Gå till innehåll

"Öppna med"


Arne Qvist
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Hej.jag tryckte på fel knapp när jag skulle göra en sak, jag tryckte på "öppna med" och sen på Firefox.

Så nu kan jag inte öppna någonting på skärmen,det är Firefox symboler på alla ikoner,men däremot kan jag öppna det mesta genom bokmärken.

Det jag undrar över hur får man tillbaka som det var???

Arne Qvist.en annan fråga har idg bara låst Eforum,eller ska det upphöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arne Qvist sade:

Hej.jag tryckte på fel knapp när jag skulle göra en sak, jag tryckte på "öppna med" och sen på Firefox.

Så nu kan jag inte öppna någonting på skärmen,det är Firefox symboler på alla ikoner,men däremot kan jag öppna det mesta genom bokmärken.

Det jag undrar över hur får man tillbaka som det var???

Som jag tolkar det så ändrades också vilket program som genvägar och filer associeras med, för dubbelklick på ikonerna. Och det vill du förstås få återställt. Men det går ju att använda "öppna med" för att välja lämpligt program utan att också ändra associationen. Det går också att först starta önskat program och där öppna den aktuella filen. Ett sätt att hantera situationen tills associationer blir återställda.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste när just inget på skrivbordet går att öppna är att man har ändrat associationen för genvägar (.lnk) och då går det inte att ändra tillbaks på vanligt sätt eftersom det inte finns något program att välja som passar just genvägar.

Däremot finns det filer som ställer in det rätt i registret även för genvägar på sidan https://www.winhelponline.com/blog/file-asso-fixes-for-windows-7/ men då vore det ju bra att först veta att det är genvägar till program och filer det handlar om eller något annat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er som har svarat, speciellt till Cecilia för du har hjälpt mig förut på Eforum nån gång i början på 2000 talet.

Men till frågan,jag hade tänkt göra det enkelt för mig,med en återställning till nån dag före det här hände,det har jag gjort förut nån gång,när det blivit fel.

MEN nu gick det inte att öppna "återställning"men det fanns avancerad återställning,men som sagt,då skulle datorn återställas till 2013 så det var ju egentligen inget alternativ.

Registret,ja det blir väl i yttersta nödfall🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Spara alla bokmärken för Firefox på annan plats i datorn.

Avinstallera därefter Firefox. Se till att manuellt ta bort alla mappar i ditt användarkonto (finns i undermappar i ditt kontonamn och sedan under mappen AppData) som har med Firefox att göra. Det kan finnas filer under mappnamnet Mozilla också.

Töm alla Tempmappar som du även hittar under samma mappstruktur.
Töm Tempmappen i Windowsmappen.

Starta om datorn.

Är alla dina ikoner på Skrivbordet som de skall vara, återinstallera Firefox och importera alla dina bokmärken igen.

Vill du ha en utförligare instruktion för detta, återkom så fixar jag lite bilder.
Jag utgår från att du använder Windows 7 då Cecilia omnämnt det i tråden.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, X-Men sade:

Se till att manuellt ta bort alla mappar i ditt användarkonto (finns i undermappar i ditt kontonamn och sedan under mappen AppData) som har med Firefox att göra.

Mappen är C:\Användare\<anv.namn>\AppData\Roaming\Mozilla\ och AppData är en dold mapp så man måste sätta på visning av dolda mappar. I stället för att radera den mappen så kan man flytta den till något annat ställe som backup vilket kan vara bra om man vill spara annat än bokmärken.

Mappen och vad olika viktiga filer heter finns på sidan https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-firefox-stores-user-data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Cecilia sade:

Mappen är C:\Användare\<anv.namn>\AppData\Roaming\Mozilla\ och AppData är en dold mapp så man måste sätta på visning av dolda mappar. I stället för att radera den mappen så kan man flytta den till något annat ställe som backup vilket kan vara bra om man vill spara annat än bokmärken.

Mappen och vad olika viktiga filer heter finns på sidan https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-firefox-stores-user-data.

Är fullt medveten om allt ovanstående.
Skälet till att enbart återställa Bokmärken är just för att undvika att få med felet när Firefox återinstallerats. Genom att flytta allt i mapprofilen för Firefox till nyinstallationen av Firefox riskerar användaren att även flytta med felet. Då blir allt jobb ogjort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, X-Men sade:

Är fullt medveten om allt ovanstående.
Skälet till att enbart återställa Bokmärken är just för att undvika att få med felet när Firefox återinstallerats. Genom att flytta allt i mapprofilen för Firefox till nyinstallationen av Firefox riskerar användaren att även flytta med felet. Då blir allt jobb ogjort.

Det var tänkt som kompletterande information till Arne Qvist :)

Windows hämtar information om vad som ska startas när någon ska öppna en ikon (fil, mapp, genväg) från registret. Jag vet inte om registret (ca 10 poster för .lnk) i detta fall kommer att återställas vid en avinstallation av Firefox.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Det var tänkt som kompletterande information till Arne Qvist :)

Windows hämtar information om vad som ska startas när någon ska öppna en ikon (fil, mapp, genväg) från registret. Jag vet inte om registret (ca 10 poster för .lnk) i detta fall kommer att återställas vid en avinstallation av Firefox.

Det är uppfattat! 😀

Jag vet inte heller om en avinstallation hjälper men det är värt ett försök. 
Om TS sparar all information från Firefox innan avinstallationen, kan TS testa om det fungerar efter nyinstallation. Om så är kan TS importera enbart bokmärken.

Gör det ingen skillnad kan TS återställa allt för Firefox.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu gjorde jag en avinstallation,och en ny installation av Firefox och felet följde inte med,så nu är allt som det var innan.

Egentligen borde jag ha tänkt på det där själv,men ni vet hur det är,man ska krångla till saker:D

Men ett STORT TACK till alla

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...