Gå till innehåll

Svåridentifierat problem


Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Ja, jag använder mitt mellannamn som titel på tråden 🤪

Först ska nämnas att det just nu inte är problem med nätverket. Sedan är det så att viss info troligen är helt irrelevant/slumpmässig och jag börjar där.

I onsdag i förra veckan gjorde Eon ett planerat strömavbrott. Hur man bar sig åt vet jag inte men man lyckades koppla bort, och sedan återansluta, en fas åt gången.
Hör kanske inte alls ihop med problemet men så var det.

Söndag kväll fungerade inte inloggning till en jobbrelaterad sajt. Kontot blev då låst. På måndagen låste IT upp kontot. Trafiken till nätverksservern gick så segt att jag fick kopiera "hem" filer för att jobba med den. Felanmälde detta, har inträffat tidigare. Fortfarande ev. helt irrelevant men...

Tisdag kväll. Streaming/tevetittande fungerar inte alls. BBK ger typ 39/39 trådlöst (har 250/250). Startar om routern. Mja.. teven hickar igång men fortfarande ungefär 39/39.

Kör felsökning (Telia). Uppmanas att ansluta dator direkt till "fiberboxen". Får typ 289/289 (har 250/250 i abb.) Under denna tid har routern varit spänningslös. Kopplar tillbaks och testar.
Får då som mest ca 97/97 trådlöst. Via mobilen, via Linuxdator, via jobbardator. Fortfarande trådlöst men till saken hör att det har varit typ 233/233 med dessa enheter tidigare. Dels minns jag det och dels visar BBK tidigare resultat på det. Även andra hastighetstester som ex. Ookla används med ungefär samma siffror. Med en iPhone erhålls >200 vid ett tillfälle (ett eftersom det bara görs en mätning med den).

Blir lovad en utbytesrouter. Mätningar görs sporadiskt under tiden. Aldrig mer än 97.

Med den nya (ja eller ny.. den hade äldre mjukvara än den jag redan hade) routern samma "dåliga" resultat. 97/97 skulle ju duga, trådlöst, men eftersom det varit det dubbla tidigare så anser jag att något är fel.

Med trådad anslutning är det mer än 250/250 alla gånger mätning görs.

Försöker tänka till. Tänker att den "nya" routern inte har mjukvara för att hantera mer än 100/100 trådlöst. Stänger av dess wifi och ser till att min mobil har "excellent" förbindelse med en accesspunkt á ASUS. Samma resultat. Får ett tips att starta om de två ASUS-enheter som jag har som accesspunkter (jag har en till i garaget men den når inte in i huset) Startar även om en gammal router jag använder som switch/acccesspunkt.

Till en början ingen skillnad. Så kommer dottern hem, startar en Mac vid köksbordet, ber henne kolla hastigheten. 234/234. Trådlöst. VA!??
Tar en gammal bärbar dator till köksbordet. Kollar hastighet och får då typ 194/149.

Kollar med Linuxdatorn på kontoret och nu är det även där mer än 200. Trådlöst.

Här skulle man då kunna tänka sig att det var omstarten av ASUS-enheterna som löste problemet. Men var det verkligen det? På vilket sätt skulle de kunna ha strypt hastigheten? Det är, eller var, så att mätningar gjordes när Teliaroutern var accesspunkt för den enhet där mätningen skedde, när det inte gick att komma över 100.

Finns något som tyder på att den "gamla" routern var för trött eller låg problemet även då någon annanstans?

Just nu, trådlöst:

 image.png.1e2ac2612f93105877d87b9e2e64e42a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Vet ju inget om hur ditt nätverk ser ut, eller om du förändrat något under perioden för de olika mätningarna, men här ett par saker som skulle kunna ha med problemet att göra. Om inte annat så kanske förslagen leder någon vidare till andra förklaringar.

Att mätvärden är lite under 100 Mbit/sek får mig att undra om de accesspunkter som datorer, m m, varit anslutna till var anslutna i portar som levererar max 100. Det andra är att om du inte har sömlös roaming för accesspunkterna, och att datorer har ikryssat automatisk anslutning till någon av accesspunkterna så kanske de ansluter till samma accesspunkt varje gång. Så kommer dottern hem och ansluter till en accesspunkt som inte har 100 som begränsning (anslutning i port eller själva accesspunkten).

