Gå till innehåll

Problem med skrivare


CGD

Recommended Posts

Jag har en Canon Pixma TS 705 Skrivare och den har börjat bete sig konstigt.

Om jag skriver ut en sida blir det inget, pappret förblir blankt. Men om jag väljer att skriva ut samma sida men med utskrift på båda sidor så skrivs första sidan ut helt korrekt.

Vad är det som krånglar?

Jag har prövat att radera alla skrivardrivrutiner och installera om. Inget förändras men jag kan lägga till. Skriver jag ut Windows testsida så blir den helt oläslig men jag kan också skriva ut ett testmönster och det blir helt perfekt. Konstiga fel.Skrivaren kan ju skriva ut helt felfritt så är det i Windows felet ligger? Måste jag installera om Windows från grunden?

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera om Windows bara för att utskrifterna blir felaktiga ser inte jag som en lösning. 
Min uppfattning är att det handlar om inställningar, antingen för skrivaren eller de program du skriver ut från.

Från vilka program har du testat utskrifter? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag har prövat olika program med samma resultat. Jag har också prövat att skriva ut från främre kassetten, som är det vanliga, och jag har testat att skriva ut från bakre facket. ingen skillnad. Om jag har en enkelsidig utskrift och skriver ut den som vanligt så blir det helt blankt. Men om jag väljer dubbelsidig utskrift så kommer först första sidan ut och jag kan se att den är helt okej. Om jag har en utskrift på två sidor och använder dubbelsidig utskrift så kommer båda sidorna ut helt okej. Jag tycker det är ett helkonstigt fel! Jag har ju prövat att installera om skrivaren utan resultat. Jag har även flera backupper utav Windows och alla program så jag har kunnat köra in en äldre version, när skrivaren fungerade som vanligt, men det har inte hjälpt.

Borde inte detta tyda på något fel i skrivaren

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, CGD sade:

Om jag har en enkelsidig utskrift och skriver ut den som vanligt så blir det helt blankt.

Har du verkligen valt enkelsidig utskrift i stället för dubbelsidig i inställningarna? Enligt den här bruksanvisningen har din skrivare automatisk dubbelsidig utskriftsfunktion CGD.

https://www.bruksanvisni.ng/canon/pixma-ts705a/bruksanvisning  Canon PIXMA TS705a – specifikationer "Skrivaren har en stor papperskapacitet, vilket innebär att du kan skriva ut mer utan att behöva byta papper så ofta. Den har också automatisk dubbelsidig utskriftsfunktion, vilket sparar papper och är mer miljövänligt."
Nog borde det väl gå att ändra till enkelsidig. Att första sidan blir blank upplever jag när jag skriver ut ett dokument från min internetbank. Inställningen blir "skriv ut på båda sidor". Då skrivs det flersidiga dokumentet först ut på baksidorna. På skärmen kommer det därefter upp instruktioner om att jag ska ta ut mina papper ur skrivaren och sätta in dem igen (åt samma håll) och klicka på Fortsätt varefter även framsidorna av papprena skrivs ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de drivrutiner som Canon har till skrivaren kan du välja både enkelsidigt och dubbelsidigt. När skrivaren fungerar som den ska så skriver den ut bara på ena sidan om jag valt det och på båda om jag väljer det

Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite mer.

Om jag använder Microsoft Word och där, i Word, väljer "Skriv ut på ena sidan" och därefter kollar skrivarens inställningar är "Dubbelsidig utskrift" INTE markerad.

image.png.dcfce8177e089e49c23727b84d9de50a.png

 

Omvänt förhållande:

 

image.png.2855f48fe185dcb634ff88592c9e9f06.png

 

Kan det vara någonstans där, att inställningar i

On 2023-09-18 at 11:54, CGD sade:

olika program

inte påverkar skrivarens inställningar?

Ja.. eller omvänt, att du ändrar i skrivarens inställningar men programmet "kör över den inställningen?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63.

Jag kan inte hitta de inställningarna du i Word du visar, så jag har aldrig ändrat något där. Jag har alltid gjort flera skrivardrivrutiner(se bild) och när jag ska skriva ut något, åtminstone från de program jag skrivit ut ifrån hittills, så kommer det först upp en ruta där jag kan välja skrivare, precis som om det vore flera olika faktiska skrivare.

Rutan kan dock se lite olika ut i olika program.Bild3.jpg.9da7dda8490b413aeaa46888d718c8bc.jpg

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten för Microsoft Office 2007 upphörde i oktober 2017. Det medför risker att använda allt för gamla program som utgivaren inte längre ger sitt stöd med support. https://support.microsoft.com/en-us/office/end-of-support-for-office-2007-942272d3-bd72-4944-9f82-02ed307cf934

Överväg om det inte är dags att gå vidare. Det behöver inte kosta dig någonting.

Du kan skapa ett Microsoft-konto, om du inte redan har ett, och använda Office online https://www.office.com/

Känner du dig inte bekväm med att arbeta online, och det gör verkligen inte alla, så finns alternativet LibreOffice https://www.libreoffice.org/

Fler alternativ finns!

Redigerad av Thirteen
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte Office det gäller utan varför skrivare plötsligt har börjat bete sig konstigt. Eftersom jag har backupp av mitt system, Windows plus alla program, har jag kunnat använda en backup från tiden då skrivaren fungerade som den ska. Detta har ju nu inte hjälpt så därför är ett fel på skrivaren inte helt utesluten. Eftersom skrivaren kan skriva ut helt felfritt så tycker jag felet är märkligt, men det kanske finns fler som har fått samma fel och kunnat fixa det. Word är inte relevant. Skrivarfelet uppträder i alla program på samma sätt som jag beskrivit tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag har ett tvåsidigt Word dokument. Skriver jag ut bara på ena sidan av rappet så blir det inget på någon sida. Väljer jag dubbelsidig utskrift så blir det helt okej utskrivet på bägge sidorna. Om jag skriver ut en Pdf så blir det samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...