Gå till innehåll

Missbruk av ord - digitalt och virtuellt, m m


ChristerE

Recommended Posts

Startar tråden inspirerad av X-Mens tidigare kommentar.

On 2023-08-15 at 10:08, X-Men sade:

Skälet till att jag skriver "digital" är för att markera att ordet "digital" missbrukas i så hög grad idag att allt är "digitalt".
I själva verket är det en elektronisk aktivering där aktiveringen lagras digitalt. 

 

Det är väl till stor del digital överföring när fax skickas, liksom det är vid telefonsamtal.
Från ca 00:55 in i klippet.
image.png.ed2d089628555e9caa8329430c3cc4b1.png

Regionen vill få bort faxen från vården – startar faxdödarprojekt | SVT Nyheter


Hmm, hur överförs telefonsamtal i dag ...
"Du kan göra din anmälan i vår digitala rapporteringskanal via länken nedan. Du kan också ringa ..."
Visselblåsarfunktion (iaf.se)


Här finns "digital" med i en eller annan form uppåt 40 gånger.
Få hjälp med att bli mer digital – i dag öppnar telefonväxeln Ring Digitalidag | PTS


Om "virtuellt"

Man kan se filmen med det som brukar kallas VR-glasögon, men detta är ju filmat "på riktigt", ingen VR-film.
Barnmorskan Ebba filmade när hon födde barn – virtuell förlossningsfilm förväntas kunna hjälpa förlossningsrädda | SVT Nyheter


Uppfattar mottagningen som högst verklig.
"I appen möter gravida en barnmorska på en virtuell drop in-mottagning ..."
Näl digitaliserar förlossningsvård – gravida träffar barnmorska i app | SVT Nyheter


Visserligen "VR-glasögon" men inget virtuellt här vad jag kan se.
"... styra sin kran med hjälp av ”virtual reality” – virtuell verklighet"
Olycka fick Thomas i Hammarstrand att leta nytt arbetssätt – kör timmerbil med VR-glasögon | SVT Nyheter


Uppfattar det som att den verkliga ungdomskliniken filmats.
"Virtuellt besök hjälper barn inför sjukhusbesök"
Region Kronoberg - Virtuellt besök hjälper barn inför sjukhusbesök


Uppfattar även stängslen som högts verkliga även om de består av annan teknik än vad traditionella stängsel gör.
”De reagerar på ljudet” – nytt virtuellt stängsel håller ... (tv4.se)
Grönt ljus för nya tester med virtuella stängsel i Sverige - Lantbrukarnas Riksförbund (lrf.se)
Virtuella stängsel – kan bli en lösning när torkan orsakar betesbrist | SVT Nyheter

 

Intressant det som beskrivs men om man avser något som faktiskt är virtuellt, hur ska då det beskrivas om virtuellt används för allt möjligt som faktiskt är verkligt?

Virtuell | IDG:s ordlista
Virtuell värld | IDG:s ordlista

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än mer missbrukat är analog (av gr. ἀνάλογος, ’proportionsmässig’, ’överensstämmande’), som inte längre tycks ha någon egen betydelse, utan endast betecknar något som inte är ”digitalt”. En klocka kan sägas vara analog, fast den har siffror (lat. digitus ’finger’, ’siffra’) på urtavlan. 🕰️ 😕

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, JoWa sade:

Än mer missbrukat är analog (av gr. ἀνάλογος, ’proportionsmässig’, ’överensstämmande’), som inte längre tycks ha någon egen betydelse, utan endast betecknar något som inte är ”digitalt”. En klocka kan sägas vara analog, fast den har siffror (lat. digitus ’finger’, ’siffra’) på urtavlan. 🕰️ 😕

Om klockan har siffror på urtavlan och visare som pekar på siffrorna för att ange tiden är den analog. 
Trafikskyltar i plåt med siffror, som visa den maximalt tillåtna hastigheten på en väg, är digitala trots att de inte har någon elektronik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, X-Men sade:

Om klockan har siffror på urtavlan och visare som pekar på siffrorna för att ange tiden är den analog.