Blir inte besviken ifall detta inte alls stämmer, har i alla fall försökt. 😁
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken kanal som routern använder för 5GHz-bandet?
Om kanalvalet står på Auto, ställ in en fast kanal som inte är högre än kanal 42. Erfarenhetsmässigt vet jag att många produkter har problem med trådlös uppkoppling om 5GHz-bandet kör på kanaler högre än kanal 42.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla portar som är ansluten klarar mer än 100, det är precis samma anslutningar, hårdvarumässigt, som tidigare.

Jag kan tydligen inte ändra kanal i routern. "Steering" var OFF i den "nya" men har nu satt den till ON, som i den "gamla".
Kanal 52 används av routern, kanal 100 används av de båda accesspunkterna inom räckhåll.

Nu ser det ut så här igen, trådlöst, samma dator/plats som i första inlägget.

image.png.d585a0a7daeff8c17cf54474db3aaa39.png

Tillägg: Nu kommer inte Mac,en över 100 heller.

Ser i mobilen att jag gör mätning på 5 GHz bandet.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern är Telias Sagecom, Fast5370e-01.

Nej har inte testat byta kanal på accesspunkterna. De använder 100. Det finns inga andra nätverk som kan störa/krocka.

Kan ana ett litet samband men kanske inte hela förklaringen. Dessutom är det så att jag använder min mobiltelefon för att göra de flesta mätningarna. Mobilen "i sig" behöver inte ha värre fart än 100. Att det blir lite sämre på vissa ställen i huset kan jag köpa men inte att det vid en mätning på samma punkt ska vara 50 % skillnad?

Igår satt jag vid köksbordet, fick 08,09/11,41, då ansluten till routern placerad i sovrummet.
Fem minuter senare, går en våning ner, så att jag hamnade i princip rakt under routern och då får jag 289,10/290,82. Fortfarande med mobilen och fortfarande ansluten till routern (inte en accesspunkt 2 meter ifrån, appen Wifiman visar detta).
20 minuter senare, testar vid köksbordet, exakt samma position som tidigare, får då 55,62/11,78

I morse, ansluten till en accesspunkt, inte över 100, flyttar mig så att accesspunkten släpper och får anslutning till routern, får över 200.
Enbart med dessa två, de i morse, skulle man kunna dra slutsatsen att routern ger över 200, accesspunkten ger under 100.
Inte enbart hela sanningen. För att routern ska ge mer än 200 bör det vara "gynnsamt". Är det inte gynnsamt blir det under 100. Borde väl ändå vara så att det i något läge skulle gå att få någonstans i mitten, runt 150?

Vad som är gynnsamt vete tusan.. 2 meter från routern, Signal = -39 dBm, hastighet < 100. Testar igen där jag tidigare fick >200, nu -58 dBm, hastighet 50/37 .

Har svårt att avgöra om det är routern eller ej? Ska försöka kontakta Telia igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i princip börjat se mig om efter andra internetleverantörer, någon som har en fungerande support när jag till sist fick kontakt med Telia, efter att ha startat på plats 47...

Så fanns där en person som lyssnade på mina iakttagelser och i stället för några standardsvar tog denne och kikade hur det stod till med min router egentligen. Kunde se att det var något som störde på en av portarna. Frågade vilken av portarna och då behövdes en djupare analys för att se att det var LAN3. En av accesspunkterna, något om att DEN också ville agera router. Kopplade bort den porten och en fabriksreset av routern gjordes. Detta skulle kunna ta 30 minuter varför supporten skulle ringa tillbaks till mig. Jag kunde återställa mitt wifi (SSID+PW) och påbörja mätningar. Dessa landade på typ 280/280 trådlöst. Jag kunde nu hitta ställen i huset där jag hamnade mellan <100 och >200. Jag kunde även passa på att se till att accesspunkterna hamnade utanför routerns DHCP. Halvtimmen att vänta blev till 90 minuter och då var jag inte längre hemma. Sa att det var okej nu och berättade det jag skrev inledningsvis här, hur Eon arbetar... "Ja det var inte så bra" - sa supporten. Vi enades om att det var Eons fel!

