Gå till innehåll

Påminnelse för Windows-inloggning: Lösenord upphör


Vinterfiskaren
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Påminnelse för Windows-inloggning.

Ett litet fönster där det står Påminnelse för Windows-inloggning har börjat visa sig på Windowsskrivbordet.

Jag tror detta fönster började visa sig 2023-11-22, strax efter att Windows 10 Pro skrivbordet hade visade sig.

Windows 10 Pro har ett lokalt konto utan lösenord så vitt jag vet och förstår.

Jag har haft denna dator i mindre än två månaders tid tills dagens datum 2023-11-23.

Datorn är en HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Jag körde idag 2023-11-23 en fullständig virussökning av hela datorn med Defender, ingenting hittades.

Det har legat lite skräp i antivirus programmets karantän några dagar. Detta skräp tog jag bort idag.

Defender tog 2020-11-20 bort FlashMaster.exe från mappen ChipGenius_v4-21_0701.

Kan detta ha något att göra med att meddelandet Påminnelse för Windows-inloggning har börjat dyka upp på Windowsskrivbordet strax efter start av datorn?

Hur blir jag av med detta meddelandet?

Jag har tryckt Ctrl Alt Delete som det står i meddelandet Påminnelse för Windows-inloggning, men får inte bort fönstret. Fönstret visar sig kanske bara i max fem sekunder.

1-PminnelsefrWindowsinloggning.jpg.456e1df8a95e335c3df7fee31631465f.jpg

2-Offlinekonto.thumb.jpg.994513b9329522199ac9e63042c0de53.jpg

3-Defender.jpg.00be09a48281babcf3c6a83707ff9031.jpg

4.thumb.jpg.daa0b711efe25bf495d013d3f8ac7e39.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken med beskrivningen av allt och tidsperioden på 42 dagar.

Denna dator är min första dator med UEFI BIOS och ett förinstallerat Windows 10 OEM.

Jag har tidigare bara haft datorer med legacy BIOS och när det gäller Windows 10 så har mina tidigare Windows 10 varit Fullversioner Retail.

Eftersom jag bor själv har alla mina tidigare Windows installationer startat utan inloggning och lösenord och då har det aldrig visat sig något fönster där det stått Påminnelse för Windows-inloggning.

Jag tror inte Windows i HP EliteDesk 800 G2 SFF har något lösenord, fast jag vet inte säkert eftersom det är en förinstallerad OEM Windowslicens på denna begagnade Stationära dator.

Windows 10 startar i alla fall utan att jag behöver logga in på denna HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Så ni tror inte jag har fått in något virus i datorn som Defender inte hittar och det gör att fönstret Påminnelse för Windows-inloggning visar sig?

Jag tittade på länken som du Cecilia hänvisade till men jag är ändå osäker på om jag ska bocka i någon av rutorna eller inte och ifall jag ska bocka i någon ruta så är jag osäker på vilken ruta som jag ska bocka i?

Tack men jag behöver mera hjälp med detta eftersom jag känner mig osäker på detta.

A.jpg.d4c4cd5741212924d288d8600e928e0c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att bocka för "Lösenordet upphör aldrig att gälla". Det är så hos mig och jag har inte fått något påpekande att lösenordet håller på och går ut.

Precis som Tenforums bild visar.

140796d1498233861-enable-disable-passwor

Det verkar vara ett helt normalt meddelande och det finns många sidor om det i engelskspråkiga forum.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Jag har haft denna dator i mindre än två månaders tid tills dagens datum 2023-11-23.

Datorn är en HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Datorn ser inte ut att vara ny utan har använts av någon annan (kanske på ett företag). Och då (där) har man haft inställt att lösenord ska bytas regelbundet. 
 

17 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Windows 10 Pro har ett lokalt konto utan lösenord så vitt jag vet och förstår.

1 timme sedan, Vinterfiskaren sade:

Eftersom jag bor själv har alla mina tidigare Windows installationer startat utan inloggning och lösenord ...

Jag tror inte Windows i HP EliteDesk 800 G2 SFF har något lösenord, ...

Windows 10 startar i alla fall utan att jag behöver logga in på denna HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Det är skillnad på att inte ha något lösenord angivet och att ha ett lösenord men inställt att det inte efterfrågas vid inloggning. För det senare fallet kan man fråga sig vad vitsen med ett lösenord är, men någon anledning till det finns det.

Lite märkligt kan jag tycka att det verkar finnas ett lösenord angivet, med utgångsdatum, och samtidigt inställt att det inte behöver anges vid inloggning. Som jag tolkar det hela i alla fall.

Men eftersom du är admin så ska det ju gå att ange att lösenordet aldrig upphör att gälla. (På t ex företag bör användare inte vara admin i sina datorer.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket det verkar ha hjälpt att bocka i rutan vid Lösenordet upphör aldrig att gälla under Egenskaper för Offlinekonto i fönstret lusrmgr (Lokala användare och grupper(lokal)\Användare).

Jag har bara gjort en start av Windows 10 Pro sedan jag bockade i rutan vid Lösenordet upphör aldrig att gälla men fönstermeddelandet Påminnelse för Windows-inloggning lät bli att visa sig på skrivbordet denna gång.

Så troligen är problemet löst, men jag väntar lite med att markera ärendet som löst tills jag startat Windows 10 några gånger till.

 

Lägger till lite mera om lusrmgr. Jag installerade Windows 10 Pro OEM 2023-11-26 efter att ha bytt hårddisk i datorn.

Efter installationen så var jag in och tittade i lusrmgr.msc-[Lokala användare och grupper(lokal)\Användare]

Då såg jag i Egenskaper för hp-kund att det var en bock i rutan vid Användaren måste byta lösenord vid nästa inloggning.

Då klickade jag bort denna bock och bockade istället i Lösenordet upphör aldrig att gälla och klickade därefter förs på Verkställ och därefter OK

Redigerad av Vinterfiskaren
Lägger till lite mera om lusrmgr.msc. la till ordet Användare
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...