATA-portar för anslutning av hårddiskar, cd-spelare e.t.c. Två av portarna, de översta på bild 1, är av typ Asmedia Serial ATA 6.0 GB/s och enbart avsedda för hårddiskar, inte för cd eller dvd-spelare  o dyl. Dessa portar kräver Asmedia:s egna drivrutiner.

Nästa två portar, bild 2, är av typ Intel Serial ATA 6.0 GB/s. De funkar med både hårddiskar och e.x DVD-spelare. De vill ha Intels drivrutiner, vilket oftast finns "inbyggt" i Windows till skillnad från Asmedias drivrutiner som man kan få leta upp själv.

De sista fyra portarna, bild 3, är också av typ Intel Serial ATA men med 3.0 GB/s, alltså halva hastigheten gentemot portarna på bild 1 och 2. Ska man kunna få ut högsta hastigheten på den anslutna disken ska man välja någon av portarna på bild 1 eller 2.

Intelportarna körs i läge AHCI som default vilket inte Asmediaportarna gör.

Jag förmodar att du nu har anslutit en disk, kanske den nya eller annan till någon av Asmediaportarna och att du därför får upp info om vad du har för Asmedia-controller version och att den körs i AHCI-läge m.m. Jag tror inte att det är något felmeddelande utan ren info som stängs genom att man trycker på någon tangent på tangentbordet. Om du inte ansluter någon disk på Asmediaporten får du antagligen inte upp något meddelande heller.  

 

Skärmbild 1.jpg

Skärmbild 2 .jpg

Skärmbild 3 .jpg

Redigerad av Turbopump
Korrigerat till Asmedia-controller version.
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Vilken SATA-anslutning har du kopplat SSDn till på moderkortet?
Har du anslutit den till SATA6G_E1 eller SATA6G_E2, koppla bort den från någon av dem och anslut den istället till någon av de andra.

Förslagsvis ansluter du den till SATA6G_1 eller SATA6G_2. 

 

 

Ok, ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Turbopump sade:

Moderkortet är utrustat med 8 st. SATA-portar för anslutning av hårddiskar, cd-spelare e.t.c. Två av portarna, de översta på bild 1, är av typ Asmedia Serial ATA 6.0 GB/s och enbart avsedda för hårddiskar, inte för cd eller dvd-spelare  o dyl. Dessa portar kräver Asmedia:s egna drivrutiner.

Nästa två portar, bild 2, är av typ Intel Serial ATA 6.0 GB/s. De funkar med både hårddiskar och e.x DVD-spelare. De vill ha Intels drivrutiner, vilket oftast finns "inbyggt" i Windows till skillnad från Asmedias drivrutiner som man kan få leta upp själv.

De sista fyra portarna, bild 3, är också av typ Intel Serial ATA men med 3.0 GB/s, alltså halva hastigheten gentemot portarna på bild 1 och 2. Ska man kunna få ut högsta hastigheten på den anslutna disken ska man välja någon av portarna på bild 1 eller 2.

Intelportarna körs i läge AHCI som default vilket inte Asmediaportarna gör.

Jag förmodar att du nu har anslutit en disk, kanske den nya eller annan till någon av Asmediaportarna och att du därför får upp info om vad du har för Asmedia-drivrutiner och att den körs i AHCI-läge m.m. Jag tror inte att det är något felmeddelande utan ren info som stängs genom att man trycker på någon tangent på tangentbordet. Om du inte ansluter någon disk på Asmediaporten får du antagligen inte upp något meddelande heller.  

 

Skärmbild 1.jpg

Skärmbild 2 .jpg

Skärmbild 3 .jpg

Tack för utförlig information, testa ditt förslag också. Bytte port från AS media till porten strax under. Har nu slutat få det här meddelandet.

Det löste mitt problem. 😄👍🏻

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, CobraSnake sade:

Stort tack till X-men och Turbopump för er hjälp. 

Bra att det löste sig.

Meddelandet du fått har inget med drivrutiner att göra. Det är moderkortets BIOS-funktion som visar meddelandet.
Drivrutiner är något som operativsystem, t.ex. Windows och Linux, använder.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...