Personen skulle återkoppla i morgon mitt på dagen. DET kallar jag bra support, något jag upplyste om. Bra support men svåra att få tag i, saknar chattmöjlighet.

För tidigt att påstå att problemet skulle vara löst, jag har satt tillbaks båda accesspunkterna. Jag inser också, efter att ha gjort många mätningar, att jag skulle kunna klara mig utan dessa båda, åtminstone vintertid.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är inte att kanal 100 krockar med någon annan kanal. Erfarenhetsmässigt har produkter svårt att koppla upp sig på trådlösa nätverk när de är aktiverade på kanaler över 44. Det är endast hypermoderna produkter, som senaste Apple-telefoner, t.ex. som klarar det utan problem.

Det kan vara så att dina enheter byter från 5GHz till 2,4GHz och tillbaka, allteftersom de klarar att koppla upp sig.

Ditt modem/router bör kunna gå att ändra kanal för 5GHz-bandet. I inställningarna för det trådlösa finns en funktion som heter "Band steering". Den kopplar ihop 2,4GHz och 5GHz-baden så de får samma SSID och lösenord. Smidigt kan tyckas men det brukar kunna "bråka". 
Stäng av "Band steering" och aktivera "Apply".

Gå tillbaka till inställningarna. Nu skall funktionen för 2,4GHz och 5GHz för deras inställningsmöjligheter vara aktiverade. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Steering var OFF efter reseten som gjordes men den har varit ON på både den tidigare och den nuvarande routern.
Att ändra kanal går inte på denna router, åtminstone inte via webbgränssnittet. Just nu används kanal 36.

Har nu satt 40 och 44 på accesspunkterna men har inte ännu möjlighet att kontrollera hastigheten mot just dessa.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.usurvey

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej detta problem verkar hålla i sig..
Mätning mot en accesspunkt = max 100. Därefter mätning mot routern på ett ställe där det tidigare varit över 200 - nu max 100.
Mätning mot den andra accesspunkten = max 100, sedan mätning mot router 200, mätning mot router på nytt max 100.

Alltså egentligen samma "lynninga" symtom som tidigare... 
Att jag inte kan få mer än 100 mot accesspunkterna kan jag köpa men att dessa påverkar hastighet mot routern gillar jag inte.

Har nu kopplat bort den ena accesspunkten. Ska köra utan den i några dagar.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Använd 192.168.1.1 och se om det fungerar.

För att komma åt webbgränssnittet? Ja det har aldrig varit problem med det, det är ju där jag ändrar ex. Steering ON/OFF, ändrar SSID, ändrar PW och det är där jag ser att man inte kan ändra kanal.

2 timmar sedan, X-Men sade:

Stäng av WPS för att se om det förändrar möjligheten till att byta kanal på de två banden

Enda skillnaden blev att Steering slogs på igen. (men slog av den, egen. not)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia liksom en del andra operatörer brukar ha en modifierad (färre inställningar) firmware i routrarna för att slippa de supportsamtal som beror på att någon har ändrat något som de inte begriper men som gör att något har slutat att fungera. Men kanalbyte hör väl inte riktigt till den kategorin.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu slänger jag ut en teori, ett möjligt samband. Dock enbart efter endast en (1) sådan procedur.
(Värt att nämna är att jag numera gör alla mätningar med min mobil och en och samma app.)

Jag har aldrig, eller åtminstone aldrig sedan jag började rodda med detta, fått hastigheter över 100 när jag är ansluten mot en accesspunkt. Sedan tidigare KAN det ändå vara okej, om det "är så". När jag har gjort en sådan mätning och därefter flyttat mig så att accesspunkten "roamar" och routern tar över anslutningen stannar hastigheten ändå kvar på max 100. Om jag däremot gör mätning mot accesspunkt (max 100) och sedan stänger av wifi i mobilen, flyttar mig så att routerns signal blir starkare, slår igång wifi, etablerar kontakt med routern och då mäter så får jag över 200.

