Gå till innehåll

Uppgradera till Win 11 Pro från Win 10 Pro


hasse99910
Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

Tänkte hoppa på tåget att uppdatera burken till Windows 11.
Fick upp i Win Update att datorn uppfyller alla krav och att jag kan ladda ner Win 11... och nu börjar problemen.

När jag kör Win Update så laddar den ner till 100%, och börjar sedan installera, till 37% och poff 100%. Sedan står det bara att "Det går inte att installera den här uppdateringen. Försök igen-(0x80070002). Blir samma hela tiden, hur många gånger jag än försöker.

Har alla uppdateringar till Win 10, enl. Win Update.

Sökt på felkoden och testat att följa de råden som dyker upp, men det lyckas inte ändå.

Provade med att ladda ner Media Creation Tool och ladda ner en Iso-fil för att testa att installera Windows därifrån. Det fungerar ett tag, laddar ner uppdateringar m.m. och börjar på installationen. Sedan blir det inget mera.

Tänkte att jag skulle slippa installera om allt och alla program och hoppas på hjälp från er...
Bifogar några skärmdumpar från mina försök.

Win 11-1.jpg

Win 11-2.jpg

Win 11-3.jpg

Win 11-4.jpg

Win 11-5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, hasse99910 sade:

Körde Norton innan, men läste att det kunde spöka, så jag körde med Nortons borttagningsprogram för att avinstallera det. Så nu är det MS Def.

Ja, tredjepartsprogram av säkerhetsfunktioner kan ibland spöka till det. 
Har du testat att lägga installationsfilerna på en USB-enhet och köra uppdateringen till Windows 11 från det? Du behöver inte starta datorn från USB-enheten. Du kör från USB-enheten från Windows 10 i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, X-Men sade:

Ja, tredjepartsprogram av säkerhetsfunktioner kan ibland spöka till det. 
Har du testat att lägga installationsfilerna på en USB-enhet och köra uppdateringen till Windows 11 från det? Du behöver inte starta datorn från USB-enheten. Du kör från USB-enheten från Windows 10 i din dator.

Nix, det har jag inte gjort. Får testa det imorgon att köra med ett USB-Minne och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att alltid köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC INNAN du uppgraderar till ny Windows-version

Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/sv-se/topic/använd-systemfilsgranskaren-när-du-ska-reparera-systemfiler-som-saknas-eller-är-skadade-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.
Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth  (Tryck Enter)

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Då undersöker du din dator på ett sätt som gör att datorn kan finna och reparera ev. fel som annars kan hindra en uppgradering..

OBS! Logga ut innan du startar om.. och provar att uppgradera igen!

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Gör så och återkom med resultatet.

Gick precis lika bra som vanligt för mig ;) 

Installationsprogrammet kan inte avgöra hur mycket ledigt utrymme jag har....Har en SSD M.2 på 2 TB som är upptagen till ca 150 GB.

Win11-7.jpg.4b8157a9ac9538b541e48b3c6ccc6f37.jpg

Redigerad av hasse99910
Felstavning....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, WindowsPro sade:

Mitt råd är att alltid köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC INNAN du uppgraderar till ny Windows-version

Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/sv-se/topic/använd-systemfilsgranskaren-när-du-ska-reparera-systemfiler-som-saknas-eller-är-skadade-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.
Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth  (Tryck Enter)

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Då undersöker du din dator på ett sätt som gör att datorn kan finna och reparera ev. fel som annars kan hindra en uppgradering..

OBS! Logga ut innan du startar om.. och provar att uppgradera igen!

Har testat dessa kommandon förut, utan resultat.

Ska testa kommandona som gavs i länken här ovan senare under dagen.

 

Win 11-6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, hasse99910 sade:

Gick precis lika bra som vanligt för mig ;) 

Installationsprogrammet kan inte avgöra hur mycket ledigt utrymme jag har....Har en SSD M.2 på 2 TB som är upptagen till ca 150 GB.

Win11-7.jpg.4b8157a9ac9538b541e48b3c6ccc6f37.jpg

Sidorna https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-11-installation-we-cant-tell-if-your-pc/6d485a86-30ea-407d-9e3a-cab50b6f81cf och https://www.thewindowsclub.com/we-cant-tell-if-your-pc-has-enough-space-to-continue-installing-windows handlar om det felmeddelandet.

Sidan https://www.lifewire.com/fix-when-windows-11-wont-install-5194542 tar upp saker att göra innan installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Cecilia sade:

Testat dessa tips både nu och innan, och det fungerar inte.