Vad är den klockan analog (överensstämmande) med? Rätt tid? 🤔

Du vet väl att det finns digitala vantar? 🙂 🧤

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, JoWa sade:

Vad är den klockan analog (överensstämmande) med? Rätt tid? 🤔

Du vet väl att det finns digitala vantar? 🙂 🧤

En analog klocka har samtliga siffror visade samtidigt. Enda sättet att se vad klockan är, är att avläsa de indikatorer som anger tiden. Det betyder att de två (om sekundvisare saknas) visarna måste peka på de siffror som gäller för att klockans tidsangivelse skall kunna avläsas. 
En digital visning innebär att enbart siffror visas. Inga indikatorer som visare är inblandade. 
Digital visning visar de siffror som ingår, inget mer.

Jag vet inte vad du menar med vantar i din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, ChristerE sade:

Startar tråden inspirerad av X-Mens tidigare kommentar.

 

Det är väl till stor del digital överföring när fax skickas, liksom det är vid telefonsamtal.
Från ca 00:55 in i klippet.
image.png.ed2d089628555e9caa8329430c3cc4b1.png

Regionen vill få bort faxen från vården – startar faxdödarprojekt | SVT Nyheter

Det är märkligt hur allt som är elektroniskt idag benämns som "digitalt". 
På en tidigare arbetsplats fick jag skit för att jag sa ifrån att mötet vi hade via Teams inte är digitalt. Det är elektroniskt med en analog dialog via digital teknik. 
Jag ansågs "besvärlig" och okunnig. När jag bad om en förklaring till hur de kunde komma fram till det ville ingen ta i ämnet. Jag var den ende som var utbildad i elektronik och jobbade med sådant.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, X-Men sade:

Vi tar en fråga.

Om den stora visaren pekar på siffran 12 och den lilla visaren pekar på siffran 2, vilken tid visar klockan?

Den frågan svarra inte på den tidigare ställda frågan.

Men, jo, jag kan klockan. 😉 🕑

medium_item_2382152_0757c70ade-1649010142.jpeg.53ac9e0730678d1829e738368b0e0113.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JoWa sade:

Den frågan svarra inte på den tidigare ställda frågan.

Men, jo, jag kan klockan. 😉 🕑

 

Jag svarade att jag inte vet vad du menar med din fråga.

Svar på min fråga fick jag inte.

Ämnet är dessutom OT.

Redigerad av X-Men
Korrigerat felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, JoWa sade:

Än mer missbrukat är analog (av gr. ἀνάλογος, ’proportionsmässig’, ’överensstämmande’), som inte längre tycks ha någon egen betydelse, utan endast betecknar något som inte är ”digitalt”.

Visst används (missbrukas) analogt mer och mer för något som inte är "digitalt", men jag håller inte med om att analog inte längre har någon egen betydelse.

I exemplet med en klocka med visare så snurrar visarna i analogi med att tiden "flyter på", steglöst även om visare pga det mekaniska kan hoppa fram i små steg. En analog klocka. Digital avser siffror så visst stämmer det att en klocka med endast siffror kan benämnas som digital.

I radioprogram hör jag ibland tiden presenteras som t ex "Klockan är nu kvart över ett, digitalt 13 o 15". Tycker båda varianterna är digitala - "kvart" lika med en fjärdedel av en timme och "ett" är ju ett tal/siffra. Klockan kan ha en analog visning men det blir ju "digitalt" när tiden ska uttalas.

Mer exempel på analog är t ex ljudspåren på en lp-skiva och kvicksilver-/spritpelaren på en termometer. Ljudspåren vindlar sig i analogi med hur lufttrycket förändrar sig för det ljud som spåren representerar. Stapeln i termometern ökar och minskar i analogi med hur den omgivande temperaturen ändrar sig. Steglöst i båda fallen.

Vid elektronisk hantering av information (i datorer, m m) behöver analog sådan först kvantifieras/digitaliseras. Man delar upp informationen i lämpligt stora (små) steg och informationen representeras sen med tal, d v s med siffror. Behandling, överföring och lagring hanteras digitalt. Sen behöver t ex tal och musik åter omvandlas till analog information för att det ska bli ljud igen i lurar och i högtalare. Se också X-Mens inlägg om Teams.