Om det då orsakas av ett direkt fel någonstans, troligen i accesspunkten då, eller om det är någon annan konflikt vet jag inte. Jag tänkte jag skulle testa supporten hos ASUS. (ed. har gjort det nu)

Tillägg: jag kan upprepa denna procedur med samma resultat.

Mera: Jag har anslutit mobilen till den nätverkskabel som en accesspunkt använder, alltså i ytteränden sett från routern. Jag får då 286,8/285,8.
Alltså är såväl port (i router) som kabel okej.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att dina accesspunkter inte stöder full hastighet? En accesspunkt kan tappa fart om den inte stöder full hastighet i båda riktningarna eller om inställningarna i punkten inte är korrekt gjorda.

Accesspunkten behöver kommunicera åt båda håll, dels trafik till punkten dels trafik från punkten. Internethastighet på t.ex. 200Mbit halveras via en accesspunkt om det finns begränsningar i den. Det av egen erfarenhet. Jag har en TP-Link RE450 och den tappar hastigheten i överföringen. Dock inte om jag använder nätverksuttaget på punkten. Kopplar jag upp min utrustning trådlöst till punken kommer jag upp i ca. 240Mbit i mitt 500/500-nät. Kopplar jag kabel till punkten får jag full hastighet.

Här finns lite information om hastigheten i accesspunkter:

https://internet-access-guide.com/does-access-point-reduce-speed/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-18 at 19:50, Mikael63 sade:

Med den nya (ja eller ny.. den hade äldre mjukvara än den jag redan hade) routern samma "dåliga" resultat.

Vaknade i natt av ett larm från en av mina Sonoff-enheter. Såg att routern påminde om ett flipperspel. Nu är den uppdaterad till samma mjukvara.

14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag har aldrig, eller åtminstone aldrig sedan jag började rodda med detta, fått hastigheter över 100 när jag är ansluten mot en accesspunkt.

Kan ha sin förklaring i att abonnemanget beställdes som 100/100. Tidiga mätningar med resultatet 97/97 ansåg jag då som helt okej. Senare har Telia ändrat hastigheten till 250/250 och då blir 97/97 lite klent, om man förväntar sig typ 230/230.

 

9 timmar sedan, X-Men sade:

Kopplar jag kabel till punkten får jag full hastighet.

 

Ja det är så jag kör och det är så ASUS avser med AP.

image.png

9 timmar sedan, X-Men sade:

Kopplar jag upp min utrustning trådlöst till punken

Det kallar ASUS för Repeterarläge.

image.png

Funderar nu, i avvaktan på svar från ASUS, angående detta:

image.png.a59f3fe6e156df7c4af056ba8fbefa8c.png

 

Tillägg:

Ett (obs 1) test med inställningen "N/AC Mixed" gav samma "låga" hastighet men vid roaming erhålls nu den högre hastigheten.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-18 at 21:55, ChristerE sade:

anslutna i portar som levererar max 100

 

10 timmar sedan, X-Men sade:

Kan det vara så att dina accesspunkter inte stöder full hastighet?

Rätt båda två!!

Accesspunkten kan leverera högre hastighet än 100 trådlöst (tycker jag mig kunna se i appen jag mäter med)
Routerns portar kan ge mer än 100.

Men accesspunktens LAN-port klarar inte mer än 100!
Något ASUS-supporten upplyser om.

Om man ska sammanfatta det hela så här långt, baserade på en hel del antaganden där "bevis" saknas:

Den ena accesspunkten får hicka när Eon fipplar med elnätet.
Den accesspunkten ger upphov till störningar, störningar som jag upplever och som Telia-supporten senare bekräftar när de djupdyker in i routern.
Jag börjar felsöka och gör mätningar och lurar mig själv då jag omväxlande får höga respektive "låga" värden, där de "låga" värdena aldrig har kunnat vara högre än vad de är.

Det som luras mest är det faktum att dessa "låga" värden kvarstår efter att ha varit helt okej mot accesspunkt och mätning görs mot routern när höga värden normalt ska erhållas.
Jag har ställt den specifika frågan till ASUS och jag ska koppla in den andra accesspunkten och fortsätta med inställningar enligt sista bilden i föregående inlägg.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...