Visar på skärmdumpen här nedan att det inte finns några fel på min C:-disk (Bild Win 11-8).

Sedan när jag rensar via Inställningar>Lagring så visar den att jag skulle ha 7.86 GB i tillfälliga filer, (Bild Win 11-9).

Klickar jag på Ta Bort Tillfälliga Filer så har jag bara 20.2 MB, och nere vid Uppdateringar står det 4.12 GB... (Bild Win 11-10).

Så var kan jag finna de andra dryga 3 GB... Har kört Diskrensning och den är tom.

Win 11-8.jpg

Win 11-9.jpg

Win 11-10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, hasse99910 sade:

Så var kan jag finna de andra dryga 3 GB... Har kört Diskrensning och den är tom.

Har du kollat Temp-mappen under Windows-mappen? Den brukar bli rätt omfattande efter ett tag.

Samma sak med Temp-mapparna som finns i din profil via den dolda mappen AppData. Även där samlas det mycket som kan tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, X-Men sade:

Har du kollat Temp-mappen under Windows-mappen? Den brukar bli rätt omfattande efter ett tag.

Samma sak med Temp-mapparna som finns i din profil via den dolda mappen AppData. Även där samlas det mycket som kan tas bort.

Rensat i dessa mappar. Var ett par GB. Men det visar fortfarande drygt 4 GB i temp filer, så den räknar nog med Updatefiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

Men.. dessa saknade 3 GB.. spelar det någon roll i sammanhanget när det finns 1.73 TB ledigt?

Handlar det inte om storleken på någon annan partition, något som var aktuellt i en annan tråd nyligen?

Tycker också att det är konstigt att den kklagar på lagringsutrymme, när jag har en M.2 på 2 TB och endast ca 7% är upptagen.

Kollar jag i Diskhantering så har jag följande:

System: 100 MB Upptagen 28%
GPT: 16 MB Upptagen 0%

C: 1.862 TB Upptagen 7% 
Återställning: 523 MB Upptagen 84%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Mikael63 sade:

något som var aktuellt i en annan tråd nyligen?

hehe, samma Ts och det är detta inlägg av @Cecilia jag hade i åtanke:

https://www.alltomwindows.se/topic/33450-råkade-ut-för-ett-haveri-härom-dagen/?page=3#comment-243139

Alltså OM det kan vara de 100 MB som är otillräckligt? Jag har också 260 MB där (Win 10)

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mikael63 sade:

hehe, samma Ts och det är detta inlägg av @Cecilia jag hade i åtanke:

https://www.alltomwindows.se/topic/33450-råkade-ut-för-ett-haveri-härom-dagen/?page=3#comment-243139

Alltså OM det kan vara de 100 MB som är otillräckligt? Jag har också 260 MB där (Win 10)

 

De 100 MB som finns är Windows själv som skapat, då jag installerade om efter kraschen som du länkar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, hasse99910 sade:

De 100 MB som finns är Windows själv som skapat, då jag installerade om efter kraschen som du länkar om.

Ja Windows 10 väl? Tänker att 11,an vill ha mer? Men egentligen har jag ingen koll, jag försöker hålla mig så långt det bara går från Windows :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja Windows 10 väl? Tänker att 11,an vill ha mer? Men egentligen har jag ingen koll, jag försöker hålla mig så långt det bara går från Windows :D

Windows 11 gör som Windows 10, skapar en partition på 100MB.

image.jpeg.032e560de871e76034d3b3da1dd8a222.jpeg

Så här ser det ut i min huvuddator som kör Windows 11.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.195d924b2c975c4b8e9e799abba13cbe.jpeg

Öppna Utforskaren och se om du har ovanstående mappar i roten på C:\.

De är dolda så du måste aktivera visning av dolda filer och mappar för att se dem.
Har du ovanstående mappar, radera det du kan (eventuellt använd Kommandotolken), starta om datorn och starta installationen av Windows 11 igen från ISO-filen eller USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, X-Men sade:

image.jpeg.195d924b2c975c4b8e9e799abba13cbe.jpeg

Öppna Utforskaren och se om du har ovanstående mappar i roten på C:\.

De är dolda så du måste aktivera visning av dolda filer och mappar för att se dem.
Har du ovanstående mappar, radera det du kan (eventuellt använd Kommandotolken), starta om datorn och starta installationen av Windows 11 igen från ISO-filen eller USB-minnet.

Raderade.

Har även 2 andra filer som ser lite "kryptiska" ut: $GetCurrent och $SysReset, ska desssa lämnas, eller kan de också raderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...