Gå till innehåll

Bästa Homeplug 2023?


Recommended Posts

Jo, det finns många tester angående just detta. Dock brukar sådana tester vara publicerade som en artikel där det är typ TP-Link som är "ansvarig utgivare" eller där det på andra sätt blivit färgat av sponsring.

Så här ligger det till.
Jag behövde förlänga mitt nätverk till ett fristående garage. Kom att tänka på att jag hade såna "Homeplugs" i nätverkslådan. De är gamla, några jag köpt (eller fått(?) av Canal Digital en gång i tiden. För länge sedan. Hade inga större förhoppningar men det fungerade vid första rycket!

Till homeplug,en i garaget har jag satt en AP från ASUS. Vid test med min gamla testdator får jag knappt 2 Mbit/sekund både upp och ner. Just nu med jobbardatorn får jag 96/46, trådlöst (inne i huset) som jämförelse.

Dessa 2/2 räcker för ändamålet men jag ser på indikeringarna på dessa homeplugs att det lyser rött ibland för den indikering som avser etableringen mellan enheterna.
Jag funderar nu på att skaffa modernare homeplugs och kollar man ovanstående tester verkar fokus ligga på hastigheten på nätverket. Jag är mer intresserad av en stabil "uppkoppling" mellan enheterna och kan tänka mig en max hastighet på 10 Mbit/sekund i stället.

Jag har inte kollat på andra ställen än hos Kjell. Har ni egna erfarenheter kring detta med att få enheterna att lira med varandra? Kanske testat A men funkade inte. Testat B som fungerar kanon? Eller andra oberoende tester som tar hänsyn till stabiliteten?

Enheten i huset sitter så nära gruppcentralen som möjligt (ca en meter). Enheten i garaget sitter inte i närmaste uttag från garagets gruppcentral men väl i, som jag tror, "första" fasta vägguttaget för en annan grupp.

Behovet av wifi i garaget är i första hand enbart för att få sk. smarta-hem-prylar att fungera tillförlitligt. (därav inget större krav på hastighet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mikael63 sade:

Enheten i huset sitter så nära gruppcentralen som möjligt (ca en meter). Enheten i garaget sitter inte i närmaste uttag från garagets gruppcentral men väl i, som jag tror, "första" fasta vägguttaget för en annan grupp.

Inte svar på din egentliga fråga men sitter enheten i huset på samma fas som den fas som går ut i garaget?
Det brukar rekommenderas att båda enheterna sitter på samma fas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonen köpte tp-link AV600 Powerline Starter Kit.. 

Det gav honom 10-13 Mbit stadigt i hemmet. Detta var enbart till en speldator och han har utvecklat svordomsförrådet märkbart till jag överbevisade honom att det var bortkastade pengar. Jag har stadigt mellan 90-100 Mbit till min dator med trådad anslutning. Lika med telefonen.

Kontentan av detta då, välj något bättre än tp-link.

Vill du ha dem? PM:a mig en adress så skickar jag dessa till dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Inte svar på din egentliga fråga men sitter enheten i huset på samma fas som den fas som går ut i garaget?
Det brukar rekommenderas att båda enheterna sitter på samma fas.

Ja, det har jag koll på. Eller nej inte OM de sitter på samma fas, men ATT de bör göra det.
För att verifiera det behöver jag bryta två inkommande faser (åt gången) och det är inte riktigt läge för det. 

 

52 minuter sedan, Venoms sade:

Sonen köpte tp-link AV600 Powerline Starter Kit.. 

Det gav honom 10-13 Mbit stadigt i hemmet. Detta var enbart till en speldator och han har utvecklat svordomsförrådet märkbart till jag överbevisade honom att det var bortkastade pengar. Jag har stadigt mellan 90-100 Mbit till min dator med trådad anslutning. Lika med telefonen.

Kontentan av detta då, välj något bättre än tp-link.

Vill du ha dem? PM:a mig en adress så skickar jag dessa till dig.

Tack! Kanske är det bättre att du sparar dem "för framtida bruk". Jag har också lite blandade erfarenheter angående TP-Link (och D-Link)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av "homeplugs" men den är inte bra.
En granne ville slippa dra nätverkskablar runt hela lägenheten för att sonen skulle få nätverksanslutning till internet. Jag föreslog ett paket "homeplugs". Hastigheten var okej men pluggarna gick sönder efter lite drygt 1,5 år.

Nytt förslag på annat fabrikat, lite dyrare än det första paret och samma resultat med nätverkshastigheten. De "överlevde" i ungefär lika lång tid innan en av pluggarna gick sönder.

Ett tredje par köptes in. Den kvarvarande pluggen ville inte ansluta till de två nya så den skrotades. Tyvärr upprepades precis samma mönster, en av pluggarna defekt efter lite mer än ett år. Därefter blev det kabel trots allt.

Numera är det trådlös kommunikation i hela bostaden.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen efter ett antal olika tester av utrustning så är fasen med homeplugs över. Den enda platsen där det möjligtvis skulle kunna fungera om inte indragen kabel finns så är det bakom TVn så att jag kan ha trådat där. Min erfarenhet är att det wifi jag haft hittills inte räcker till eller så är nätverkskort i tv för dåligt.

Jag håller med om att det suger med synliga kablar överallt så det behöver bli prydligt.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...