Gå till innehåll

Val av stekpanna


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har tidigare eventuellt haft frågan uppe. Men frågar igen. Jag är ingen stor chef i köket. Steker merparten. Allt från kyckling till biff men kan även göra köttfärs gryta. Hade en Le Creuset. Skulle vara det bästa. Men också det tyngsta. Vilket var en nackdel. Den pannan var bra, men tog tid att få varm. Kändes hälsosamt, men den slutade likt många av mina andra pannor, brända bottnar, svarta flagor och sprickor av beläggning och stekning.

Så då skaffade jag mig en trevlig Scanpan. En lätt panna, men den blev efter ett tag ojämn i stekningen och även den har blivit som ett svart mosaik i dess botten.

 

Nu finns det ju tefal non stick för en billig peng. Men hur är dom, har hårt så mycket om gifter och ohälsa kring just teflon beläggning? Sedan har jag sett keramik och dom verkar ju för ögat i alla fall se händiga ut? Erfarenhet? Jag behöver 28 Cm för keramikhäll kan ni bomba mig med förslag. Ikea har ju också en del som man kanske inte ska ”förakta”? Sen såg jag denna som fått fina recensioner 

Stekpanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Personligen har jag gjutjärn till kött, kyckling och bland annat pannkakor som de refererade till i testet.

Till sådant som vid färdig rätt One pan dvs allt i samma panna har jag en Jamie Oliver som är kanon som förövrigt används till nästan allt som inte behöver ordentlig stekyta.

Jag har även emaljerade grytor av olika storlekar och naturligtvis tyngder också som blir utmärkta vid tillagning av grytor, hel kyckling etc. De är ugnståliga så de fungerar ypperligt även till pulled pork och liknande maträtter. Kastruller, där är det rostfritt med tjock botten som gäller i de flesta fall.

Oavsett vad man använder så ska man hantera dem och rengöra på rätt sätt och där ingår som med gjutjärn att ALLTID låta den svalna innan den torkas ur eller sköljs med varmt vatten och borste. Då slipper den att slå sig. Detta är lika på lättare pannor av olika slag. Skulle man mot förmodan få diskmedel i dem.. ja, då får man steka in dem igen.. det tar ett tag men det brukar bli bra i slutänden. I en behandlad panna kan jag använda i stort sett samma metod. Emaljerat blir fula efter ett tag och då använder jag citronsyra.. som får ligga i grytan ett tag. Men det finns massor av filmer som instruerar hur man ska hantera sina pannor och grytor för att de ska vara så bra som möjligt under lång tid. Och en sak till, ingen gryta tål att överhettas utan att bli förstörda. Det tar bara olika länge innan det händer.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

Personligen har jag gjutjärn till kött, kyckling och bland annat pannkakor som de refererade till i testet.

Till sådant som vid färdig rätt One pan dvs allt i samma panna har jag en Jamie Oliver som är kanon som förövrigt används till nästan allt som inte behöver ordentlig stekyta.

Jag har även emaljerade grytor av olika storlekar och naturligtvis tyngder också som blir utmärkta vid tillagning av grytor, hel kyckling etc. De är ugnståliga så de fungerar ypperligt även till pulled pork och liknande maträtter. Kastruller, där är det rostfritt med tjock botten som gäller i de flesta fall.

Oavsett vad man använder så ska man hantera dem och rengöra på rätt sätt och där ingår som med gjutjärn att ALLTID låta den svalna innan den torkas ur eller sköljs med varmt vatten och borste. Då slipper den att slå sig. Detta är lika på lättare pannor av olika slag. Skulle man mot förmodan få diskmedel i dem.. ja, då får man steka in dem igen.. det tar ett tag men det brukar bli bra i slutänden. I en behandlad panna kan jag använda i stort sett samma metod. Emaljerat blir fula efter ett tag och då använder jag citronsyra.. som får ligga i grytan ett tag. Men det finns massor av filmer som instruerar hur man ska hantera sina pannor och grytor för att de ska vara så bra som möjligt under lång tid. Och en sak till, ingen gryta tål att överhettas utan att bli förstörda. Det tar bara olika länge innan det händer.

Då fick jag lära mig massor. Tack 🙂 

Jag tycker att gjutjärn är för tungt.
Men har förstått att det finns lättare gjutjärn som är en blandning av stål/gjutjärn? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kallas teflonpannor har inte ett teflonlager som när de kom för några årtionden utan nyare sorters beläggningar som är hälsosammare och tåligare. Men de är fortfarande känsliga för överhettning och det verkar vara det som du utsätter dina pannor för. Maten blir godare och hälsosammare om du inte steker så hårt.

Om du har en induktionshäll vars zoner går upp till t ex 10 så är det lagom att steka på 7 eller 6 beroende på tjocklek en på köttet/fisken mm. Man kan värma upp på högre temperatur men så fort det börjar bli varmt måste man sänka. Ett tips är att steka i smör för då ser man när det har blivit varmt (smöret har smält) och innan pannan blir förstörd så har smöret hunnit bli förstört (mörkbrunt och osar mycket).

Ursäkta om du redan känner till ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag behöver 28 Cm för keramikhäll kan ni bomba mig med förslag.

Det är bara om du har en spis som är av induktionstyp som du behöver tänka på att kärlet som skall användas fungerar på den.

Kärl som fungerar för gjutjärnsspis fungerar även för keramikhäll då principen för uppvärmning är likvärdig. Kärl som fungerar på gjutjärnsspis/keramikhäll fungerar vanligtvis även på gasspis.

Kärl för induktionsspis/induktionshäll måste ha en kärna av järn. Järnkärnan fungerar som en del av funktionen för induktionshällen. 

Kärl med aluminiumbotten, som fungerar på en induktionshäll, har en kärna av järn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har så länge jag kan minnas ENBART använt mig av gjutjärn. Stekpannor, plättlaggar, grytor och våffeljärn. Senaste tillskottet i gjutjärnsfamiljen är ett munkjärn för att kunna göra "danska äppleskivor" som alltså är en "munk" och inget annat. Min äldsta gjutjärnstekpanna är nog från första hälften av 1900-talet och jag änvänder den nästan dagligen. Annats har jag mest gjutjärnspannor från Kockums Bruk, Ronneby Bruk och Skeppshult. En sak är säkert - äldre pannor är BÄTTRE än vad nya pannor är. Fördelen med gjutjärn är bättre stekyta, godare mat och att pannan tål hur mycket värme som helst. Man kan i princip värme upp den tills den glöder förutsatt att både uppvärmningen och avsvalningen går långsamt. Däremot är jag väldigt tveksam till de som säger att steker man dagligen i gjutjärn så får man i sig sin dagliga dos av järn!!??? Då tror jag att det är mycket bättre att äta lite blodpudding, ta en chokladbit eller två. Eller lägga en persiljekvist på morgonmackan. Däremot kräver gjutjärnspannor mm smör att steka/bryna i. Så för den som vill bryna och steka UTAN att använda matolja eller smör eller liknande är INTE gjutjärn något att satsa på. 

Min favorit är riktiga gräddvåfflor dvs våffelsmet med inblandning av vispad vispgrädde och som är stekta i en gjutjärnsvåffeljärn. Av någon för mig oförklarlig anledning kan inte ett vanligt elektriskt våffeljärn komma upp i den höga temperatur för att kunna få en FRASIG VÅFFLA! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...