Gå till innehåll

Diskmaskin integrerad eller underbyggd


Dag Erlandsson

Recommended Posts

15 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

2,5 år

Bra, då är det ju troligt att sockeln sitter mot benen eller så och inte är väsentlig för att hålla uppe skåpstommarna.

Där du stoppar in spackeln på sidan av sockeln så är det en stående list mot nästa sockelbit. Är det en list som går att få bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är springan så pass bred att det går att få in en tunn krok, typ såna som Early Bird använder, om du fått någon sådan leverans? in med kroken "på platten", vrid, dra.

Ett annat alternativ är att skruva in ett par skruvar i överkant sockeln och dra i dessa. Efteråt får man spackla igen med en dutt acrylfog.

Men om jag gör det - vad händer då med själva fogen mot golvet? Dvs. Med 2 skruvar upptill och dra ut 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fogen mot golvet måste ju bort oavsett om du ska få bort sockeln. Det är kanske inte ens en fog utan "klet" bestående av torkat skurvatten och damm.

När du har fått diskmaskinen på plats kommer du att antingen:

  1. använda/nyttja den sockel som medföljer maskinen
  2. återanvända befintlig sockel

För alternativ 1 behöver du kapa sockeln så att den täcker bänkskåpen men inte diskmaskinen. Du behöver då antingen måla den kvarvarande änden eller limma dit en täcklist.

För alternativ 2 behöver du göra samma sak som alternativ 1 men även fixa änden för den del av sockeln som ska sitta utanför maskinen. Att fästa den mot maskinen kan (med reservation för att jag inte har koll på hur sådant ser ut idag) det finnas olika sätt, antingen med synliga skruvar utifrån eller med skruvar från insidan.

Varför nämner jag detta redan nu? Jo om du väljer alternativ 1 kommer den del av sockeln som är längst till vänster att INTE användas. Du kan då vara lite brutalare med den delen, kanske borra ett hål där du kan få in andra verktyg att dra loss sockeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det är kanske inte ens en fog utan "klet" bestående av torkat skurvatten och damm.

Om du tittar på denna bild så ser det ut som en smal list.

https://www.alltomwindows.se/topic/33840-diskmaskin-integrerad-eller-underbyggd/?do=findComment&comment=248129

Är väl till för att täcka en springa mellan sockeln och trägolvet. Borde ju egentligen inte behövas men om man slarvar med sockeln eller golvet så kan det väl bli en.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja fogen mot golvet måste ju bort oavsett om du ska få bort sockeln. Det är kanske inte ens en fog utan "klet" bestående av torkat skurvatten och damm.

När du har fått diskmaskinen på plats kommer du att antingen:

  1. använda/nyttja den sockel som medföljer maskinen
  2. återanvända befintlig sockel

För alternativ 1 behöver du kapa sockeln så att den täcker bänkskåpen men inte diskmaskinen. Du behöver då antingen måla den kvarvarande änden eller limma dit en täcklist.

För alternativ 2 behöver du göra samma sak som alternativ 1 men även fixa änden för den del av sockeln som ska sitta utanför maskinen. Att fästa den mot maskinen kan (med reservation för att jag inte har koll på hur sådant ser ut idag) det finnas olika sätt, antingen med synliga skruvar utifrån eller med skruvar från insidan.

Varför nämner jag detta redan nu? Jo om du väljer alternativ 1 kommer den del av sockeln som är längst till vänster att INTE användas. Du kan då vara lite brutalare med den delen, kanske borra ett hål där du kan få in andra verktyg att dra loss sockeln.

Jag tror att jag får tänka om. Det är en påbygg list mot väggen m.m. på den västra sidan.
 

Däremot till höger om diskbänken, tror jag att det blir lättare att få maskinen att smälta in och mindre jobb och dessutom är sockeln där 59,8. Så jag tror jag går så. 

 

IMG_3270.jpeg

IMG_3271.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte stommens bakstycke fast i bänkskivan?
Ser ut som ett vinkeljärn där.

Sitter inte benen fast både i skåpets underdel och i listerna som går längs golvet mot väggen?

Har du ingen aning om vilken kökstillverkare det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Sitter inte stommens bakstycke fast i bänkskivan?
Ser ut som ett vinkeljärn där.

Sitter inte benen fast både i skåpets underdel och i listerna som går längs golvet mot väggen?

Har du ingen aning om vilken kökstillverkare det är?

Har lossat vinkeljärnet och även lossat dom 2 skruvarna i bakskivan mot vägg. Jo benen sitter fast i skåpets underdel, men har skruvat upp dom, så dom ligger inte mot golvet längre. Tillverkare är Marbodal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

Tack. Men när jag läser bl.a på sidan 8 så förstår jag ändå inte…

 

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Du behöver följa monteringsanvisningen baklänges alltså börja på slutet av sidan 11 och gå mot tidigare sidor.

Så här ser undersidan ut. Klämmor/clips som sitter för benen. Ska dessa frigöras och i så fall hur?

IMG_3292.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hållit på med socklar som kläms fast i benen. Men hur gjorde du för att ta bort sockeln i framkanten?

Har du gått igenom alla hål på sidostyckena så att du är säker på att där inte sitter någon skruv som går igenom stommen bredvid enligt längst ner på sidan 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra för annars skulle det bli mer komplicerat. I anvisningarna såg det ut som att två skåp bredvid varandra kunde dela på benen.

I bilden IMG_3276.thumb.jpeg.2cb2bf56a6b2fbb57a19

ser det ut som att skåpstommen går ut över socklarna bredvid. Då kanske du behöver ta bort socklarna för intilliggande skåp också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Bra för annars skulle det bli mer komplicerat. I anvisningarna såg det ut som att två skåp bredvid varandra kunde dela på benen.

I bilden IMG_3276.thumb.jpeg.2cb2bf56a6b2fbb57a19

ser det ut som att skåpstommen går ut över socklarna bredvid. Då kanske du behöver ta bort socklarna för intilliggande skåp också.

Tack då är socklarna och benen borta. Men den sitter ändå fast. Vad kan nästa steg vara? Benet till höger är för den andra stommen. 
 

IMG_3305.jpeg

IMG_3307.jpeg

IMG_3309.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...