Analog | IDG:s ordlista
Digital | IDG:s ordlista
 

Redigerad av ChristerE
Lagt till citattecken runt digitalt, i första meningen. Det är skillnad på något som faktiskt är digitalt och sådant som missvisande kallas digitalt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-09-06 at 16:48, ChristerE sade:

men detta är ju filmat "på riktigt", ingen VR-film.

När den får stor spridning blir den viral, och så är den frågan löst!

Angående digital -> Digitalisera ställer det svenska språket till det lite.. i engelskan finns två eller tre ord som beskriver detta, i svenskan bara ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Mikael63 sade:

När den får stor spridning blir den viral, och så är den frågan löst!

Vad är det för "fråga" du syftar på, och vad har den med viral att göra?
 

20 timmar sedan, Mikael63 sade:

Angående digital -> Digitalisera ställer det svenska språket till det lite.. i engelskan finns två eller tre ord som beskriver detta, i svenskan bara ett.

Saknar en förklaring här, ställer till det hur? Och vilka ord är det, avser de samma sak eller har de lite olika betydelser (du verkar avse det senare, fast vad vet jag)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ChristerE sade:

Vad är det för "fråga" du syftar på, och vad har den med viral att göra?

"Frågan" om det är rätt eller fel att kalla den vr-film...

 

3 timmar sedan, ChristerE sade:

Saknar en förklaring här, ställer till det hur? Och vilka ord är det, avser de samma sak eller har de lite olika betydelser (du verkar avse det senare, fast vad vet jag)?

Egentligen hörsägen från KKI på ett universitet i mitten av Sverige men om man DuckDuckGoar (tack @mbgtmari) kan man ex. hitta detta

https://nextservicesoftware.com/news/digitize-vs-digitalize-know-the-difference

Tydligen är det så hos företag och kommuner att man gärna berättar hur långt man kommit (?) i "digitaliseringen" men man vet inte riktigt vad man menar egentligen.

Själv är jag inte insatt, eller för den delen intresserad, i ämnet. Önskar du diskutera detta med en professor som studerat detta kan du få kontaktuppgifter till henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Mikael63 sade:

"Frågan" om det är rätt eller fel att kalla den vr-film...

Språk förändras över tid, inget konstigt med det (samhällsförändringar, ny teknik och nya ord behövs, m m). Men hur ska man kunna förstå varandra om en del helt ändrar betydelse av ett ord och andra inte. "Jag var på en fest i helgen, vill du se några klipp från låtsasvärlden" (den verkliga festen, alltså).

Citerat från tidigare i tråden.

Citat

... om man avser något som faktiskt är virtuellt, hur ska då det beskrivas om virtuellt används för allt möjligt som faktiskt är verkligt?

 

Några exempel på vad VR faktiskt handlar om.

"Först och främst behöver du veta vad VR egentligen är. Ledtråden finns i namnet - det är upplevelsen av en värld som faktiskt inte existerar."
Vad är VR? Virtuell verklighet förklarat (pocket-lint.com)

"Hur kommer en ny galleria eller ett planerat torg att faktiskt se ut och upplevas när det är klart?"
Virtuell verklighet effektiviserar byggprojekt - Hållbart Byggande (hallbartbyggande.com)

Väg 25 Österleden – film från VR-modell | Trafikverket - YouTube

 

19 timmar sedan, Mikael63 sade:

https://nextservicesoftware.com/news/digitize-vs-digitalize-know-the-difference

Tydligen är det så hos företag och kommuner att man gärna berättar hur långt man kommit (?) i "digitaliseringen" men man vet inte riktigt vad man menar egentligen.

Precis, och det är väl en del av det X-Men avser i det citerade som jag började tråden med.

Tror inte det finns några ord i svenskan som direkt motsvarar de två engelska - digitize och digitalize. Men i ett sammanhang så förstår man ofta vad som avses även för ord med flera betydelser. Motsatt finns i engelskan - technology, t ex, har flera betydelser och i svenskan skiljer vi på teknik och teknologi. En del av oss i alla fall, av någon anledning används för det mesta teknologi fast man menar teknik.

Technology | IDG:s ordlista
Skillnaden mellan teknik och teknologi – Evas skrivskola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...