Gå till innehåll

Ta bort cookies för en webbplats


Hans Peter
Gå till lösning Löst av _.M,

Recommended Posts

Så har säger Googles:

  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på Mer uppe till höger   Inställningar .
  3. Klicka på Integritet och säkerhet  Cookies och annan webbplatsdata.
  4. Klicka på Se all webbplatsdata och alla behörigheter.
  5. Sök efter webbplatsens namn uppe till höger.
  6. Klicka på Ta bort till höger på webbplatsen .
  7. Bekräfta genom att klicka på Rensa

När jag kommer till 3. får jag detta:

image.png.ed8ed0f8783f523802d1443355e5fb6f.png

Klickar jag här kan jag läsa detta

image.png.80427c9729f50cd140373a210085dc19.png

Check i rutan ger mig Rensa data. Trots att jag är osäker på vad det betyder klickar jag på den. Som tur är händer det inget (vad jag kan se).

Och jag vet fortfarande inte hur jag tar bort enstaka cookies. 4., 5., 6., 7., i beskrivningen finns inte. Kan någon hjälpa mig?

/hans peter 

Version 116.0.5845.179 (Officiell version) (64 bitar)

 

 
Redigerad av Hans Peter
Chrome version
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att ta bort enstaka webbplatser man besökt om man
1. Klickar på Mer (3 prickar) 2. för muspekaren till Historik och 3. Klickar på Historik (Ctrl+H) till vänster. Då får man upp historiken.
ChrometabortHistorik.png.194d8979a1fa88b819c4fe5cef0ac8d3.png

4. Här bockar man i rutan vid varje sida man vill ta bort och klickar på Radera-knappen
Då kommer bekräftelsemeddelandet upp:  Ta bort valda objekt Vill du ta bort de här sidorna från historiken? Avbryt - Ta bort. Och sen är det bara att välja Ta bort.
ChrometabortRadera.thumb.png.00decb70b8fa53bbd4c6f10ab82857e9.png

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man kan ta bort en enstaka cookie men om man går via historiken enligt mina skärmbilder och klickar på Rensa webbinformation till vänster samt väljer Avancerat så får man upp denna ruta där man skulle kunna avbocka allt utom Cookies och annan webbplatsdata (från 27 webbplatser) och därefter klicka på Rensa data

Chromerensawebbinfo2023.png.4849ce5afa1105b6513629357d4471e6.png

Har du provat det? Det gjorde jag nyss och då fördes jag till integritetsinställningssidan: 
 Chromeintegritetsinstllning.thumb.png.39b92035564c15dae939c9978f8cafc1.png
Men här tänker jag inte göra något utan jag räknar bara kallt med att mina 27 cookies försvunnit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Hans Peter sade:

Så har säger Googles:

  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på Mer uppe till höger   Inställningar .
  3. Klicka på Integritet och säkerhet  Cookies och annan webbplatsdata.
  4. Klicka på Se all webbplatsdata och alla behörigheter.
  5. Sök efter webbplatsens namn uppe till höger.
  6. Klicka på Ta bort till höger på webbplatsen .
  7. Bekräfta genom att klicka på Rensa

När jag kommer till 3. får jag detta:

image.png.ed8ed0f8783f523802d1443355e5fb6f.png

Klickar jag här kan jag läsa detta

image.png.80427c9729f50cd140373a210085dc19.png

Check i rutan ger mig Rensa data. Trots att jag är osäker på vad det betyder klickar jag på den. Som tur är händer det inget (vad jag kan se).

Och jag vet fortfarande inte hur jag tar bort enstaka cookies. 4., 5., 6., 7., i beskrivningen finns inte. Kan någon hjälpa mig?

/hans peter 

Version 116.0.5845.179 (Officiell version) (64 bitar)

 

 

Hur ser det ut om du väljer Avancerat i stället för Grunder i den bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-09-07 at 19:25, mbgtmari sade:

Jag tror inte man kan ta bort en enstaka cookie men om man går via historiken enligt mina skärmbilder och klickar på Rensa webbinformation till vänster samt väljer Avancerat så får man upp denna ruta där man skulle kunna avbocka allt utom Cookies och annan webbplatsdata (från 27 webbplatser) och därefter klicka på Rensa data

Har du provat det? Det gjorde jag nyss och då fördes jag till integritetsinställningssidan: 
 
Men här tänker jag inte göra något utan jag räknar bara kallt med att mina 27 cookies försvunnit. 

Så är det. Alla mina cookies försvann så när som på 4 st.

On 2023-09-07 at 20:30, Cecilia sade:

Hur ser det ut om du väljer Avancerat i stället för Grunder i den bilden?

Det var det vi gjorde. Både mbgtmari och jag.

Men nu har jag löst mysteriet. Googles beskrivning på nätet hur man tar bort enstaka cookies gäller bara aldre Chrome-versioner och inte dagens (118.0.5845.179). I den går det inte att ta bort enskilda cookies. Jag har en äldre version (114.0.5735.199) i min Win 10-maskin och där funkar det precis som det står och en lång lista på cookies finns det.

Det är som vanligt, -  utveckling är inte alltid av godo.

Tack båda!

/hans peter

Redigerad av Hans Peter
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Om du vill ta bort enstaka cookies, tryck Ctrl+Shift+i när du är inne på en webbplats. Då får du upp en panel. Nu är jag osäker på de svenska begreppen, men det finns en flik som heter Application på engelska och under den till vänster så finns det Cookies. Där kan du navigera fram till en lista med de cookies som gäller för en webbplats. Markera den cookie du vill ta bort och klicka x-symbolen ovanför tabellen. Detta gäller för både Chrome och Edge. Ctrl+Shift+i gäller för Firefox också, men osäker på vart man klickar sen.

Men vet inte om det kommer hjälpa, för du måste ju veta specifikt vilken cookie du vill ta bort. Och cookies har inte alla gånger helt intuitiva namn.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, _.M sade:

Om du vill ta bort enstaka cookies, tryck Ctrl+Shift+i när du är inne på en webbplats.

Finns ett annat ställe för att hantera enskilda cookies, i alla fall tredjepartscookies. Tar med det också så får ni värdera hur intressant det är.

Tycker inte stegen i guiderna stämmer, t ex under rubriken "Ta bort enskilda cookies". Men det handlar väl om äldre versioner, som Hans Peter skrev om.
https://support.google.com/chrome/answer/95647

Välj:
Inställningar
Integritet och säkerhet
Tredjepartscookies
Se all webbplatsdata och alla behörigheter

... så finns där information om både cookies och behörigheter för webbplatser som man besökt.

Det går också att helt blockera cookies från tredjepart.

Min version är 116.0.5845.180.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...