Gå till innehåll

Blir verkligen en gammal stationär dator snabbare med mycket ramminne?


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

 

Blir verkligen en gammal stationär dator snabbare med mycket ramminne?

Jag tycker att min HP dc7900 SFF med 8 GB ddr2 ramminne känns något snabbare än min HP EliteDesk 800 G2 SFF som har 32 GB ddr4 ramminne.

Detta med dessa två datorers snabbhet är en känsla som jag får.

Jag har inte jämfört datorerna med varandra genom att spela spel eller redigera film.

Denna subjektiva jämförelsen mellan datorerna gäller bara snabbheten vid så kallad vanlig användning av datorerna.

Jag vet inte hur man mäter snabbheten på en dator.

Lite uppgifter om datorerna en del uppgifter hämtade från Programmet Speccy.

HP dc7900 SFF: Legacy BIOS, Processor Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz, ramminne 8GB, fyra stycken 2 GB ddr2 800 MHz dubbla kanaler, grafik inbyggt i Moderkortet Intel Q45/Q43 Express Chipset (HP), hårddiskar två mekaniska Sata hårddiskar: en stycken 931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00WN4A0 ATA Device (SATA ) Hastighet 7200 RPM och en stycken 931GB Western Digital WDC WD10EFRX-68FYTN0 ATA Device (SATA ) Hastighet 5400 RPM

HP EliteDesk 800 G2 SFF: UEFI BIOS, Processor Intel Core i5 6500 @ 3.20GHz, ramminne 32 GB, två stycken 16 GB ddr4 2400 MHz dubbla kanaler, grafik inbyggt i moderkortet Intel HD Graphics 530 (HP), hårddisk: en mekanisk Sata hårddisk 465GB TOSHIBA DT01ACA050 (SATA ) Hastighet 7200 RPM.

Bägge datorerna fungerar bra tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Vid vanlig användning är det nog väldigt svårt att utnyttja 32 GB RAM, det kommer nog bara till nytta vid just filmredigering och stora spel.

Något som brukar göra stor skillnad med gamla datorer är att ha Windows och program på en SSD i stället för en mekanisk hårddisk.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med hur mycket internminne man verkligen behöver har varit uppe på tapeten lite då och då.
Toms Hardwar gjorde en artikel för 4 år sedan som fortfarande kan anses aktuell.

https://www.tomshardware.com/reviews/how-much-ram-memory,6092.html

Du skriver inte på vilket sätt du upplever din gamla dator snabbare. Handlar det om uppstart av datorn, start av program med mera så kan det ha med dina diskar att göra. Diskarn i din dator med mer minne (Western Digital) är långsammare än Toshibadisken i den gamla datorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOSHIBA disken som roterar med 7200 RPM finns i HP EliteDesk 800 G2 SFF, i denna dator är det 32 GB ddr4 2400 MHz ramminne

TOSHIBA disken är den enda hårddisken i HP EliteDesk 800 G2 SFF.

TOSHIBA disken har enligt Speccy Power I Tid Räkning 765 gånger, Power I Tid 235,8 dagar

 

De två Western Digital diskarna sitter i HP dc7900 SFF och i denna dator är det 8 GB ddr2 800 MHz ramminne.

WDC WD10EZEX-00WN4A0 ATA Device har enligt Speccy Power I Tid Räkning 502 gånger, Power I Tid 19,0 dagar, Hastighet 7200 RPM.

WDC WD10EFRX-68FYTN0 ATA Device har enligt Speccy Power I Tid Räkning 1247 gånger, Power I Tid 49,1 dagar, Hastighet 5400 RPM.

 

Datorn med 8 GB ramminne HP dc 7900 SFF känns som den startar program något lite snabbare än datorn med 32 GB ramminne HP EliteDesk 800 SFF.

Det gäller också öppning av filhanterare och Internet men det är en subjektiv känsla, det känns som Hp dc7900 SFF är lite rappare än HP EliteDesk 800 G2 SFF.

 

Jag läste länken du X-Men hänvisade till.

Ja 32 GB ramminne är nog onödigt mycket för min dator HP EliteDesk 800 G2 SFF men nu får det vara så.

Cecilia skriver att en ssd disk som man installerar Windows på kan snabba upp en gammal dator, om jag fattar henne rätt.

Jag har planer på att sätta i en ssd disk i HP EliteDesk 800 G2 SFF och Installera Operativsystemen på denna ssd disk, samt att ha en intern mekanisk Sata disk att spara filer på.

2023-11-26 la till. Jag upplever att Speccy visar datoruppgifterna snabbare i HP dc7900 SFF som har 8 GB ramminne än i HP EliteDesk 800 G2 SFF som har 32 GB ramminne.

