Gå till innehåll

När en extern enhet ansluts kan tangentbordet slockna


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Ibland när jag ansluter en extern enhet via USB så verkar allt låsa sig och tangentbordet slocknar kanske 10 sekunder för att sedan tändas igen. Däremot går inte låsningen över om jag inte tar bort den anslutna enheten. Det kan jag dock inte göra säkert eftersom 'säker borttagning av maskinvara' inte heller fungerar. Jag får helt enkel dra ur kabeln och starta om. Även ljudkortet "stängs av" så jag måste starta om det. Det är inte en specifik enhet som ger detta utan det har hänt med ett par olika media vid några tillfällen. Vad händer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 timmar sedan, Tomas E sade:

Ibland när jag ansluter en extern enhet via USB så verkar allt låsa sig och tangentbordet slocknar kanske 10 sekunder för att sedan tändas igen. Däremot går inte låsningen över om jag inte tar bort den anslutna enheten. Det kan jag dock inte göra säkert eftersom 'säker borttagning av maskinvara' inte heller fungerar. Jag får helt enkel dra ur kabeln och starta om. Även ljudkortet "stängs av" så jag måste starta om det. Det är inte en specifik enhet som ger detta utan det har hänt med ett par olika media vid några tillfällen. Vad händer? 

Gäller det för alla USB-portarna? Hur ser det ut i enhetshanteraren, USB-enheter, USB-styrenheter, inga gula varningar?

Har detta pågått en längre tid eller är det nytt?  

Redigerad av Turbopump
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa är inom perioden. Har dock svårt att se att Firefox skulle kunna vara problemet. Malwarebytes har menat att jag har laddat hem filer som det vill undersöka fastän jag mig veterligt inte laddat hem något. Inga konstigheter har heller hittats vid en genomsökning.

installeradesenastetiden.png.68ecd21a265c12b3093ed82b616c49f2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Turbopump sade:

Har du någon systemåterställningspunkt som ligger tidsmässigt innan problemet uppstod? I.s.f. gör en systemåterställning och se om det hjälper.

Det är en bra idé. :) 

Ska dock börja med att installera denna valfria som jag missat efter senast:

2023-03, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 22H2 för x64-baserade system (KB5023773)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "extern enhet" och "säker borttagning av maskinvara". Jag tolkar det som att dessa enheter är lagringsenheter och inte ex. mus & tangentbord. Stämmer det?

Om det stämmer kan du se någon skillnad i om det är:

Ett USB-minne
En HDD utan extern strömförsörjning
En HDD med extern strömförsörjning
En SDD

Kanske svårt att hitta ett sådant mönster om felet bara uppträder spontant men det kanske kan ge någon slags fingervisning.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mikael63 sade:

Du skriver "extern enhet" och "säker borttagning av maskinvara". Jag tolkar det som att dessa enheter är lagringsenheter och inte ex. mus & tangentbord. Stämmer det?

Om det stämmer kan du se någon skillnad i om det är:

Ett USB-minne
En HDD utan extern strömförsörjning
En HDD med extern strömförsörjning
En SDD

Kanske svårt att hitta ett sådant mönster om felet bara uppträder spontant men det kanske kan ge någon slags fingervisning.

 

Jo, lagringsenheter.

Jag har haft i tankarna att det verkar skilja mellan olika typer av lagringsenheter. Symptomen har visat sig de gånger jag anslutit minneskort-läsare samt SSD, men aldrig när jag anslutit min HDD-backup som drivs via USB-ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
On 2023-04-01 at 10:57, Turbopump sade:

Gäller det för alla USB-portarna?

Det verkar faktiskt bara gälla för en av dem. Fick en himla massa blinkande när jag nyligen hade olika enheter och kopplade in och ur dem i denna port. Kan ju vara nåt med den porten i så fall. Glapp? Det kanske räcker med att det blir en liten bändning i samband med att man ansluter något även om man tycker att man trycker in kontakten rakt.

 

On 2023-04-01 at 10:57, Turbopump sade:

Hur ser det ut i enhetshanteraren, USB-enheter, USB-styrenheter, inga gula varningar?

 

On 2023-04-02 at 12:25, Thirteen sade:

Visar Enhetshanteraren att något är fel?

(Högerklicka på startknappen och välj Enhetshanteraren)

Den externa enheten, vad har den för systemkrav, finns någon dokumentation?

Skärmbild 2023-04-02 121522.png

 

Vet inte hur det ska se ut om något är fel men det finns ingenting gult vad jag kan se. Den markerade är ansluten till porten som verkar fela.

Diskenheter.jpg.092bd96e5a9174765ce82dd4c4d5994b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tills vidare får lösningen vara att öppna utforskaren innan jag ansluter den externa enheten och inte ha någon undermapp i utforskaren öppen.

Utforskaren vill öppna sig när jag ansluter den externa enheten och om jag då redan öppnat den mapp jag vill kopiera över filer till från den externa enheten så verkar det kunna bli problem.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...