Gå till innehåll

Telefonsamtal från PayPal eller ett bedrägeriförsök


Recommended Posts

Fick nyss ett samtal till mobilen, svarade och en röst informerade om att det var ett automatiskt meddelande. Rösten sa något om PayPal och om jag ville gå vidare skulle jag trycka 1. Jag avslutade samtalet (utan att trycka 1). Har inte ens något PayPal-konto.

Det finns ju många sätt att luras men den här varianten har jag inte hört om tidigare, därav ett inlägg för att höra vad ni andra här i forumet känner till om just detta.

Lite märkligt var att jag strax innan hade loggat in till internetbanken (det på mitt eget initiativ, förstås). Borde ju bara ha varit ett (olustigt) sammanträffande. Använder Bitdefender Safepay ("skyddad/isolerad" webbläsare) så det borde inte ha gått att via min dator ha sett att jag loggade in.

Numret som samtalet kom från var +4679667545. Nejdå, missade ingen siffra, borde väl ha varit en siffra till om det varit ett verkligt mobilnummer.

(Loggade in till internetbanken igen och inga pengar har försvunnit än, efter ca en halvtimme.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade sen igår men hittade ingen kontaktväg som inte kräver inloggning, men kan förstås ha missat någon. Men jag hade ju inte gjort mer än att svara, och inga pengar hade försvunnit från konton, så för egen del ser jag ingen anledning att kontakta PayPal.

Det kom ett till samtal ett par timmar senare, hann svara men inget meddelande den gången. Det kanske var på gränsen så samtalet avslutades trots att jag hann svara. Det visade mobilnumret var en siffra kort även den andra gången, +4675952271. Kollade och mobilnummer ska vara sju siffror långa. Kollade också riktnummer till orter och det finns inget som börjar på 07, så det kan inte ha varit ett nummer till en "fast telefon". Så det var rimligtvis ett falskt nummer (vilket det väl hade varit även om nummerlängden varit korrekt).

"Abonnentnummerlängden för geografiska telefonnummer kan vara fem-, sex-, sju- eller åttasiffrigt och kan variera inom samma riktnummerområde. För mobilnummer är abonnentnummerlängden alltid sju siffror."
Telefonnummers struktur | PTS

Riktnummer sorterade efter riktnummer

Kollade i alla fall nu igen och hittade en informationssida om bedrägerier, och där finns information om "automated system to make voice calls". De informerar väl allmänt om olika sätt att bli bedragen på.

"Fraudsters sometimes use an automated system to make voice calls, reporting urgent account problems and asking for account information."
Recognize Suspicious Activity | PayPal BS

(Får nästan inga sådana samtal alls, därav lite intressant att "undersöka" när det händer.)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick exakt likadant. Svarade på första och la på direkt.

Kollade med Halebop och detta är spoofing, förklär sig i svenska nummer.

Har haft 10+ samtal sen kl 9 imorse, några har hamnat i röstbrevlådan, 199,99 euro handlade det om, samma för dig?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, David- sade:

Har haft 10+ samtal sen kl 9 imorse, några har hamnat i röstbrevlådan, 199,99 euro handlade det om, samma för dig?

Fick inga meddelanden i röstbrevlådan, och la på samtalet så tidigt så jag vet inte vad som sen skulle ha sagts där. Har heller inte fått fler samtal än de två jag nämnde (men de kan ju komma igen senare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
4 timmar sedan, IT doktorn sade:

Tag för vana att kolla upp telefonnummer innan du svarar. Är det okänt lägg bara på och blocka.

Antar att när man väl kollat numret så har den andra ändan redan lagt på innan man hinner svara.

För min del är det enklare att svara och lägga på (de få gånger det t ex är robotsamtal) eller artigt avsluta de få gånger samtalet inte intresserar mig, än att hela tiden hålla på och kolla nummer för att sedan ringa tillbaka om det är någon som faktiskt har anledning att kontakta mig (alltså annat än säljares anledningar, m m).

Telefonmyt avslöjad: Kan du förlora pengar genom att svara på ett samtal? (truecaller.com)
Så stoppar man robotsamtal (kaspersky.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma situation, har haft 15+ samtal från olika nummer med samma budskap. Har inte sagt något alls när jag "lyft" luren, inte tryckt vare sig 1 eller 2, bara lagt på. Har inget Paypal konto så det har inte varit så värst svårt att räkna ut att det var bedrägeriförsök. Har blockerat vartenda nummer som ringt. Hoppas de åker fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...