1Toshiba.thumb.jpg.3fa0ca3b281a8b36be01268653d3a1f8.jpg

2Western.thumb.jpg.37c2f6c071d68e2aa4b49b1581ce777a.jpg

Redigerad av Vinterfiskaren
2023-11-26 la till. Jag upplever att Speccy visar datoruppgifterna snabbare i HP dc7900 SFF som har 8 GB ramminne än i HP EliteDesk 800 G2 SFF som har 32 GB ramminne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg. Jag var lite feberyr och läste inte korrekt. Ja, Toshibadisken sitter i den datorn du har 32GB minne i.

Varför den med 8GB känns snabbare kan jag inte svara på. 
Men jag kan däremot skriva under på att en SSD kommer att göra datorn mycket startsnabbare! Jag har bytt HDD på gamla datorer, som egentligen varit tänka att slängas, till en SSD. Det har förlängt livet på datorerna då ägarna upplevde en betydande förbättring.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 64GB ram minne och vid tungt arbete hjälper mer minne. Som övriga nämner skall du ha en SSD-Disk och kanske istället ha en extern kabinett för din gamla HDD. Koppla in den enbart vid behov. Dels sparar du på livslängden på en mekanisk disk.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt i en 1 TB SSD hårddisk som primär disk och en 1 TB mekanisk hårddisk som sekundär disk i HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Operativsystemen är installerade på SSD disken. Den mekaniska disken är som förvaringshylla för filer och mappar.

Datorn är nu märkbart snabbare när Operativsystemen är installerade på en SSD disk än tidigare när Operativsystemen var installerade på en mekanisk disk.

HP EliteDesk 800 G2 SFF är nu snabbare än HP dc7900 SFF.

Operativsystemen i HP EliteDesk 800 G2 SFF startar upp så snabbt med SSD disken att det är svårt att hinna gå in i BIOS.

När jag vill gå in i BIOS trycker jag på tangentbordets Esc tangent och håller den nere innan jag trycker på datorns startknapp. Gör jag inte detta så missar jag BIOS.

När Operativsystemen var installerade på en mekanisk disk så hade jag gott om tid att gå in i BIOS efter datorstarten.

Tack för alla bra svar.

Som jag tolkar era svar så är en gammal stationär dator med bara interna mekaniska hårddiskar ganska långsam även om man stoppar i mängder av ramminne i den?

Det är först när man stoppar i en SSD disk i datorn och lägger Operativsystemen på SSD disken i kombination med mycket ramminne som man får en snabb gammal dator?

Detta är i alla fall vad jag tycker att jag märker med HP EliteDesk 800 G2 SFF. Datorn blev också väldigt tyst efter att SSD disken kom i datorn.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En äldre dator med mekaniska diskar kan vara hyfsat snabb. Om CPUn är kraftfull kompenserar det delvis de mekaniska diskarna hastighet. Dessutom finns det mekaniska diskar med olika hastigheter och cacheminne, som även det hjälper till att snabba upp processen.

Det slår dock inte en SSD som står sig mycket väl med en enkel CPU.
Internminnet i datorn har inte så stor påverkan på uppstarten av en dators operativsystem. En dator med 4GB internminne är inte särskilt långsammare än en dator med 8GB. Internminnet har betydligt större betydelse för vad man använder datorn till. 
För kontorsjobb, Office och surfa på nätet är 4GB minne tillräckligt. Mer minne gör att t.ex. internetläsaren inte säckar bara för att man öppnar många flikar. 

När det kommer till spel, video- och ljudredigering ökar behovet av minne. Program som Microsoft Flight Simulator, senaste versionen, eller programmet 3D Max för att skapa tredimensionella figurer som rör sig är 32GB ett minimum medan 64GB underlättar. 
Att sätta i mycket internminne i en gammal dator bara för att få den startsnabbare är en dyrare väg att gå än via SSD. 

Här är en sida som testar hastigheten på HDD

https://www.techradar.com/news/10-best-internal-desktop-and-laptop-hard-disk-drives-2016

Ser man till pris/prestanda är SSD ett bättre val.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir stor skillnad att använda en SSD-disk. Som X-Men skriver så kan även en 7200-10000 varvs disk vara rätt lik i hastighet, haft själv en äldre dator där skillnaden var marginell 7200-SSD.

Skulle rekommendera att du partitionerar om din 1TB-SSD och plocka ur din mekaniska disk.

Finns ett bra program som är gratis för detta här https://www.partitionwizard.com/offline-download.html

Du behöver ej ominstallera nått. Välj bara en lämplig partition som jag skulle rekommendera mellan 100- 200Gb på C.

Resterande ger dig en annan partition där du kan ha dina mappar/filer istället. Den disken kan du kalla för Backup-Disk som exp.

Din mekaniska disk kan du sätta i en kabinett och spara backuper och viktiga filer på vid behov.

Så gör jag privat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...